جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 7:37:50 PM

مدیر کل امور مالیاتی مرکز تهران با بیان اینکه رقم وصول مالیات در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد رشد داشته است، گفت: در فصل بهار سه هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.
رشد ۷۵ درصدی مالیات وصولی در مرکز شهر تهران/ ۷۰ درصد مودیان مالیات تعیین شده براساس اطلاعات کارتخوان را تایید کردند

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، مدیر کل امور مالیاتی مرکز تهران با بیان اینکه رقم وصول مالیات در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد رشد داشته است، گفت: در فصل بهار سه هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.
۷۰ درصد مودیان مالیات تعیین شده براساس اطلاعات کارتخوان را تایید کردند

با توجه به اینکه امسال اولین سالی بود که از اطلاعات دستگا‌ه‌های کارتخوان در حوزه مالیات‌ستانی استفاده شد، چه تغییراتی در خصوص ارائه اظهارنامه‌ها نسبت به سال گذشته رخ داده است؟

در عملکرد سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰۲ هزار اظهارنامه دریافت کردیم. این تعداد شامل اظهارنامه‌های تبصره پنج و اظهارنامه ماده ۹۵ می‌شود. براساس آمارهایی که تا روز شنبه داشتیم، مجموع اظهارنامه‌ها به ۱۱۴ هزار اظهارنامه رسیده است. از این تعداد اظهارنامه حدود ۶۹ هزار عدد مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ است.

به عبارت دیگر حدود ۷۰ درصد از اظهارنامه‌های ارائه شده مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ است و این موضوع مزایای خود را دارد. با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ برای اولین بار بود که در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ از اطلاعات دستگاه‌های کارت خوان استفاده می‌شد، سامانه مالیات را برای مودیان محاسبه کرده است. در این رابطه مهم نبوده که مودیان در سال گذشته تا چه حد مالیات پرداخت کردند و ممکن است رقم مالیات در سال ۱۴۰۰، از رقمی که در سال گذشته تعیین شده بود نیز کمتر بوده باشد.

موارد زیادی را داریم که این اتفاق رخ داده است چرا که معیار بر میزان فروش مودی گذاشته شده است. این موضوع نشان می دهد که به سمت شفافیت حرکت می‌کنیم. طبیعی است که اکثرا از شفاف‌سازی حمایت می‌کنند. امسال سال اولی بود که اطلاعات مربوط به دستگاه‌های کارتخوان مورد استفاده قرار گرفت به همین دلیل بحث‌هایی نیز مطرح شد. حدود ۷۰ درصد مودیان همان چیزی که در سیستم محاسبه شده بود را به عنوان مالیات پذیرفتند.

افرادی نیز که رقم تعیین شده در سامانه را نپذیرفتند نیز به انتخاب خودشان اظهارنامه ارائه کردند. پس از ارائه اظهارنامه مودیان را به نوبت دعوت می‌کنیم تا اسناد من مربوط را رسیدگی کنیم مطمئناً ظرف دو سال آینده تعداد مهدیان ای که مالیات محاسبه شده را تایید می کنند به ۹۰ درصد خواهد رسید. در سال گذشته حدود ۵۰ درصد اظهارنامه ها مربوط به تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم بوده است. به این معنا که از ۱۰۲ هزار اظهارنامه دریافت شده حدود ۵۰ هزار اظهارنامه مربوط به تبصره بوده و این در حالی است که در سال جاری این رقم به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

بسیاری تصور می‌کنند که در سال جاری مالیات‌ها افزایش یافته اما در بسیاری از موارد مالیات افراد صفر شده و ما این عدد را پذیرفتیم. در بسیاری از موارد نیز سال ۱۴۰۰ اولین سال فعالیت مودی بوده و براساس روال سابق مودی نمی‌توانست در سال اول از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کند. در گذشته افرادی که سال اول فعالیت آنها بود حتما باید اظهارنامه ارائه می‌کنند و ما بررسی می‌کردیم تا پایه مالیاتی آنها مشخص شود، سپس از سال بعد می‌توانستند از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند.

اما با توجه به اطلاعات دستگاه‌های کارتخوان سازمان امور مالیاتی پذیرفت که در سال اول فعالیت نیز افراد بتوانند از تبصره استفاده کنند. حتی اگر تنها چند ماه از آغاز فعالیت افراد در سال ۱۴۰۰ گذشته باشد نیز می‌توانند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند. این موضوع یک موفقیت است که برای اولین بار در سال جاری رخ داد.

رشد ۷۵ درصدی مالیات وصولی در سه ماهه ۱۴۰۱/ سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شد

با توجه به آمارهای مطرح شده در خصوص ارائه اظهارنامه‌ها و رشدی که در این خصوص رخ داده است، وضعیت مالیات‌های صولی در سه ماهه بهار به چه شکل بوده است و آیا امکان رسیدن به هدف‌های درآمدی تعیین شده با توجه به افزایش قابل توجه سهم مالیات در بودجه وجود دارد؟

در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ۹۰ درصد درآمدهایی که برای اداره کل مرکز شهر تهران پیش‌بینی شده بود، تحقق پیدا کرده است. رقم مالیات‌های دریافتی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد رشد داشته است. در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، در اداره کل مرکز شهر تهران، یک هزار و ۹۷۴ میلیارد تومان وصول مالیات داشتیم.

رقم پیش‌بینی شده جهت وصول در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نیز سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که اداره کل مرکز شهر تهران سه هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان آن را وصول کرده است. تیر ماه با زمان ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی، صاحبان املاک و مالیات بر ارزش افزوده هم‌زمان است. روز ۲۶ تیرماه نیز آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده مطمئنا رقم مالیات پیش‌بینی شده برای ماه جاری که یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده نیز محقق خواهد شد. در تیر ماه سال ۱۴۰۰ اداره کل مرکز شهر تهران یک هزار و ۴۲ میلیارد تومان وصولی داشته که براساس آخرین آماری که تا روز شنبه(۲۵ تیرماه) محقق شده، مالیات وصولی تیر ماه برابر با یک هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان بوده است. در حقیقت شاهد رشد ۲۵ درصدی وصول مالیات در این خصوص هستیم.

اهمیت ویژه مالیاتی مرکز تهران با وجود بازار و تشکلهای اقتصادی و اتحادیه‌های سراسری

با توجه به اهمیتی که مرکز شهر تهران از نظر اقتصادی دارد، عمده مودیانی که این اداره کل با آنها تعامل دارد، از کدام اصناف هستند؟

اداره کل امور مالیاتی مرکز تهران مبتنی بر مشاغل است چرا که عمده مودیان اشخاص حقیقی هستند. می‌توان گفت که تمامی اصناف را در محدوده مرکز تهران داریم اما تمرکز برخی اصناف در این محدوده بیشتر است. در حقیقت بازار و مراکز اصلی خرید و فروش موبایل و لوازم جانبی نیز در محدوده اداره کل مرکز شهر تهران قرار دارد. از جمله صنوفی که تمرکز بالاتری در این محدوده دارند، لوازم یدکی اتومبیل، لوازم صوتی تصویری، لوازم موبایل، لوازم خانگی، لوازم کامپیوتر، پوشاک، کیف و کفش، چینی و بلور، ماشین‌های اداری و طلا و جواهر هستند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین