جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 11:33:50 AM

جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، بدون آنکه دستاوردی درباره افزایش تولید نفت از سوی عربستان سعودی داشته باشد، پادشاهی عربستان سعودی را ترک کرد.
بایدن بدون جواب نفتی عربستان را ترک کرد

به گزارش بلومبرگ، وزیران سعودی در مقابل تقاضای افزایش نفتی بایدن ، اصرار داشتند که تصمیمات سیاست نفتی را باید منطبق با منطق بازار و در درون ائتلاف اوپک پلاس گرفت.

بایدن روز جمعه گفته بود که سعودی ها ضرورت او را که عرضه نفت بیشتر شود را می فهمند و به همین خاطر انتظار دارد تا برای پایان دادن  به این موقعیت" گام های بیشتری در هفته های آتی برداشته شود."

اما مقامات سعودی تاکید داشتند که هر گونه تصمیم برای عرضه  بیشتر نفت باید در چارچوب اوپک پلاس که قرار است نشست تازه آن در سوم اگوست برگزار شود ، اتخاذ گردد.

شاهزاده فیصل بن فرحان ، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به خبرنگاران گفت ،" ما به شرکا و دوستان خود در همه نقاط دنیا به ویژه کشورهای مصرف کننده گوش می دهیم. اما در پایان اوپک پلاس است که وضعیت بازار را تعقیب می کند و انرژی را به اندازه نیاز عرضه می کند."

ائتلاف اوپک پلاس  شامل تولید کنندگان از جمله روسیه است که ایالات متحده در نظر دارد درآمدهای نفتی اش را به خاطر تجاوز به اوکراین تحریم کند .

سفر بایدن به پادشاهی عربستان سعودی در ایالات متحده مورد مناقشه قرار گرفته بود این در حالی است که قیمت بنزین در آن کشور به بالاترین سطح خود رسیده که خطرات سیاسی را بدنبال دارد.

بایدن روز جمعه گفته بود که " من هر آنچه را که بتوانم برای عرضه بیشتر نفت انجام می دهم که انتظار دارم همین اتفاق بیفتد. سعودی ها در این  امر اضطراری سهیم هستند و براساس بحث های امروزمان انتظار دارم که گام های بیشتری در هفته های آتی برداشته شود."

در همین حال عادل الجبیر ، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی ، هرگونه توافقی در این خصوص را رد کرد.

او به بلومبرگ گفت :" موضوع فقط درباره توافق نیست ؛ این امر درباره سیاست کاری درازمدت پادشاهی است تا اطمینان حاصل کند که عرضه کافی نفت خام در بازارها وجود داشته باشد و ما به دقت از وضعیت عرضه و تقاضا پیروی می کنیم. اگر کمبود بالقوه ای وجود داشته باشد در این صورت ما در خصوص افزایش تولید نفت خام از طریق شریکان اوپک و اوپک پلاس اقدام می کنیم."

در حال حاضر براساس توافق فعلی اوپک پلاس ، تولید نفت عربستان سعودی در ماه آینده به 11 میلیون بشکه در روز می رسد ، سطحی که به ندرت توانسته آن را حفظ کند.هر افزایش دیگری به معنای آزمایش حداکثر ظرفیت پایدار است ، ظرفیتی که آرامکو عربستان سعودی در نظر دارد آن را به 12 میلیون بشکه در روز برساند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین