سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 11:49:14 AM

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سامانه مودیان تاثیر بسزایی بر کاهش گردش کالاهای قاچاق در کشور دارد، گفت: ایجاد و راه‌اندازی این سامانه می‌تواند مانع فرارهای مالیاتی شده و به میزان قابل‌توجهی آن را کاهش دهد.
کاهش قاچاق کالا یکی از ره‌آوردهای راه‌اندازی سامانه مودیان است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، جعفر قادری با بیان اینکه در گذشته مامور مالیات یا ممیز میزان مالیات مردم را تعیین می‌کرد و مردم در این زمینه معترض بودند، عنوان کرد: برای شفافیت در نظام مالیاتی و رفع ابهام برخی غرض‌ورزی‌های مأمور برای دریافت مالیات، نیاز به یک سامانه یکپارچه، جامع و متناسب با درآمد مردم در جامعه احساس می‌شد که در این راستا سامانه مودیان تدوین و ایجاد شد.

وی با بیان اینکه شیوه مالیات علی‌الرأس با توجه‌به افزایش مالیاتی که پیش‌بینی می‌شود، عادلانه نیست، گفت: عقل و منطق ایجاب می‌کند که مالیات متناسب با میزان درآمد افراد تعیین و اخذ شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سامانه مودیان به دولت کمک می‌کند که بسیاری موضوعات و درآمدها را رصد و اطلاعات کافی از گردش کالاها به دست بیاورد، تأکید کرد: نظرات و دیدگاه‌های شخصی مأمور مالیات باید از فرایند تعیین مالیات حذف شود؛ بنابراین سامانه مودیان مالیاتی و نظارت بر دستگاه‌های پوز و پایانه‌های فروشگاهی به شفافیت عملکرد فعالان اقتصادی کمک می‌کند.

قادری تصریح کرد: یکی از مزیت‌های سامانه مودیان این است که گردشگران خارجی هنگام خرید در کشور، هنگام خروج با نشان رسید فروشگاهی که خرید کرده‌اند، می‌توانند مالیاتی که پرداخت کرده‌اند را پس بگیرند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سامانه مودیان تأثیر بسزایی بر کاهش قاچاق کالا در کشور دارد، یادآور شد: ایجاد و راه‌اندازی سامانه می‌تواند، مانع فرارهای مالیاتی شده و به میزان قابل ‌توجهی آن را کاهش دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بهترین روش تعامل با فعالان اقتصادی استفاده از سامانه مودیان مالیات و پایانه‌های فروشگاهی است که در تمام دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، اضافه کرد: قطعاً این سامانه می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر کاهش تورم داشته باشد، این سامانه جدا از روند عادلانه ای که برای اخذ مالیات دارد، سبب محاسبه و دریافت مالیات‌ها بر اساس عملکرد فعالان اقتصادی می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس، گفت: همچنین سامانه مودیان می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای نظارت بیشتر بر عملکرد فروشگاه‌ها باشد و از ورود و فروش کالاهای خارجی غیراستاندارد و بدون مجوز جلوگیری کند.

قادری با بیان اینکه تاکنون مالیات برخی از صنوف تابعی از عملکرد آنها نبوده و همیشه به آن معترض بودند، خاطرنشان کرد: از آنجایی‌ که سامانه مودیان به ‌صورت شفاف درآمد آنها را نشان داده و سپس از این طریق مالیات اخذ می‌شود، بنابراین ایجاد این سامانه موجب از بین رفتن بسیاری از سوءبرداشت‌ها می‌شود.

سامانه مودیان سبب افزایش درآمدهای مالیاتی دولت می‌شود

وی ادامه داد: سامانه مودیان سبب افزایش درآمدهای مالیاتی دولت می‌شود، همچنین یکی از دیگر مزیت‌های این طرح، دریافت مالیات بدون ایجاد تورم در دوران رکود است و با ایجاد این سامانه می‌توان برای کالای خاصی معافیت، کاهش و یا افزایش مالیات قائل شویم.

عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر میزان مالیات با توجه ‌به میزان سود تغییر کند، به‌ خودی ‌خود اعتمادی را در مؤدیان به وجود می‌آورد، عنوان کرد: این سامانه سبب تعامل دوطرفه بین مالیات‌دهندگان و مالیات‌گیرندگان می‌شود، در این شرایط افراد با انگیزه بیشتری مالیات می‌پردازند، زیرا همه چیز سامان‌یافته و شفاف است و اجحافی در حق‌شان صورت نمی‌گیرد.

قادری یادآوری کرد: به ‌طور کلی سامانه‌ای کردن نظام مالیات‌گیری در کشور مزایای بی‌شماری دارد که منفعت عمومی دارد. به عنوان مثال از طریق اطلاعات این سامانه حتی گردشگران نیز مالیات می‌پردازند و این به معنای افزایش درآمدهای دولت است.

 وی گفت: همچنین مالیات‌ستانی از فعالیت‌های سودآور سوداگرانه، مخرب و واسطه‌ای نیز از طریق این سامانه امکان‌پذیر خواهد شد که علاوه بر کنترل سوداگری، منابع ایجادشده از این مالیات‌های تنظیمی می‌تواند در بخش عمرانی کشور مورد استفاده قرار گیرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین