شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 12:17:02 AM

منیری گفت: عرضه در رینگ صادراتی توسعه صادرات را رقم زد که در همین راستا به تازگی شاهد چند عرضه مواد پلیمری در رینگ صادراتی بودیم.
رینگ صادراتی بورس کالا خط شکن تحریم هاست

به گزارش اقتصادنامه، حسین منیری عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در ارزیابی خود از وضعیت تولید و عرضه مواد اولیه مصرفی صنایع پایین دست حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، اظهار کرد: وضعیت تولید محصولات و فرآورده های صنعت پتروشیمی در داخل کشور روال طبیعی خود را سپری می کند و مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد. اما در بحث صادرات، در صورت افزایش تحریم ها و ایجاد اشکال در فرآیند نقل و انتقال پول حاصل از فروش محصولات به دیگر کشورها، کار ما دشوار می شود.

وی تاکید کرد: در شرایط تحریم ها، بسیاری از واحدهای تولیدی در بحث کشتی و حمل و نقل کالا با مشکل مواجه هستند که البته می توان این موضوع را از طریق راهکارهایی حل کرد، اما مواردی همچون مشکلات در نقل و انتقال پول و مقررات بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور، کار را برای واحدهای تولیدی سخت تر می کند.

ایجاد رونق در صادرات از طریق رینگ صادراتی

این عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص امکان توسعه و ایجاد رونق در صادرات از طریق رینگ صادراتی بورس کالا، گفت: برخی واحدهای بزرگ تولیدکننده روغن های پایه، ترجیح می دهند خود به صورت مستقیم اقدام به صادرات محصولاتشان کنند که این امری طبیعی بوده اما نبود توازن در امر صادرات و عرضه داخلی در پاره ای از مواقع موجب کاهش عرضه در بازار داخل می شود.

منیری گفت: راهکار تنظیم بازار داخل و انجام صادرات پر حجم، عرضه های مستمر و با برنامه محصولات در بورس است که با این اتفاق هم می توان نیاز بازار داخل را مرتفع کرد و از طرفی با عرضه در رینگ صادراتی توسعه صادرات را رقم زد که در همین راستا به تازگی شاهد چند عرضه مواد پلیمری در رینگ صادراتی بودیم.

به گفته وی، درست است که منافع بالای ناشی از صادرات ممکن است مانع از تامین صد در صدی نیاز بازار داخلی شود، اما موضوع مهم این است که در حوزه فرآورده های نفتی و پتروشیمی کمبودی به لحاظ تولید در کشور وجود ندارد و به این ترتیب آنچه مسلم است اینکه با افزایش و استمرار عرضه در بورس می توان تعادل و ثبات بازار را حفظ کرد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در این رابطه، مذاکراتی هم با شرکت های بالادستی برای افزایش عرضه در بورس صورت گرفته که باید در این رابطه این مجتمع ها نیز با یکدیگر هماهنگی های لازم را داشته باشند. چرا که چهار شرکت بزرگ تولیدکننده روغن پایه اگر مصمم به افزایش عرضه در بازار داخلی باشند، قطعا تعادل در بازار حاکم می شود.

منیری با اشاره به نقش بورس کالا در توسعه صنعت پتروشیمی و فرآورده های نفتی و ایجاد شفافیت برای معاملات این حوزه تصریح کرد: بورس به هر صورت می تواند از خیلی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد از جمله رانت خواری ها پیش گیری کرده و قیمت ها را شفاف کند. به طوری که در همه جای دنیا بورس توانسته برای جلوگیری از بروز رانت نقش آفرین باشد.

او معتقد است در خصوص کارکرد بورس کالا در بحث شفافیت قیمتی باتوجه به حاکمیت مکانیسم عرضه و تقاضا در این بازار رقابتی نیز می توان گفت، بورس و مکانیسم معاملاتی آن برای شفاف سازی قیمت بسیار مفید عمل کرده و در کل افزایش نقش بازار سرمایه به رشد شفافیت اقتصادی کشور کمک می کند.

وی در خصوص ایجاد ثبات در بازار مواد اولیه با حفظ ثبات در بازار ارز گفت: در بازه ای نرخ ارز در بازار غیررسمی به خوبی با ثبات همراه شد که به ایجاد آرامش در بازارهای کالایی نیز منجر شد.

این در حالی است که بروز نوسانات مقطعی در بازار ارز افزایش قیمت ها و بر هم خوردن ثبات و آرامش بازارها را سبب می شود. برمبنای همین تجربه می توان گفت به کمک ثبات ارزی می توان بازارها را به سمت تعادل و رونق تولید هدایت کرد و اعتماد و اطمینان را در بین تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد کرد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در پایان گفت: نکته قابل توجه این است که در نبود آرامش در بازار ارز، تولیدکننده نیز به دلیل نااطمینانی از شرایط بازار اقدام به صادرات بیشتر می کند و این اتفاق رقابت کاذبی را در بین آن ها به وجود می آورد که نتیجه آن کاهش عرضه در بازار داخل و بروز مشکل برای تولیدکننده صنایع پایین دست، رشد قیمت ها و افزایش هزینه های تولید است؛ با همه این تفاسیر اقدامات بانک مرکزی در زمینه ثبات بازار ارز بسیار حایز اهمیت است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین