پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 11:09:26 AM
سعید لیلاز در گفت‌وگو با اقتصادنامه:

سعید لیلاز گفت: اقتصاد ایران در اثر تحریم‌ها خود را نگه داشت و سربلند بیرون آمد به طوری که تمام معادلات آمریکایی‌ها را به هم ریخت.
به احترام اقتصاد ایران کلاه از سر برداریم

این تحلیلگر اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با اقتصادنامه افزود: معتقدم چون اقتصاد ایران در اثر تحریم‌ها از خود مقاومت نشان داد آمریکایی‌ها ترور سردار سلیمانی را در دستور کار خود قرار دادند تا با عوض کردن زمین بازی، فضای بین دو کشور را رادیکالیزه کرده یا به سمت جنگ ببرند تا ایران به پای میز مذاکره بیاید.

او افزود: جمهوریخواهان آمریکایی به شدت به توافق با ایران نیاز دارند تا بتوانند هم در انتخابات آتی ریاست جمهوری از رقبای دموکرات خود پیشی بگیرند و هم اینکه استیضاح ترامپ را بی اثر کنند.

او گفت: هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها وقتی فهمیدند با فشار حداکثری، اقتصاد ایران از هم نپاشید، مکانیزم ماشه را مطرح کردند تا از طریق فشارهای دیگری با ایران به مذاکره بپردازند.

او گفت: در چنین شرایطی باید به احترام اقتصاد ایران و حتی بخش زیرزمینی آن کلاه از سر برداریم، چراکه تمام محاسبات غربی‌ها را به هم ریخت و توانست سرپا بأیستد.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: معتقدم بخش واقعی اقتصاد در حال رشد بوده و ظرفیت‌های خود را نشان خواهد داد به طوری که رشد اقتصاد ایران تا پایان سال بین منفی یک تا مثبت یک در نوسان خواهد بود.

او گفت: بانک مرکزی مدیریت خوبی در سیاست‌های پولی و بانکی داشته و توانست قیمت ارز را کنترل کند.

لیلاز افزود: بی انضباطی و فساد در نظام بانکی کشور به حداقل رسیده که این نتیجه مدیریت خوب مدیران بانک مرکزی است.

او گفت: البته دولت در اصلاح قیمت انرژی، هدفمندی یارانه و قیمت گذاری کالاهای اساسی دچار اشتباهاتی شده که باید به آن پایان دهد.

لیلاز افزود: آقای روحانی اخیراً اعلام کردند به من فشار می‌آورم که کالاها را کوپنی کنم اما این کار را انجام نداده‌ام در حالی که من معتقدم با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران باید کوپن کالاهای اساسی بازگردد و قیمت‌ها آزاد شود. در این صورت است که رانت و فساد از بین خواهد رفت و اقتصاد ایران به سمت آزادسازی نسبی پیش خواهد رفت.

لیلاز افزود: تمام بخش‌های واقعی اقتصاد به غیر از بخش خدمات در دایره رشد مثبت قرار گرفته‌اند که البته منفی بودن رشد خدمات، موقتی و بیشتر مربوط به رشد حمل و نقل، بانکداری، بازرگانی و خرده فروشی است و پیش بینی می‌شود که تا سال آینده بخش خدمات نیز به ریل مثبت رشد اقتصادی بازگردد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین