جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 5:10:01 PM
موافقت دولت با تفکیک وزارت صمت

دولت روحانی چند بار تلاش کرد که وزارت بازرگانی را احیا کند که با مخالفت مجلس روبه‌رو شد. باید دید این بار نظر مجلس چیست.
احیای وزارت بازرگانی کلید خورد

به گزارش اقتصادنامه، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ‏«دولت امروز با طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: «از جمله دلایل اعلام موافقت تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل مؤثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست‌گذاری واحد و چابکی در امور بازرگانی و حمایت جدی‌تر از مصرف‌کننده بود.»

وزارت بازرگانی دوازدهم تیر سال ۱۳۹۰ با وزارت صنایع و معادن ایران ادغام شد و با ادغام این دو، وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) شکل گرفت.  دولت روحانی چند بار تلاش کرد که وزارت بازرگانی را احیا کند که با مخالفت مجلس روبه‌رو شد. باید دید این بار نظر مجلس چیست. 

در گزارشی که خبرگزاری دولت منتشر کرده، آمده است: 

هیأت دولت با توجه به گستردگی حوزه عمل و افزایش حجم فعالیت‌های وزارت صمت، مجزا بودن متولیان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و جدایی بخش تولید از بخش بازرگانی و لزوم تقویت ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، افزایش تجارت خارجی و وحدت در سیاست‌گذاری امور بازرگانی با تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد. هیأت وزیران در جلسه روز گذشته خود به ریاست «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور، با طرح «تشکیل وزارت بازرگانی» موافقت کرد.

گسترش حوزه عمل و افزایش حجم فعالیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، لزوم مجزا شدن متولیان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌عنوان دو تخصص متفاوت، مجزا بودن بخش تولید از بخش بازرگانی در تمام دنیا و فقدان متولی در بخش بازرگانی و تجارت کشور، تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، افزایش تجارت خارجی، سیاستگذاری واحد در امور بازرگانی و نیز نبود بار مالی جدید برای اجرای این طرح را می توان از اهم دلایل موافقت دولت با آن برشمرد.

وزارت بازرگانی از جمله وزارتخانه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و مسئول تنظیم قوانین و سیاست‌ها در جهت توسعه و بهبود امکانات بازرگانی کشور بود که در ۱۲ تیر ۱۳۹۰ با وزارت صنایع و معادن ادغام شد که حاصل آن تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.

موضوع احیای این وزارتخانه برای ساماندهی هرچه‌بیشتر فعالیت‌های این حوزه در جهت تسهیل خدمت‌رسانی به مردم و ارتقای بخش بازرگانی کشور از مسائلی بود که بارها در مجلس و دولت درباره آن بحث و تبادل نظر شد و حتی نمایندگان مجلس در سوم مهر ۱۳۹۸ با این موضوع موافقت کردند؛ این موضوع در قالب «طرح» در دستور کار روز یکشنبه پنجم تیر ماه ۱۴۰۱ هیأت وزیران قرار گرفت و اعضای کابینه ضمن موافقت با آن، سازمان برنامه و بودجه و معاونت امور مجلس ریاست جمهوری را به‌عنوان نمایندگان دولت برای پیگیری طرح یاد شده در مجلس شورای اسلامی تعیین کردند.

وزارت بازرگانی تا پیش از ادغام در وزارت صنایع و معادن ۹ وزیر به خود دید و ۱۷ معاونت، مؤسسه و شرکت دولتی نیز زیرمجموعه این وزارتخانه قرار داشتند که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت سهامی فرش ایران، شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان توسعه تجارت ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا، مرکز بازرسی کالاهای تجاری، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و رایزنان تجاری جمهوری اسلامی ایران از جمله آنها هستند.




مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین