يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 3:35:58 PM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:43542
  • زمان انتشار:دوشنبه 30 خرداد 1401-13:10
  • کاربر:
وزیر صنعت:

وزیر صنعت گفت: از زمانی که ارز ۴۲۰۰تومانی برای روغن گندم و غیره حذف شد، قیمت لوازم‌خانگی قاچاق افزایش پیدا کرد؛ زیرا افرادی روغن و ... را قاچاق کرده و با سود حاصل از آن لوازم‌خانگی وارد می‌کردند و سود قاچاق تا حدی بود که می‌توانست سودش را پایین‌تر هم بیاورد.
با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت لوازم‌خانگی قاچاق افزایش یافت/برگزاری جشنواره فروش لوازم‌خانگی از سوی بانک‌ها به‌زودی

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، سیدرضا فاطمی‌امین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به نام «صف اول» در خصوص بازار لوازم‌خانگی گفت: دو نکته در این موضوع وجود دارد ممکن است تا حدی قیمت‌ها رقابتی نباشند و آن‌هم در کشور بسیار محدود است در کالاهایی مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی قیمت‌های داخلی پایین‌تر هستند، اما یک نکته بسیار ظریف وجود دارد و آن این‌که از زمانی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای روغن گندم و غیره حذف شد، قیمت لوازم‌خانگی قاچاق افزایش پیدا کرد؛ زیرا افرادی روغن و ... را قاچاق کرده و با سود حاصل از آن لوازم‌خانگی وارد می‌کردند و سود قاچاق تا حدی بود که می‌توانست سودش را پایین‌تر هم بیاورد.

جشنواره فروش لوازم‌خانگی از سوی بانک‌ها به‌زودی برگزار می‌شود

وی با اشاره به ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی ادامه داد: ما نباید واردات داشته باشیم و اگر این کالاها وجود دارند، قاچاق است مگر این‌که بخش کوچکی ته لنجی و رسمی باشد؛ افزایش قیمت لوازم‌خانگی خارجی به علت حذف درآمدهای سرشار حاصل از قاچاق مواد غذایی است. درواقع دو قیمت وجود دارد که شامل قیمت تولیدکننده و قیمتی که دست مصرف‌کننده می‌رسد، می‌شود؛ قیمت بیشتر لوازم‌خانگی‌های عمده مانند یخچال، ماشین لباسشویی و تلویزیون از مهر پارسال تا امسال افزایش قیمت قابل‌توجهی نداشته است، اما در کف بازار با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم و این نارسایی نظام توزیع است که بر روی آن متمرکز هستیم و از کارهایی که به‌زودی انجام می‌شود جشنواره فروش از طریق بانک‌ها است حتی وام برای آن تأمین خواهد شد؛ ما بیش از ۱۶ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی تولید می‌کنیم و همین امروز خطوطی جدید را افتتاح کردیم که برای تلویزیون هم نیاز به واردات نداشته باشیم، اما اکنون به دنبال طرح‌های تشویقی هستیم تا برای تولیدات تقاضا ایجاد شود؛ همچنین باید با کوتاه کردن فاصله تولیدکننده تا مصرف‌کننده محصولات باواسطه گری کمتری به‌دست خریدار برسد.

افزایش قیمت‌های جهانی و دو اصلاح نرخ ارز عامل افزایش قیمت‌ها است

وزیر صمت در خصوص علل سازمان حمایت برای افزایش قیمت‌ها گفت: قیمت‌های جهانی افزایش پیداکرده‌اند و در آخر سال گذشته دو اتفاق افتاد که کمتر درباره آن صحبت می‌شود؛ اول افزایش قابل‌توجه قیمت جهانی در روغن، پنبه یا پنل‌های تلویزیون بود و اتفاق دوم بنا بر قانون بودجه امسال تعرفه واردات از ۴ هزار و ۲۰۰ به ۲۶ هزار تومان رسید، یعنی جهش ۶ برابری در تعرفه‌ها داریم و البته با نصف کردن سود بازرگانی تا حدودی تعرفه‌ها تا حد ۳ برابر جبران شد، یعنی ما در واردات و در نرخ ارز محاسبه تعرفه واردات دو اصلاح داشتیم.

وی افزود: تقسیم‌کاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود دارد در حوزه‌ای که ما به‌صورت مستقیم مسئولیت داریم افزایش قیمت‌ها متعادل‌تر بود و تورم در لوازم‌خانگی نصف تورم میانگین کشور بود.

اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت انجام خواهد شد

وزیر صمت در خصوص تمهیدات این وزارتخانه برای جلوگیری از واردات کالاهای مشابه دارای تولید داخل نیز بیان کرد: شما اشاره کردید ۲۰۰ میلیون دلار برای کالاهای مشابه واردات انجام‌شده است، کل بازار سال گذشته ۵۲ میلیارد دلار بوده، یعنی یک قسمت اندکی از کل واردات برای این قضیه است؛ البته پاسخ به این پرسش در خارج از حیطه وزارت صمت است و به بحث‌های گمرکی برمی‌گردد، اما کاری که ما انجام می‌دهیم اتصال شناسه کالا به گمرک است، کد گمرکی اکنون به‌صورت کلی است و محصول کلی را نام می‌برد و اکنون شرح کالا تایپ می‌شود و دقیق نیست، کاری که ما باید انجام بدهیم این است که باید برای تمام کالاها شناسه ایجاد و صادر کنیم که این کار انجام‌شده است و گمرک این شناسه کالا را مبنای تطبیق قرار دهد تا دیگر شرح کالا را کسی دستی تایپ نکند؛ اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت که پیگیر آن هستیم این مسائل را حل خواهد کرد.

وی افزود: سامانه جامع تجارت یکی از مهم‌ترین سامانه‌های اقتصادی کشور است، از سال گذشته ۵۰ میلیون سند (انواع فاکتورها و رسیدهای تراکنش) در این سامانه ثبت‌شده است درحالی‌که از اول ایجاد این سامانه تا سال قبل ۳۰ میلیون سند ثبت‌شده بود، یعنی ما در یک سال یک و نیم برابر سال‌های گذشته سند ثبت کردیم، این سامانه روزانه ۵ میلیون تراکنش دارد که کار بسیار گسترده‌ای است؛ همه دستگاه‌ها به‌غیراز گمرک که دارای یک مشکل داخلی است به این سامانه متصل هستند، به جد پیگیر هستیم داده‌ها تبادل شوند اما هنوز به سطح مورد انتظار نرسیده‌ایم.

فاطمی امین در ادامه در خصوص پنجره واحد نیز گفت: همه خدمات صنعت، معدن و تجارت در درگاه ملی مجوزها به پنجره واحد متصل هستند، مصوبه قانون بودجه امسال این است که تا شهریورماه فرصت داریم تا با تعریف رمز واحد به سیستم‌ها وارد شویم.

حجم واردات اقلام مشابه تولید داخل از ۲۰۰ میلیون دلار به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است

وزیر صمت درباره قانون ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل نیز توضیح داد: حجم واردات اقلام مشابه تولید داخل اکنون حدود ۲۰۰ میلیون دلار است درحالی‌که درگذشته این رقم بیش از دو میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در این خصوص اتفاق افتاده است.

فاطمی امین ادامه داد: در تلاشیم سامانه شناسه کالا را به گمرک متصل کنیم و با توجه به اینکه حدود هشت هزار کد کالا در سامانه گمرک وجود دارد، سعی شده برای همه کالاها شناسه کالا صادر شود تا گمرک این شناسه‌ها را مبنای اظهار و تطبیق قرار دهد و به‌طور حتم اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت این مشکل را رفع می‌کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین