پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 5:32:23 PM
در نشست مشترک کمیسیون حقوق بشر و شورای تشکل های کانون وکلای دادگستری مطرح شد:

نشست مشترک کمیسیون حقوق بشر و شورای تشکل های کانون وکلای مرکز با عنوان "مسئولیت اجتماعی تشکل های وکلای دادگستری در تضمین ،ترویج و مطالبه حقوق بشر و شهروندی " در سالن اقبال کانون وکلای مرکز برگزار شد.
ارتقای همکاری و همبستگی وکلا در کنش گری حقوق بشری

به گزارش اقتصادنامه، در این نشست ضمن ارائه گزارشی نسبت به عملکرد دوره اخیر کمیسیون حقوق بشر ، بر ضرورت همکاری سازمان مند و تخصصی  وکلا پیرامون ترویج و تضمین حقوق بشر و شهروندی تاکید شد و ضمن بیان راهکارها و انتقادهایی نسبت به عملکرد کمیسیون حقوق بشر در زمینه نحوه و گستره موضع گیری ها و مطالبات حقوق بشری،در خصوص ارتقای بینش و دانش و انگیزش کنش حقوق بشری وکلا تبادل نظر شد.
همچنین با اشاره به موانع و مشکلات حقوق بشری در حوزه عمومی و قضایی،  الزامات گزارشگری و کنشگری حقوق بشری در زمینه دسترسی به عدالت و حق دادخواهی مورد بحث قرار گرفته و بر ضرورت اشتراک گذاری ایده ها در راستای ارتقای فعالیت وکلا در زمینه حقوق بشر نکات اسیب شناسانه ای طرح شد.استانداردهای کنش حقوق بشری وکلا ضمن گسترش تعاملات بین المللی نیز از محورهای نشست بود.
 در ادامه با بر شمردن وجوه تمایز  کنشگری کانون های وکلا از  تشکل های وکلای دادگستری  و فرد فرد وکلا ، موجبات و اقتضائات فعالیت حقوق بشری با نگاه ایجابی و سازنده و تعاملی مطمح نظر قرار گرفته و  با تاکید بر داوطلبانه بودن فعالیت‌های حقوق بشری در کانون وکلای دادگستری بر حمایت از وکلای فعال در حوزه حقوق بشر تاکید شده و پیگیری مسائل و پرونده های همکاران دادخواه حقوق بشری و فعالانی که در مسیر فعالیات حقوق بشری دچار تعقیب و تشکیل پرونده های قضایی می شوند مورد درخواست واقع  شد. همچنین راجع به اعمال خشونت علیه وکلا نکاتی مطرح و تبادل نظر در این خصوص انجام شد .
 فراخوان نسبت به جذب همکاری های حقوق بشری و تعریف فرایندهای  پیگیری تخصصی نسبت به مصادیق نقض حقوق بشر و همکاری وکلا با نهادهای مدنی دیگر در راستای ارتقای مطالبات حقوق بشری و توجه به مبانی نظری و دلالت های عملی استانداردهای فعالیت حقوق بشری و مسئولیت اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. در ادامه رویکرد مسئله محور و برنامه ریزی تخصصی کمیسیون حقوق بشر در حوزه موارد نقض موردی و سیستماتیک مورد تاکید قرار گرفته و بر ضرورت سازمان مند کردن فعالیت‌های حقوق بشری وکلا در گستره کشوری و استفاده از تجارب و ظرفیت های علمی جامعه وکالت مورد تاکید واقع شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین