يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 11:41:26 AM

شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نقش مراکز R&D را برای واحدهای تولیدکننده قطعات خودرو ایفا کنند.
دانش بنیان‌ها در نقش R&D

هزینه‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌های تولیدی به دلیل این که حجم تولیدشان در حد متوسط است مقرون به صرفه نیست. از سویی دیگر خودروسازان نیز به دلیل کمبود نقدینگی، استراتژی ایجاد چند منبع برای تولید یک قطعه را در پیش گرفته‌اند که خود به عاملی برای بزرگ نشدن شرکت‌های قطعه ساز تبدیل شده و لذا هزینه تحقیق و توسعه دراین شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد.
زمانی که طی قراردادهای سه جانبه بین شرکت‌های دانش بنیان به عنوان هسته تحقیقاتی، شرکت‌های خودروساز به عنوان سرمایه گذار اولیه و خریدار دانش فنی، و شرکت‌های قطعه ساز به عنوان مجری و سرمایه گذار ثانویه تولید در زمینه یک موضوع مرتبط منعقد شود، فعالیت یک شرکت دانش بنیان می‌تواند مثمر ثمر باشد.
فعالیت تحقیق و توسعه در زمینه خودرو یک موضوع تخصصی است که فقط به روش‌های مهندسی معکوس و کپی‌سازی محدود نمی‌شود و نیاز به پیش زمینه اطلاعاتی و دسترسی به دانش روز دارد و نباید یک نگاه سطحی به آن داشت.
ارتقاء کیفیت خودرو چند بخش دارد که شاید موارد اصلی آن در ۳ زمینه ذیل باشد:
۱- اصلاح روش‌های تولید و خطا ناپذیرسازی فرایندهای مرتبط با نیروی انسانی
۲- استفاده ازماشین آلات با تکنولوژی روز و خطوط تولید مکانیزه
۳- دسترسی به مواد اولیه و قطعات مرغوب
طبیعتاً شرکتهای دانش بنیان برای کمک و ارتقاء کیفیت باید توانمندی خود را در زمینه‌های فوق به اثبات برسانند، تا در جهت کمک و ارتقاء کیفیت بکار گرفته شوند.
شاید این سوال به وجود بیاید که آیا این شرکت‌ها قادر به رقابت در بازارهای داخلی و شرکت‌های رقیب درون خودروسازان هستند و آیا می‌توانند محصولات خود را ارائه کرده و به فروش برسانند؟ که در پاسخ می‌توان گفت که اگر شرکت‌های دانش بنیان بتواند سرمایه گذاری‌های ثابت جهت تجهیزات خط تولید را فراهم و نقدینگی لازم برای تولید را مهیا کنند، نیروی انسانی مجرب آموزش دهند، بازار فروش متناسب را فراهم کنند، امکان رقابت در بازار را دارند. در برخی استارتاپ‌ها دیده‌ایم که ایده‌های نو و روش‌های جدیدشان در کسب و کار با شرکت‌های سابقه دار قابل رقابت بوده و حتی آن‌ها را از میدان بدر کرده‌اند.
همان طور که می‌دانیم انتظارمان از شرکت دانش بنیان یک شرکت همه فن حریف نیست و از هر شرکت و تشکیلاتی انتظار فعالیت در زمینه تخصصی خودش را باید داشت.
شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند مانند موسسات تحقیقاتی و فناوری روی ارائه خدمات دانش فنی تمرکز کرده و محصولات خدماتی خود را عرضه کنند.

بابک کریمخان، عضو هیات مدیره صنایع همگن قطعه سازان کشور



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین