جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 10:33:46 PM

منصور بیطرف: هفته گذشته وقتی نشست شورای حکام نزدیک می شد ، بسیاری از کارشناسان نگران پیامدهای اقتصادی قطعنامه شورای حکام علیه ایران بودند. 
وقتی بازار وعده های مسئولان را نقش بر آب می کند

رافائل گروسی، مدیر آژانس، در مصاحبه هایی که در ایام نزدیک به این نشست می کرد، نشانه هایی را بروز می داد که آژانس به خاطر عدم همکاری ایران ناراحت است. دیدار او با مقامات اسراییلی هم به این گمانه ها که همسویی قریبی میان نظرات آژانس و رژیم اسراییل برقرار شده است بیشتر دامن می زد. وقتی قطعنامه با ۳۰ رای موافق و دو رای مخالف و سه رای ممتنع علیه ایران در چهارشنبه شب به تصویب رسید، با آنکه در ایران تقریبا نیمه شب بود اما می شد حدس زد که ترکش های این قطعنامه خیلی زود به سه بازار حساس کشور یعنی بورس، سکه و طلا خواهد خورد. با اینحال فریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران و نماینده کنونی مجلس در اظهار نظری گفته بود که مردم مطمئن باشند که قطعنامه شورای حکام قیمت ارز و سکه را جابجا نخواهد کرد!
اما امروز بازار بورس ۲۰۰۰ واحد ریخت و قیمت سکه از مرز ۱۶ میلیون تومان و قیمت دلار هم از خط ۳۳ هزار تومان عبور کرد. قیمت هر قطعه سکه در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ میلیون تومان بود، اما امروز ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد.نگاهی به نمودار زیر که مربوط به قیمت سکه طلا است خیلی از واقعیت های اقتصادی را نشان میدهد.

در سال ۱۳۹۶ که ایام انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بود و اتفاقا ابراهیم رییسی هم یکی از نامزدان این انتخابات بود و نقدهای بسیار تندی علیه سیاست های اقتصادی دولت وقت می کرد از جمله نگران کاهش ارزش پول و جیب مردم بود. در آن ایام قیمت هر قطعه سکه طلا کمتر از ۲ میلیون تومان بود یعنی حدود یک میلیون ۳۶۰ هزار تومان. این قیمت میانگین قیمت سکه طلا در آن سال بود. به عبارت دیگر جامعه یک آرامش نسبی داشت هر چند که ترامپ بر سر کار آمده بود و تهدیدهای او برای خروج از برجام بر سر این موافقتنامه مانند شمشیر داموکلس وجود داشت.
در سال ۱۳۹۷ قیمت سکه طلا ۲.۵ برابر افزایش یافت – واکنش بازار به خروج ترامپ از برجام و شروع تحریم های آمریکا علیه ایران- و به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید . هر چند که تمهیدات دولت در پیش فروش سکه هم کارگر نیفتاد و مقامات وقت بانک مرکزی هم عواقب این پیش فروش را چشیدند.
در سال ۱۳۹۸ ما شاهد یک رشد ۱.۳ برابری در قیمت سکه هستیم اما آنچه که نگران کننده است رشد قیمت سکه در سال ۱۳۹۹ است . میانگین این قیمت در سال ۱۳۹۹ به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید یعنی رشدی معادل رشد سال ۱۳۹۷ – ۲.۳ برابر که مهمترین دلیل آن را باید در قیمت دلار آمریکا دید. در سال ۱۴۰۰ میانگین قیمت هر قطعه سکه ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. هر چند که قیمت سکه در پایان سال ۱۴۰۰ روی ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بسته شد. اما روند سیاست خارجی در خصوص برجام این قیمت را اکنون به ۱۶ میلیون تومان رسانده است. یعنی یک افزایش ۳۰ درصدی!
اما در همین حال نگاهی بیاندازیم به روند قیمت دلار آمریکا.
نمودار زیر قیمت دلار آمریکا را از سال ۱۳۹۲ – شروع ریاست جمهوری حسن روحانی – را نشان می‌دهد.
در نیمه اول سال ۱۳۹۶ قیمت هر دلار آمریکا حدود ۳ هزار تومان بود. ایام انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم. در آن زمان مخالفان رییسی شایعه کرده بودند که اگر رییسی رییس جمهور شود قیمت هر دلار آمریکا به بیش از ۵ هزار تومان می رسد. در سال ۱۳۹۸ که قیمت هر دلار به بیش از ۱۰ هزار تومان رسید آقای رییسی به شوخی گفتند که خدا را شکر که من رییس جمهور نشدم که دلار به ۵ هزار تومان برسد! اما زمانی که آقای رییسی دولت را تحویل گرفتند قیمت هر دلار آمریکا ۲۴ هزار تومان بود اما اکنون مرز ۳۳ هزار تومان را رد کرده است.
در کل سه فکت اقتصادی را از این موضوع می توانیم خارج کنیم:
اول، اگر در سال ۱۳۹۶ یک قطعه سکه خریداری می شد – یعنی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان – اکنون ۱۲.۳ برابر آن می توانستیم سود کنیم- به عبارت دیگر حدود ۱۱۰۰ درصد!

دوم، اگر در سال 1396 یک دلار را که میانگین آن 4 هزار تومان بود خریداری می شد و اکنون 33 هزار تومان است بیش از 8.2 برابر سود بدست می آمد یعنی 720 درصد!
سوم، مقامات ایران به مردم وعده دروغین ندهند چون بازار خیلی هوشمندانه تر از آنها عمل می کند و همین امر وعده های آنها را نقش بر  آب می سازد.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین