جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 12:55:42 PM
ورود یک صنعت جدید به بازار سرمایه

مدیرعامل تپسی جزییات عرضه اولیه این شرکت را تشریح کرد و گفت: عرضه اولیه تپسی به روش سلب حق تقدم خواهد بود البته پیش از آن یک عرضه اولیه ۴ تا ۵ درصدی طی روزهای آتی برای کشف قیمت انجام خواهد شد.
استراتژی‌های «تپسی» برای ورود به فرابورس تشریح شد

مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس در اولین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه ویژه معرفی این شرکت در نماد «تپسی»، درآمد ماهانه این مجموعه را ۳۶ میلیارد تومان از محل کارمزدهای ۱۵ درصدی و درآمد عملیاتی در سال ۱۴۰۰ را نیز ۲۶۶ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، میلاد منشی پور در نشست خبری ویژه این شرکت به‌عنوان نخستین استارتاپی که در بازار سرمایه در آستانه عرضه اولیه قرارگرفته است، گفت: حدود هزار نفر در تپسی مشغول به کار هستند و ناوگان بزرگی از رانندگان و مسافرها در اختیار تپسی است ضمن آنکه ۱.۸ میلیون نفر راننده تائیدشده و حدود ۲۰ میلیون نفر مسافر ثبت‌شده در ناوگان تپسی حاضر هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز ورود اولین کسب‌وکار اینترنت محور در بازار سرمایه ایران رقم می‌خورد، اظهار داشت: این در حالی است که در دنیا شرکت‌های این صنعت بخش معنادار و قدرتمند بازارهای مالی را تشکیل می‌دهند و از هر ۱۰ شرکت بزرگ، ۵ شرکت مبتنی بر اینترنت هستند.

منشی پور، پلتفرم‌ها را نسل جدید کسب‌وکارهای اینترنتی دانست و افزود: این شرکت‌ها به علت رشد سریع، جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران دارند.

سه جذابیت مهم کسب‌وکارهای اینترنت محور

مدیرعامل تپسی سرعت رشد سریع را از جذابیت‌های مهم این شرکت‌ها در همه بازارهای مالی دنیا دانست و اظهار داشت: این شرکت‌ها به دلیل پتانسیل‌های بالای بازارها تصمیم به سرمایه‌گذاری‌های سریع می‌گیرند تا بازار را هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ عمقی گسترش ‌دهند و به همین دلیل درآمد خود را صرف توسعه بازار می‌کنند.

به گفته وی بررسی کسب‌وکارهای پلتفرمی در بلندمدت، نشان‌دهنده سه ویژگی مشترک در بین آن‌هاست.

وی این سه ویژگی را موردتوجه قرارداد و گفت: ویژگی اول رشد سریع است که معیار اصلی جذابیت پلتفرم‌هاست، مورد دوم نیز سرمایه‌گذاری حداکثری با هدف جذب سریع بازار بالقوه بوده که این کار موجب سودآوری کم یا زیان دهی کسب‌وکارها در کوتاه‌مدت می‌شود، درنهایت نیز بازدهی قابل‌توجه از جنس Capital gain برای سرمایه‌گذاران از جذابیت‌های مهم این صنعت محسوب می‌شود.


معرفی «تپسی» و ترکیب سهامداران

منشی پور در ادامه با اشاره به اینکه تعداد عرضه اولیه کسب‌وکارهای اینترنت محور طی ۴ سال گذشته در دنیا ۸ برابر شده است، به معرفی شرکت تپسی و استراتژی‌های آن برای ورود به بازار سرمایه پرداخت.

مدیرعامل تپسی این شرکت را کاملا ایرانی و از نظر تکنولوژی و فعالیت در سطح استانداردهای دنیا دانست و گفت: بر اساس آخرین ترکیب سهامداری به ‌طور مشخص حدود ۴۴ درصد سهام این شرکت متعلق به مؤسسین و مدیران است.

به گفته وی ۲۹ درصد از سهام شرکت متعلق به گروه خورشید سان و سهامدار عمده گروه سام الکترونیک و حدود ۱۷ درصد نیز متعلق به شرکت دانش‌بنیان برکت است. ۱۰ درصد هم متعلق به سه سهامدار حقیقی است.


ارزش سفرها و درآمد سالیانه تپسی

مدیرعامل تپسی مناطق تحت پوشش را ۱۳ استان به همراه شهرهای تابعه اعلام کرد و گفت: ارزش سفرهای ماهانه ۲۳۵ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ بیش از یک هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان طی یک سال بوده است.

به گفته منشی‌پور، تکنولوژی و هوش مصنوعی پیشرفته تپسی به‌طور مستقیم باعث افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها می‌شود. به‌عنوان‌مثال الگوریتم‌هایی مثل تخمین سفر و بهترین قیمت، درآمدزایی بالایی به‌طور سالانه برای تپسی به همراه دارد.

وی نرم‌افزار، تجربه مشتری، امنیت و پشتیبانی را از مزیت‌های رقابتی تپسی اعلام کرد و گفت: طی سال‌های اخیر تکنولوژی و هوش مصنوعی پیشرفته تپسی به‌طور مستقیم باعث افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها شده است.


مدیرعامل تپسی در بخش دیگری از سخنانش دسترسی به بازار بالقوه و توسعه کسب‌وکار را هدف تپسی از ورود به بازار سرمایه دانست و گفت: مکانیزم عرضه اولیه و تعهدات سهامداران عمده تپسی برای رشد کسب‌وکار طراحی‌شده و تمام منابع حاصل از عرضه اولیه برای توسعه و رشد آتی به شرکت تزریق خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تپسی بعد از هر جذب سرمایه توانسته است رشد محسوس درآمدی داشته باشد، گفت: این بار نیز تمام منابع حاصل از عرضه اولیه برای توسعه و رشد آتی به شرکت تزریق خواهد شد.


تعهد سهامداران عمده برای رشد و توسعه آتی

مدیرعامل تپسی به تعهد سهامداران عمده تپسی به رشد و توسعه آتی شرکت نیز اشاره کرد و گفت: بر همین اساس ۵۰ درصد سهام سهامداران عمده برای اطمینان از انجام تعهدات نزد سازمان بورس وثیقه شده و فروش سهام توسط سهامداران عمده تنها با مجوز هیئت پذیرش امکان‌پذیر خواهد بود.


نحوه عرضه اولیه «تپسی»

منشی‌پور در خصوص شیوه عرضه اولیه تپسی نیز این‌گونه توضیح داد: عرضه اولیه سهام این شرکت به روش سلب حق تقدم خواهد بود البته پیش از آن یک عرضه اولیه ۴ تا ۵ درصدی طی روزهای آتی برای کشف قیمت انجام خواهد شد و پس‌ازآن عرضه اولیه اصلی به روش افزایش سرمایه از سلب حق تقدم خواهد بود که تمام این افزایش سرمایه به شرکت تزریق خواهد شد.


جزییاتی از ارزش‌گذاری «تپسی»

در ادامه این مراسم که امروز به میزبانی فرابورس ایران برگزار شد، احسان مرادی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه کاردان به‌عنوان ارزش‌گذار، مشاور پذیرش و متعهد خرید اظهار کرد: ارزش سهام تپسی بر اساس جمع‌بندی تأمین سرمایه کاردان و کارشناس رسمی دادگستری با رویکرد مبتنی بر ارزش خالص دارایی‌ها به مارکت ۱۶ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال و ارزش هر سهم به ۱۴۰۳۴ ریال رسید.


به گفته وی بر اساس روش شبیه‌سازی مونته کارلو دامنه ۱۰ هزار نمونه تصادفی را بر اساس کلیه متغیرهایی که روی ارزش، اثرگذار بودند محاسبه کردیم و بر اساس آماری ۹۰ درصد احتمال مارکت تپسی از ۱۴۰۵ میلیارد تومان تا ۲۲۱۶ میلیارد تومان تخمین زده شد.

تشریح وضعیت سفرهای آنلاین در کشور

هومن دمیرچلو عضو هیات مدیره شرکت پیشگامان دانش و فناوری آرامیس در ادامه این نشست با تاکید بر جوان بودن صنعت تاکسیرانی اینترنتی در ایران و جهان، عنوان کرد: در حال حاضر در ایران، روزانه ۱۴ میلیون سفر توسط تاکسی‌ها، آژانس‌ها و... انجام می‌شود که برآورد می‌شود ۳۰ الی ۴۰ درصد این سفرها به سفرهای آنلاین مهاجرت کنند.

هم‌بنیان‌گذار تپسی با بیان اینکه حجم بزرگی از این بازار با یک سرمایه‌گذاری به رشد تبدیل ‌می‌شود اظهار داشت: جایگاه تپسی به عنوان یکی از ۲ بازیگر تاکسی آنلاین در ایران تثبیت شده است. اکنون تپسی در شهرهای بزرگ ۹۰ درصد و در دیگر شهرها ۷۵ الی ۸۰ درصد آگاهی برند دارد.

دمیرچلو اوج‌گیری کسب و کار حوزه حمل و نقل بعد از کرونا را برای تپسی نیز قابل تعمیم دانسته و گفت: برآورد می‌شود درآمد تپسی در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ با صد در صد رشد همراه باشد.

او اضافه کرد: فروش تپسی در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۶۶ میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال به ۶۸۰ میلیارد تومان برسد.

نائب رئیس هیات مدیره پیشگامان دانش و فناوری آرامیس در تشریح محل رشد برآورد شده برای تپسی عنوان کرد: ۷۲ درصد این رشد مربوط به برنامه‌های توسعه‌ای است که در راس این برنامه‌ها، توسعه جغرافیایی قرار دارد و همچنین بخش مهمی نیز مربوط به افزایش عمق در شهرهای فعلی است. ۲۵ درصد نیز از محل کاهش اثر کرونا بر کسب و کارهاست.

دمیرچلو با تاکید بر اینکه بازار تپسی فقط تاکسی آنلاین نیست اظهار داشت: سراغ سوپر اپ تپسی خواهیم رفت که این درگاه که تپسی لاین (سرویس سفر اشتراکی) یکی از خدمات آن خواهد بود ما را برای پاسخگویی متناسب با نیازمندی‌ها توانمندتر خواهد کرد.

مروری بر صورت‌های مالی و افزایش سرمایه تپسی

در ادامه این نشست خبری، گلناز شانه‌بند مشاور ارزش‌گذاری تامین سرمایه کاردان در مورد ابعاد مختلف صورت‌های مالی تپسی توضیحاتی را ارائه کرد و در تشریح روند افزایش سرمایه این شرکت، گفت: شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس ۴ دوره افزایش سرمایه داشته است که آخرین مورد مربوط به دی ماه ۱۳۹۸ است که طی این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به ۱۱۷۰ میلیارد ریال رسید.

شانه‌بند با پرداختن به روند حاشیه سود تپسی و پیش‌بینی چشم‌انداز این روند اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌ها حاشیه سود خالص در سال ۱۴۰۱ روی ۳ درصد می‌رود. در سال ۱۴۰۲ با بهره‌گیری از منابع و زیرساخت‌ها به ۹ درصد خواهد رسید و در نهایت سال ۱۴۰۴ به سربه‌سری عملیاتی خواهد رسید که حاشیه سود ۱۵ درصد خواهد شد.

مشاور ارزش‌گذاری تامین سرمایه کاردان عامل اصلی تعیین‌کننده ارزش تپسی را تعداد سفرها دانست و اظهار داشت: تپسی سفرهایش را با ۲۶ میلیون سفر در سال ۹۶ آغاز کرد و این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۱۱۰ میلیون سفر رسید. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل کرونا این آمار با افت روبه‌رو شد و برآورد می‌شود سفرهای امسال به سطح قبل از کرونا برسد.

در نهایت شانه‌بند در تشریح ابعاد دیگر صورت‌ مالی پیشگامان دانش و فناوری آرامیس گفت: جمع دارایی‌های تپسی اکنون ۲۷۸۰ میلیارد تومان است و در مورد سود خالص نیز پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۵۰۹۴ میلیارد ریال افزایش پیدا کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین