شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 3:40:58 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:43280
  • زمان انتشار:سه شنبه 10 خرداد 1401-21:19
  • کاربر:
گزارش اقتصادنامه از دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری

دومین دوره همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران، دوشنبه، نهم خردادماه افتتاح شد.
غفلت دولت از نقش معادن شن و ماسه در توسعه

این همایش که به همت کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران، انجمن شن و ماسه تهران و انجمن صنفی تولیدکنندگان ماشین‌آلات خردایش و فرآوری در هتل المپیک تهران برگزار شده تا فردا چهارشنبه یازدهم خرداد ادامه خواهد داشت.

مدیران بخش خصوصی، فعالان عرصه صنفی و تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعتی از جمله شرکت کنندگان روز اول این همایش سه روزه بودند. 

به گزارش اقتصادنامه، غفلت دولت و سیاست‌گذاران بخش معدن از نقش معادن شن و ماسه و صنایع پایین دستی آن در توسعه صنعتی کشور و ایجاد اشتغال، مهم‌ترین موضوعی‌ست که در این همایش مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ معدن شن و ماسه در شهرهای مختلف کشور وجود دارد که نقشی اساسی در توسعه ساخت و ساز و تامین مواد اولیه مورد نیاز برای صنعت بتن و آسفالت دارند اما با مشکلاتی نظیر کمبود ماشین‌آلات معدنی، مزاحمت‌های جوامع محلی، موانع زیست‌محیطی و قیمت‌گذاری دستوری دست و پنجه نرم می‌کنند.

 در روز نخست این همایش، محمد رضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در این همایش سخنرانی کرد.
وی با تاکید بر اهمیت صنعت معدنکاری در کشور گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و۲۰۰  معدن شن و ماسه در کشور وجود دارد که متاسفانه جایگاه آنها در سیاستگذاری‌ها بسیار پایین است.
او افزود: نمی‌توان نقش شن و ماسه را در توسعه کشور نادیده گرفت و به بهانه های زیست محیطی از فعالیت آنان جلوگیری کرد، چراکه امروزه این صنعت با توجه به پیشرفت هایی که کرده است، آلاینده نیست.
پس از صحبت‌های بهرامن، مستند داستان سنگ شکن برای حضار اکران شد. در این مستند به تاریخچه صنعت ماشین‌آلات حوزه خردایش و فرآوری در ایران پرداخته شده بود. در بخشی از این مستند، به تلاش‌های زنده‌یاد غلامرضا کیانی، بنیانگذار صنعت خردایش ایران اشاره شد. همچنین ظرفیت‌ها و موانع کشور در این حوزه نیز در این مستند مورد توجه قرار گرفته بود. 

پس از پایان پنل اول همایش، نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران با حضور وحید گلیکانی، فرماندار شهر قدس، محمدرضا بهرامن، افتتاح شد. این نمایشگاه که با حضور ۱۴ شرکت فعال در این بخش شروع به کار کرده است، ویترینی است از دست‌آوردهای شرکت‌های ایرانی در این صنعت.

در این نمایشگاه شرکت‌ها علاوه بر ارائه اطلاعات به علاقه‌مندان این حوزه، جدیدترین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته بودند.

پارسیان پیشرو صنعت، صنعت سنگ شکن و کوثر سنگ شکن از جمله گروه‌های تولیدی حاضر در این نمایشگاه بودند.

در بخش دوم این همایش، پنل تخصصی انجمن شن و ماسه کشور برگزار شد. موضوع این پنل بررسی چالش های معادن شن و ماسه و تشکیل کانون انجمن های صنفی شن و ماسه کشور برای پیگیری مشکلات کلان این حوزه بود. 

در این پنل که با حضور نمایندگان انجمن‌های صنفی شن و ماسه کشور تشکیل شده بود، روسای انجمن‌های صنفی سخنرانی کردند و موانع و مشکلات خود را بیان کردند. همچنین در پایان این پنل، هیئت موسس کانون صنفی انجمن های شن و ماسه کشور با حضور ۱۴ انجمن استانی تشکیل شد.

به گزارش اقتصادنامه، رؤسای انجمن‌های شن و ماسه استان‌های هرمزگان، زنجان، آذربایجان شرقی، قزوین، خوزستان، قم، تهران، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان، گلستان، اردبیل، کرمان و خراسان رضوی انجمن های موسس این کانون بودند. 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین