چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 شمسی /5/15/2024 1:07:14 PM
  • گروه مطلب:| خبر| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:43120
  • زمان انتشار:يکشنبه 1 خرداد 1401-18:25
  • کاربر:
نامه وزیر صمت به رئیس جمهور

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به رئیس جمهور، ضمن تاکید بر واردات خودرو، برخی از شرایط ورود خودرو به کشور را نیز اعلام کرده است.
لازم است خودرو وارد کنیم
به گزارش اقتصادنامه، در نامه رضا فاطمی امین به رئیس جمهور که البته تاریخ نگارش آن به بیست و نهم فروردین مربوط می شود، آمده  است: در سال های اخیر بازار خودروی کشور نامتعال بوده و تقاضای موجود در این بازار بسیار بیش از عرضه داخلی است. عرضه خودرو در کشور حدود ۹۰۰ هزار دستگاه و تقاضای آن بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه است. علاوه بر این بیش از هفت میلیون خودروی فرسوده نیز می بایست جایگزین شوند. برای جبران شکاف عرضه در سال جاری، تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاهی پیش بینی شده، لکن این میزان تولید به مرور و در طول سال اتفاق خواهد افتاد و تقاضای انباشته سال های قبل تامین نخواهد شد.

در ادامه این نامه آمده است:در چنین شرایطی خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده، به نحوی که قیمت خودرو در بازار همسان با متغییرهای کلان اقتصادی دچار نوسان می شود. عرضه خودرو در سه ماه گذشته بیش از ماه های گذشته بوده، {با این حال} فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها بسیار زیاد است. بنابراین با توجه به دلایل ذیل، واردات خودرو در سال جاری ضرورت دارد.
1- ممنوعیت واردات در سال های گذشته موجب ایجاد شائبه انحصار برای خودروهای داخلی در
اذهان عمومی و ایجاد بدبینی در جامعه شده است.
2- قیمت خودرو یک قیمت شاخص در جامعه بوده و افزایش قیمت خودرو در بازار موجب ایجاد
تورم روانی و انتظاری روی سایر کالاها می شود.
3-ضوابط واردات به گونه ای تنظیم خواهد شد که بخش عمده واردات به خودروهای ارزان قیمت و
کم مصرف اخنصاص یابد. تا شائبه واردات خودروهای لوکس و افزایش تجمل گرایی را در پی
نداشته باشد.

4-سهم اندک واردات از عرضه خودرو در کشور و الزام واردات به انتقال فناوری به داخل کشور، هیج آسیبی برای تولید داخل به همراه نخواهد داشت.

5-طبق برآوردهای صورت گرفنه، واردات حداکثر نیازمند ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود. با توجه به حجم بالای صادرات غیرنفتی در سال گذشته و برنامه ریزی های صورت گرفته برای صادرات در سال جاری، این مبلغ ہه هیچ عنوان محدودیتی برای تامین مخارج ارزی برای کشور ایجاد نخواهد کرد. در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار برای واردات گوشی تلفن همراه هزینه شده که ۱ میلیارد دلار آن را واردات از شرکت ابل تشکیل می دهد، حال آنکه واردات خودرو بسیار ضروری تر از واردات گوشی اپل است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین