شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 8:39:11 AM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:42978
  • زمان انتشار:جمعه 23 ارديبهشت 1401-18:29
  • کاربر:
حذف "4200" از لبنیات، مرغ، تخم مرغ و روغن آغاز شد

در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای قیمت ۴ قلم کالای اساسی( مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات) تغییر کرد.
منوی جدید قیمت کالا

به گزارش اقتصادنامه، طبق تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور و همچنین بر اساس اعلام اتاق اصناف از امروز قیمت هر کیلو مرغ گرم برای مصرف کننده ۵۹ هزار و۸۰۰ تومان و هر کیلوتخم مرغ  ۳۹ هزار و۸۰۰ تومان، خواهد شد. همچنین قیمت روغن مایع  ۸۱۰ گرمی سرخکردنی برای مصرف کننده به ۶۲ هزار تومان و روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز به ۶۳ هزار تومان خواهد رسید.

بر اساس این گزارش در لبنیات نیز قیمت هر کیلو شیر خام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲ هزار تومان، شیر نایلونی ۹۰۰‌ گرمی کم چرب برای مصرف کننده ۱۵ هزار تومان، شیر پاستوریزه بطر یک لیتری کم چرب ۱۸ هزار تومان، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم چرب ۴۹ هزار و۸۰۰ تومان، پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷ هزار تومان خواهد بود.

اتاق اصناف ایران پیرو اطلاعیه ستاد تنظیم بازار درباره مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، نرخ حداکثری فروش انواع لبنیات، روغن، مرغ و تخم‌مرغ را برای مصرف کننده در سراسر کشور اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالای  اساسی به این شرح است: «قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شیر خام ۳/۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲۰۰۰۰ریال»، «قیمت مصرف‌کننده شیر نایلونی ۹۰۰‌گرمی کم چرب ۱۵۰۰۰۰ریال»، «قیمت مصرف‌کننده شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم چرب ۱۸۰۰۰۰ریال»، «قیمت مصرف‌کننده ماست دبه‌ای ۲/۵ کیلویی کم چرب ۴۹۸۰۰۰ ریال»، «قیمت مصرف‌کننده پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷۰۰۰۰ ریال»، «قیمت مصرف کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰۰۰۰ ریال»، «قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ کردنی۶۲۰۰۰۰ ریال»، «قیمت مصرف کننده هر کیلو‌گرم مرغ گرم ۵۹۸۰۰۰ ریال» و «قیمت مصرف کننده هر کیلو‌گرم تخم‌مرغ ۳۹۸۰۰۰ ریال».

همچنین در این اطلاعیه آمده است: ‌«به استناد این مصوبه از 22 اردیبهشت هرگونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت های مصوب در تمامی شبکه های توزیع اعم از زنجیره ای، صنفی و مجازی، تخلف گران فروشی محسوب شده و گشت های مشترک نظارت و بازرسی اتاق‌ها و اتحادیه های صنفی و سازمان تعزیرات با اندک خاطیان احتمالی برخورد قانونی خواهند داشت.»

این اتاق در اطلاعیه دیگری، نرخ حداکثری فروش انواع روغن خوراکی را برای مصرف کننده در سراسر کشور مطابق با یک جدول شامل 119 نوع روغن با برندهای مختلف اعلام کرده است. بر اساس این اطلاعیه قیمت مصرف کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰۰۰۰ ریال و قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ کردنی۶۲۰۰۰۰ ریال است.

با حذف یارانه ارزی از قیمت برخی از کالاهای اساسی، بازرسی ها از بازار نیز افزایش می یابد. قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اصلاح یارانه‌ها، در گفت و گو با فارس  گفت: با افزایش بازرسی‌ها بازار را کنترل و از هرگونه افزایش قیمت کالاها به غیر از آن اقلامی که افزایش قیمت آن به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد، جلوگیری خواهیم کرد. به گفته وی، طرح اصلاح یارانه‌ها که دولت سیزدهم تصمیم به اجرای آن گرفته است باید پیش از این اجرایی می‌شد اما به دلایلی اجرایی نشد و اکنون دولت تصمیم گرفته تا این طرح را اجرا کند. لذا باید بخش‌های مختلف از جمله اصناف در اجرای بهتر این طرح به دولت یاری برسانند. او اظهار کرد: اصناف نیز به عنوان بخشی از جامعه اقتصادی کشور خود را موظف می‌دانند تا با افزایش بازرسی‌ها و نظارت‌ها قیمت‌ها را کنترل کند و از افزایش قیمت کالاها بیش از آنچه که دولت اعلام کرده است، جلوگیری کند. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خصوص بازرسی‌ها بازار را کنترل خواهیم کرد تا قیمت اقلام دیگر به غیر از آن کالاهایی که دولت اعلام کرده است افزایش نیابد. البته لازمه دستیابی به این مهم آن است که کالا به اندازه کافی در اختیار مردم قرار گیرد و کسانی که در حوزه تولید و تامین دخیل هستند کالا را به بازار برسانند تا از طریق اصناف به دست مردم برسد.

نوده فراهانی با تاکید بر اینکه نان، دارو و بنزین فعلا افزایش قیمت نخواهد داشت، تاکید کرد: اصلاح آرد یارانه‌ای نانوایان سنتی نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت است و تا این زیرساخت فراهم نشود قرار نیست که قیمت این کالای مصرفی و اساسی مردم تغییری کند. وی با تاکید بر اینکه بازرسان ما مطابق قانون با متخلفانی که نسبت به افزایش قیمت نان سنتی اقدام کرده‌اند، برخورد می‌کنند، گفته است: متخلفان به سازمان تعزیرات معرفی می‌شوند و براساس دستورالعمل‌های جدید این سازمان با متخلفان برخورد خواهد شد که مطمئنا بازدارنده خواهد بود. رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه براساس گزارش‌های واصله تا حدودی با کمبود شکر و روغن در بازار مواجه هستیم، اظهار کرد: این موضوع به وزارتخانه‌های مربوطه منتقل شده و جلسه‌ای با حضور استاندار در رابطه با تامین این کالا برگزار شده است. مواد اولیه روغن به اندازه کافی در گمرکات کشور موجود است، لذا مقرر شده تا این مواد اولیه هر چه  سریع‌تر در اختیار کارخانه ها قرار گیرد تا کارخانه ها تولید و محصولات به سرعت روانه بازار شود. وی وعده داده است که با توجه به بازرسی‌ها و افزایش نظارت اجازه هیچ نوع احتکاری درخصوص کالاهای اساسی را نخواهیم داد و با محتکران براساس قانون برخورد خواهد شد.

اما سعید محمدی پور معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان تهران در گفت و گو با خبرگزاری «مهر» در مورد وضعیت نظارت بر بازار، اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست اصلی ما جلوگیری از احتکار و عرضه بیشتر کالاست، از این رو یک طرح نظارتی ویژه با هدف نظارت بر عرضه کالاهای اساسی به ویژه روغن، ماکارونی، برنج، شکر، شوینده و محصولات سلولزی از روزهای گذشته آغاز به کار کرده است. در این طرح ۴۰۰ اکیپ بازرسی در سطح استان تهران با همکاری اتحادیه‌ها، بازرسان وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی و تعزیرات حکومتی فعال هستند. وی با بیان اینکه بازرسی و نظارت بر بازار وظیفه دائمی سازمان‌های صمت استان‌هاست، تصریح کرد: اگر مردم با احتکار و گرانفروشی مواجه شدند، از طریق سامانه ۱۲۴ تخلف را گزارش کنند.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مورد گفت: در بحث نظارت دو مرحله وجود دارد، یک باید تولیدکنندگان قیمت درست درج کنند و دوم اینکه در نظام توزیع افزایش قیمت معقول باشد یعنی گرانفروشی نشود. بنابراین کالایی که قیمت روی آن به عنوان قیمت تولیدکننده درج شده است اگر از حدی بیشتر نباشد و مجاز باشد، کار ماست که آن‌ها را کنترل کنیم. وی اضافه کرد: در گام اول اینکه تولیدکنندگان قیمت را درست درج کنند ما این را به طور سامانه‌ای پیگیری می‌کنیم و اگر قیمت‌ها بیش از حد مجاز باشد ما با آن برخورد می‌کنیم. فاطمی امین گفت: قسمت دوم توزیع و قسمت آخر فروشگاه‌ها هستند که هم دولت باید نظارت‌ها را گسترده کند و هم مردم می‌توانند به ما کمک کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سراسر کشور روزی ۷۰۰ نفر بازرس داشتیم که این را به بالای هفت هزار نفر رسانده‌ایم. در یک روز نزدیک به ۹ هزار پرونده کوچک و بزرگ معادل یک ماه بازرسی، تشکیل انجام شد. وی عنوان کرد: اتفاقی که در این هفته افتاد، سازمان تعزیرات اختیارات بسیار خوبی گرفته، هفته‌های قبل اگر کسی درج قیمت نمی‌کرد ۸۴ هزار تومان جریمه می‌شد که این جریمه هیچ بازدارندگی نداشت. آن جریمه الان به ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین