شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 7:33:03 PM
محمد طبیبیان، ماجرای سفر خانواده قالیباف به ترکیه را تحلیل کرد

دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان، در کانال تلگرامی خود یادداشتی در واکنش به ماجرای سفر خانواده محمدباقر قالیباف -رئیس مجلس شورای اسلامی- منتشر کرده است. 
بومرنگ خطای اقتصادی

به گزارش اقتصادنامه، وی در این یادداشت آورده است:

این که اعضای یک خانواده به خارج سفر کرده اند، قابل ایراد نیست و این که کالا های مشروعی را خریده اند و به همراه آورده اند، جای انتقاد ندارد. چه اینکه حتی حجاج نیز از فریزر و لباسشویی تا تلویزیون و حتی زمانی چرخ کامیون به همراه می آوردند. ما متاسفانه مسائل اصلی را مورد بی توجهی قرار می دهیم و به مطالب کم اهمیت می پردازیم که نتیجه ای هم ندارد. ما به عنوان “عوام” این جامعه نیز شایسته است در این امواج سرو صدا ابزار مبارزه جویی جناح های رقیب  نشویم.

اما نکات قابل توجهی هست که بهتر است مورد توجه همان مسئول و سایرین قرار گیرد که از این نوع اخبار پیرامونشان زیاد مطرح می شود.

یکم: اگر اینترنت را ببندند هم اخبار بین مردم پخش می شود و بسیاری پوشیده ها بر مردم باز و قابل تشخیص است. دیگر این که آقایان توجه کنند سایر خانواده های ایرانی نیز مانند خانواده خودشان علاقمند به بهره مندی از زندگی سرشار هستند. پس این رویه ظاهر و ریا را در مورد ساده زیستی کنار بگذارند. هیچ کس ساده زیست نیست مگر عموم ملت ایران که اجباراً تحت فشار اقتصادی پیوسته سطح زیست خود را تنزل می دهند.

دوم: چنانکه دوست عزیزی در یادداشتی که در پائین آمده توجه کرده اند، خانواده این مسئول هم مثل هر خانواده دیگر تصمیم بهینه اخذ می کند؛ فشار های بی مورد و سیاست های نادرست سبب شده که اجناس خارجی و اجناس کم کیفیت داخلی در کشور به قدری گران باشد که مقرون به صرفه است اگر برای تهییه اقلام مهم فرد بار سفر به ترکیه یا امارات را بربندد و هزینه های سفر را هم با ارز آزاد پرداخت کند.

سوم: بد نیست به این بزرگوار که در برجک انواع انتقاد نشسته و آماج سنگ ملامت هست یاد آوری کنیم که اگر آنچه به خود می پسندی به سایر خانوار های ایرانی هم بپسندی، زندگی شما و دیگران راحت تر خواهد بود. به همین قانون اساسی نگاه کنید؛ وظیفه اصلی شما به عنوان مسئول و امانت دار، ارتقای زندگی ایرانیان است و پیگیری تعالی ایران. امکانات کشور را صرف جز این نکنید و مثل روسیه و چین روزی اعلام کنید که بله وظیفه اول ما حفظ منافع مردم و کشور خودمان است.

چهارم: بد نیست از این فرصت استفاده شود و وضع و شرایط ملت ایران مورد توجه قرار گیرد و رسم امانتداری به کمال رعایت شود و در بسیاری از سیاست ها و کردار های حکومتی بازبینی اساسی انجام شود. بار همه سبک تر خواهد شد.

این نکته ای است که دوست گرانقدری برای من ارسال کرده اند، و در بالا به آن اشاره شد:

با سلام؛ داشتم سایت ترکیه ای نگاه میکردم به ذهنم متبادر شد که درسته که جنجال اخیر سفر ترکیه و تناقض در شعار و اقدام برای مردم سنگین جلوه می کند، اما جدا از مباحث سیاسی، اتفاقاً این رخداد یک پیام اقتصادی جالب و پنهان در بر دارد. ای کاش همان را سیاستگذاران متوجه شوند.

و آن حاکمیت منطق و عقلانیت اقتصادی در یک خانواده معمولی در اقتصاد نابسامان امروز ایران است که مجبور می شود، برای رفع یک نیاز راه سخت را انتخاب کند. مثلا به دو سایت پرمخاطب خرید ایرانی و ترکیه ای مراجعه و قیمت و کیفیت و تنوع محصولات نوزاد و سیسمونی را مقایسه کنید! مشخصاً خرید از ترکیه با ارز آزاد و سایر هزینه ها هنوز به صرفه تر است. یعنی اتفاقا خیلی خوب نشان می دهد یک زوج با درآمد متوسط اگر بخواهد پس انداز خودش را هدر و صرف محصولات حمایت شده انحصارات داخلی، واردات درجه چندم چینی و قاچاق شده گران قیمت نکند، حتما منطقی و عقلائی است از بازار رقیب تامین کند.

 خانواده خود سیاستگذار هم حساب کتاب می کنند و خلاف سیاست های نابخردانه تجاری و ارزی و ... کشور، با لحاظ قید بودجه خودشان، تصمیم بهینه می گیرند. اگر سیاستگذار ریشه همین را فهم کند که از دسیسه، از رقبای سیاسی و .... ضربه نخورده، بلکه اینها نتیجه سیاست های اقتصادی اشتباهی است که به اسم خودکفایی و ساخت داخل و ... خودش اتخاذ کرده و دامان رفاه همه آحاد را گرفته، درک این واقعیت باز هم جای شکر خواهد داشت.

منبع:کانال تلگرامی دکتر محمد طبیبیان



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین