يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 شمسی /5/12/2024 8:59:32 AM
امیرعبداللهیان اعلام کرد:

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در خصوص مذاکرات احیای برجام در وین گفت: ایران روی خطوط قرمز خود ایستاده و خواهد ایستاد.
شرط همراهی روسیه با توافق

به گزارش اقتصادنامه، امیرعبداللهیان صبح روز یکشنبه در اولین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جدید اظهار داشت: ما در دستگاه دیپلماسی آمادگی داریم برای تقویت توان شرکتهای دانش بنیان و صادرات محصولاتشان برای صادرات و اشتغال آفرینی کمک کنیم. حتما دنبال این هستیم تحریمها از میان برداشته شود ولی عزتمندانه و پایدار و تاکید آقای رئیسی این است که نگاه ها نباید معطوف به وین باشد.

وزیر امور خارجه کشور گفت:ما با سه کشور اروپایی در میاحث فنی به نتایجی رسیدیم.به صراحت به طرف آمریکایی گفتیم سنگ اندازی نکنید.مسیر دیپلماسی همچنان باز است. سه کشور اروپایی و چین و روسیه انتقاداتی به زیاده خواهی آمریکا دارند.همچنان برای رسیدن به توافق عزتمند، خوب و پایدار مسیر دیپلماسی را ادامه می دهیم.به دنبال این هستیم تحریم‌ها از میان برداشته شود، ولی عزتمندانه و پایدار.تأکید رئیس‌جمهور این است که نگاه‌ها نباید معطوف به وین باشد.با سه کشور اروپایی در مباحث فنی به نتایجی رسیدیم.

امیرعبداللهیان افزود:توافق ما با طرف روس این شد اگر در موضوع مذاکرات وین خطوط قرمز ما رعایت شد و به نقطه توافق رسیدیم، روسیه هیچ مانعی نخواهد بود.

وی ادامه داد:طرف آمریکایی در دو، سه هفته گذشته زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کرد که در تعارض با برخی بندهای متن است.در حوزه لغو تحریم‌ها، آنها خارج از مذاکرات علاقه‌مندند شروط جدیدی را مطرح و اعمال کنند.نفعی در مذاکرات مستقیم با آمریکا ندیدیم، بارها آن‌ها بر مذاکره اصرار کردند گفتیم اگر حسن‌نیت دارید، یکی دو مورد اقدامات عملی را انجام دهید.راهکار را در اوکراین جنگ نمی‌دانیم و راهکار را سیاسی می‌دانیم.

امیرعبداللهیان اما تصریح کرد: چند هفته ای است که لازم بود که متنی در مذاکرات ایجاد شود با سه کشور اروپایی درباره مسائل فنی به جمع بندی بسیار نزدیکی رسیده ایم هم زمان با جنگ و بحران اوکراین روبه رو شدیم. البته ایران در ارتباط با این موضوع در عالیترین سطح مخالفت خود را با جنگ در اوکراین اعلام کرده است ما مخالف جنگ هستیم و از طرف دیگر مخالفت خود را با اعمال تحریم های یک جانبه نیز اعلام کرده ایم قبل از سفر چندی پیش خود به مسکو، به صورت تلفنی با  وزیر خارجه اوکراین صحبت کردم و عامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای مقامات روسیه بودم. مقامات اوکراین خواهان توقف جنگ و تداوم گفت وگوها بودند و ما این پیام را منتقل کردیم ایران در این بحران راهکار را جنگ نمی داند راهکار این مسئله سیاسی و انجام گفت و گو است و ما تلاشمان را در این مسیر ادامه می دهیم البته در کنار این موضوع به ریشه های جنگ در اوکراین و تحرکات ناتو و آمریکا به عنوان عامل اصلی  این بحران توجه داریم.

وی افزود: در جریان این مذاکرات در مقطعی غربی ها گفتند با توجه به جنگ اوکراین وضعیت اینگونه است اگه به توافق نهایی برسیم روسیه با توافق همراهی نمی کند در این مورد به صورت تلفنی با آقای لاوروف صحبت کردم در سفر به مسکو در این ارتباط صحبت کردیم گفت و گوهای روشن و شفافی انجام شد و در کنفرانس مطبوعاتی با آقای لارووف به صراحت آنچه را که توافق کرده بودم آقای لاوروف بیان کردند و من نیز گفتم که اگر در موضع مذاکرات وین برای لغو تحریم ها خطوط قرمز ما رعایت شود و به نقطه توافق برسیم روسیه مانعی برای این توافق نخواهد بود چند روز پیش در دیداری با لاوروف در حاشیه سفر به چین داشتیم ایشان بار دیگر تاکید کردند که اگر در مسیر پایانی توافق قرار گرفتیم روسیه از آن حمایت می کند در دیدار با وزیر خارجه چین نیز چینی ها گفتند که ما کاملا با نظرات ایران هماهنگ هستیم و اگر در نقطه پایانی این توافق قرار بگیریم از این توافق حمایت می کنیم.


منبع: انتخاب



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین