جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 12:19:14 AM

روزهای پایانی ایام نوروز ۱۴۰۱ به طعم تند اسپری فلفل به صورت زنان و دختران در ورودی ورزشگاه امام رضا (ع) در مشهد آغشته شد. سکوت وزارت ورزش و تهدیدهای کمرنگ فیفا از یک طرف و تاکید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، بر اهمیت رعایت حدود شرعی در تصمیمات از طرف دیگر در نمازجمعه روز گذشته، کماکان این مساله را در صدر اخبار قرار داده است.
نوروز پر حادثه فوتبالی
به گزارش اقتصادنامه، رحیمی جهان‌آبادی می‌گوید: اینکه اول بلیت بفروشند، بعد زنان را به ورزشگاه راه ندهند و بعد تجمع آنها را مدیریت نکنند و با اسپری فلفل و گاز اشک‌آور با زنان و دختران برخورد کنند نقض حقوق شهروندی و شأن بانوان محترم و ظلم در حق حیثیت نظام به عنوان نظامی مردمی و مردم‌سالار است.

روزهای پایانی ایام نوروز ۱۴۰۱ به طعم تند اسپری فلفل به صورت زنان و دختران در ورودی ورزشگاه امام رضا (ع) در مشهد آغشته شد. سکوت وزارت ورزش و تهدیدهای کمرنگ فیفا از یک طرف و تاکید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، بر اهمیت رعایت حدود شرعی در تصمیمات از طرف دیگر در نمازجمعه روز گذشته، کماکان این مساله را در صدر اخبار قرار داده است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت جام و تربت حیدریه در مجلس یازدهم، در این باره گفت: متاسفانه مدیریت بسیار ضعیفی در این ماجرا صورت گرفت که منجر به خدشه‌دار شدن اعتبار کشور در مجامع بین‌المللی و ایجاد فضای سنگین علیه نظام شد. او ادامه داد: مدیریت ضعیف یعنی اینکه شما شهری را برای برگزاری مسابقه در نظر بگیرید که بروز چنین مشکلاتی در آن قابل پیش‌بینی بود.

رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به این مطلب که اجازه نیافتن زنان برای ورود به ورزشگاه در مشهد قابل پیش‌بینی بود گفت: برخی از شهرستان‌ها فضای متفاوتی با تهران دارند. حتی برخی شهرهای بزرگ هم محیط متفاوتی از نظر فرهنگی با تهران دارند؛ یعنی ممکن است کنسرتی در تهران به راحتی برگزار شود اما در مشهد نتوان همان کنسرت را برگزار کرد. او ادامه داد: وقتی قرار بود یک مسابقه فوتبال در سطح بین‌المللی در قالب مسابقات مقدماتی جام جهانی برگزار شود، باید پیش‌بینی می‌کردیم که زیر ذره‌بین فیفا هستیم و این بازی باید با حضور زنان در ورزشگاه برگزار شود و بر اساس این شرایط شهر مناسب برگزاری این بازی را تعیین می‌کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط شهر مشهد بروز این حواشی قابل پیش‌بینی بود گفت: من از مسئولانی تعجب می‌کنم که هیچ پیش‌بینی‌ای در این باره نکردند. رحیمی جهان‌آبادی با انتقاد از رویه برگزاری این مسابقه و فروش بلیت به زنان گفت: اینکه اول بلیت بفروشند، بعد زنان را به ورزشگاه راه ندهند و بعد تجمع آنها را مدیریت نکنند و با اسپری فلفل و گاز اشک‌آور با زنان و دختران برخورد کنند نقض حقوق شهروندی و شأن بانوان محترم و ظلم در حق حیثیت نظام به عنوان نظامی مردمی و مردم‌سالار است.

او خاطرنشان کرد: بدنه مدیریت کشور نیروهای دلسوز و مردمی هستند اما متاسفانه این تصمیمات اجحاف در حق صورت کلی نظام می‌کند که هرگز راضی به این برخوردها با مردم نیست. رحیمی جهان‌آبادی با بیان این مطلب که این مساله باید از طرف مجلس و قوه قضائیه پیگیری شود گفت: باید با هر مدیری که در این ماجرا ضعیف و بد عمل کرده و نتوانسته این ماجرای ساده و بدیهی را مدیریت کند و موضوعی ساده را به چالش تبدیل کرده، برخورد شود. او توضیح داد: ضعف مدیریتی‌ را که در استان‌ها بروز می‌کند نباید به نظام جمهوری اسلامی که نظامی مردمی است و نسبت به جایگاه زنان نگاه ویژه دارد تعمیم دهیم.

نماینده مردم تربت جام و تربت حیدریه در مجلس یازدهم همچنین گفت: تنگ‌نظری‌ها و بی‌مسئولیتی‌ها منجر به شکل‌گیری این مسائل شده و بستر تخریب و موج‌سواری علیه نظام را مهیا می‌کند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: قدر مسلم باید با مدیران ضعیف و بی‌برنامه چه در بخش فدراسیون فوتبال چه نهادهای دیگری که در برگزاری و این شیوه مقابله با زنان نقش داشتند، برخورد جدی شود.

همگروهی ایران با آمریکا و انگلستان
اما قرعه کشی جام جهانی دیگر اتفاق فوتبالی نوروز امسال بود. شاید بهترین کلیدواژه برای توصیف گروه ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲، عبارت «جذابیت» باشد. شیفتگان فوتبال، روزهای طولانی با هیجان فراوان منتظر جمعه‌شب و برگزاری مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی قطر ماندند. حساسیت و تب و تاب در آخرین دقایق به اوج خودش رسیده بود؛ جایی که رقص گوی‌ها در هر گلدان می‌توانست سرنوشت بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا را مشخص کند. دل توی دل مردم نبود که بدانند تیم ملی ایران ششمین حضورش در جام‌جهانی را کنار چه تیم‌هایی تجربه خواهد کرد. پاسخ این سوال اما، بیش از حد انتظار جذاب بود. ایران در گروه دوم مسابقات جام‌جهانی کنار انگلستان، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا قرار گرفت. حریف سوم تیم ملی، از دل دو مسابقه انتخابی معرفی خواهد شد. ابتدا اسکاتلند و اوکراین باید به مصاف هم بروند و پس از آن برنده این دیدار رودرروی ولز قرار خواهد گرفت تا چهارمین تیم گروه ایران مشخص شود. نفس حضور ایران، انگلستان و آمریکا در یک گروه، باعث شد بسیاری از رسانه‌ها و هواداران فوتبال به بار سیاسی خاص این گروه اشاره کنند؛ آنچه با حضور احتمالی اوکراین جنگ‌زده کامل هم خواهد شد!

تکذیب محرومیت ایران از سوی «فیفا»

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال شایعه محرومیت ایران از حضور در بازی‌های جام‌جهانی قطر را تکذیب کرد. این شایعه در پی جلوگیری از حضور زنان ایرانی در ورزشگاه مشهد در بازی تیم‌های ایران و لبنان مطرح شده بود. تیم ملی کشورمان در آخرین بازی مرحله انتخابی جام‌جهانی موفق شد در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد، با دو گل لبنان را شکست بدهد، اما این پایان خوش، تحت تاثیر حواشی بیرون ورزشگاه قرار گرفت. در این مسابقه به شماری از زنان هوادار فوتبال بلیت فروخته شد، اما مسوولان اجازه حضور آنها در ورزشگاه را ندادند. بانوان تا آخر بازی به حضور خود در مقابل ورزشگاه ادامه دادند، اما با آنها برخورد شد. اتفاقی که رخ داده بود غیرقابل باور به نظر می‌رسید. ستاره‌ها و پیشکسوتان تیم ملی پست‌های انتقادی گذاشتند و بسیاری از مسوولان عالی‌رتبه کشوری هم خواهان برخورد با مسببان این ماجرا شدند. در حالی که پرونده در مسیر بررسی قرار داشت، شایعه تعلیق فوتبال ایران و حذف تیم ملی از جام‌جهانی هم سر زبان‌ها افتاد. به شکل عجیبی، کانون بخشی از این شایعات در ایتالیا بود؛ کشوری که جواز حضور در جام‌جهانی را به دست نیاورد و شاید رسانه‌هایش علاقه‌مند بودند با حذف ایران یک شانس مجدد پیدا کنند. نهایتا اما قرعه‌کشی با حضور نام کشورمان برگزار شد.

منبع:اعتمادآنلاین/دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین