دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 شمسی /5/13/2024 3:22:12 AM
گزارش مرکز آمار از آخرین وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران اعلام کرد: در پاییز سال گذشته تعداد رویداد ازدواج و طلاق به­ ترتیب برابر ۱۴۴ هزار و ۶۷۹ و ۵۰ هزار و ۳۵۷ ثبت شده است که نسبت به فصل قبل از آن به ‌ترتیب ۹ هزار و ۷۴۵ و ٥٥٠ واقعه و نسبت به فصل مشابه سال قبل به­ ترتیب ١٠,٢ و ٥.١ درصد افزایش یافته است.
یک طلاق به ازای هر ۳ ازدواج/کاهش ۶۳ هزار نفری جمعیت فعال اقتصادی کشور/نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان؛ ۱۳.۸ درصد

به گزارش اقتصادنامه براساس نتایج مطالعات مرکز آمار ایران در پاییز ١٤٠٠، تعداد ۲۸۷ هزار و ۱۹۲ ولادت‌‌ به ثبت رسیده که نسبت به فصل قبل از آن (تابستان ١٤٠٠)، ٥٩٢ مورد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ١٣٩٩)، ۱۰ هزار و ۶۶۴ مورد افزایش یافته است.

در فصل مورد بررسی تعداد رویداد ازدواج و طلاق به ترتیب برابر ۱۴۴ هزار و ۶۷۹ و ۵۰ هزار و ۳۵۷ ثبت شده است که نسبت به فصل قبل از آن به ‌ترتیب ۹ هزار و ۷۴۵ و ٥٥٠ واقعه و نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ١٠,٢ و ٥.١ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، جمعیت فعال اقتصادی کشور ۲۵ هزار و ۸۳۸ نفر برآورد شده است، که نسبت به فصل قبل ٦٣ هزار نفر و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١١ هزار نفر کاهش داشته است. نرخ مشارکت اقتصادی در این فصل، ٤٠,٩ درصد است که نسبت به فصل قبل ٠.٢ واحد درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٠.٥ واحد درصد کاهش یافته است.

حسب نتایج این گزارش، نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر در پاییز ١٤٠٠ برابر ٨.٩ درصد بوده است که نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٠.٧ و ٠.٥ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی در پاییز ١٤٠٠، ١٣.٨ درصد بوده است که نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٠.٦ و ٠.٥ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین نسبت اشتغال در پاییز ١٤٠٠ برابر ٣٧.٣ درصد بوده است که نسبت به فصل قبل ٠.١ واحد درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٠.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، تعداد مرگ و میر‌های غیر‌طبیعی ۱۱ هزار و ۸۶ مورد بوده که در صدر آن حوادث رانندگی و ترافیکی با ۴ هزار و ۵۰۷ مورد قرار دارد. مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی نسبت به فصل قبل ٤ مورد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٦٢٥ مورد افزایش داشته است.

همچنین در پاییز ١٤٠٠ میزان برنامه‌های تلویزیونی تولید و پخش شده به تفکیک محورهای اصلی ۱۵ هزار و ۲۴۸ ساعت بوده است که از این میزان برنامه تلویزیونی تولید و پخش شده، سیاست‌های رشد جمعیت جوان پویا و بالنده ٤ درصد، ازدواج ٤ درصد، آسیب‌های اجتماعی شامل طلاق، مواد مخدر و مفاسد به ترتیب ٢،٢ و ٣ درصد، خانواده و زنان ٨٥ درصد بوده است.

براساس نتایج این گزارش، نسبت پشتیبانی(پوشش حمایتی) بیمه تامین اجتماعی برابر ٣,٥ بوده است که نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٠.٨ و ١.٠ واحد کاهش داشته است.

همچنین در پاییز ١٤٠٠، تعداد بیمه شدگان اصلی و تبعی سازمان تامین اجتماعی به ترتیب ۱۵ میلیون و ۵۱ هزار و ۵۲۳ و ۱۸ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۱۳۲ نفر بوده است. از این تعداد، بیمه شدگان اصلی و تبعی بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی به ترتیب ۱۸۲ هزار و ۹۸ و ۲۵۹ هزار و ۲۵ نفر بوده است که نسبت به فصل قبل به ترتیب ۱۶ هزار و ۳۱۹ و ۲۴ هزار و ۸۵۰ نفر کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰ هزار و ۴۱۶ و ۵۸ هزار و ۳۶۷  نفر کاهش داشته است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین