چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 3:40:17 PM
مشاور اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد:

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه اشتغال نیاز به اجماع دارد، گفت: مهمترین مساله کشور در حال حاضر ایجاد اشتغال برای متولدین دهه 60 است.
مهمترین اولویت کشور ایجاد شغل برای دهه شصتی هاست
به گزارش اقتصادنامه،  مسعود نیلی در برنامه تیتر امشب اظهار کرد: متوسط ایجاد شغل از سال 70 تا 84 نزدیک به 700 هزار نفر بوده است. از سال 84 تا 91 شغلی در اقتصاد ایران ایجاد نشد. تعداد شاغلان در حدود 21 میلیون نفر ثابت ماند.
او افزود: با وفور منابع نفتی درآمد نفتی 800 میلیارد دلار بود و می توانست مشکل اشتغال و بازنشستگی را حل کند که نکرد. در نیمه دوم سال 80 نه شغل ایجاد شد نه متقاضی شغل بود. چون آموزش عالی به عنوان ضربه گیر بود و ورود آنان به بازار شغل را به عقب انداخت.
مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: حدود 5 میلیون دانشجو داریم. اما توسعه دانشگاه بر مبنای توسعه کشور و نیاز بازار کار نبوده است. انتظار این است که چیزی شبیه بهمن در بازار کار سقوط کند.
او افزود: هر یک نفر 3.6 نفر را تامین مالی می کند که متوسط آن در دنیا 2.2 است. 5 میلیون و 800 هزار نفر بیکاران تحصیلکرده در راه هستند.
نیلی با بیان اینکه نسبت دانشجو به جمعیت در ایران بالاست، گفت: به طور متوسط در 8 فصل گذشته 308 هزار نفر به بیکاران کشور اضافه شده اند. مساله ای مهم تر از ایجاد اشتغال برای متولدان دهه 60 وجود ندارد. آسیب های اجتماعی موجود به دلیل عدم ایجاد اشتغال در سال 84 تا 91 است.
او افزود: اقتصاد ایران در 8 فصل گذشته 704 هزار شغل ایجاد کرده است. اما تعداد بیکاران هم افزایش داشته است.
نیلی تصریح کرد: تعداد جمعیت فعال در دو سال گذشته 24 و تا پایان تابستان به 26 میلیون نفر رسیده است. فراجناحی تر از موضوع اشتغال نیست. در سالهای آینده نرخ مشارکت زنان بیشتر می شود و ورود زنان به بازار کار بیشتر میشود.
او افزود: باید تاکید روی رشد اقتصادی باشد تا حدود 650 هزار شغل ایجاد شود. موضوع اشتغال نیاز به اجماع دارد که رشد اقتصادی و سرمیه گذاری می خواهد.


منبع: اقتصادنامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین