جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 6:38:59 PM
اقتصادنامه تشریح کرد:

پول پرقدرت یا همان پایه پولی عبارت است از پولی که مستقیما توسط بانک مرکزی به وجود می‌آید و این پول شامل موارد دارایی ترازنامه بانک مرکزی می‌شود.
پول پر قدرت چیست؟

 پول پرقدرت یا همان پایه پولی عبارت است از پولی که مستقیما توسط بانک مرکزی به وجود می‌آید و این پول شامل موارد دارایی ترازنامه بانک مرکزی می‌شود.

خب پول به چهار طریق از بانک مرکزی خارج می شود. فرض کنید یک صادر کننده کالاهایش را صادر و بابت آن ارز دریافت کرده است. خب برای اینکه بتواند این پول را در بازار داخل هزینه کند باید آن را به ریال تبدیل کند. در این زمان بانک مرکزی ارز را از صادرکننده کالا گرفته و به آن ریال تحویل می دهد. در این حالت پول ریالی در اقتصاد بیشتر شده در نتیجه عرضه پول بیشتر شده، از طرفی موجودی ذخایر ارزی بانک مرکزی نیزافزایش یافته است. پس افزایش دارایی ارزی بانک مرکزی به معنای افزایش عرضه پول است. طریق دیگر این است که بانک مرکزی طلا خریداری کند و پولش را به صاحب آن پرداخت کند و یا اینکه بانک مرکزی برای خودش یک خرید داشته باشد، مثلا خرید یک مجتمع،که به این روش ها نیز پول از بانک مرکزی خارج می شود. طریق دیگر این است که بانک مرکزی به بانک ها و یا دولت پول قرض بدهد. که در این حالت نیز پول از بانک مرکزی خارج می شود. دلیل اینکه به پول هایی که از بانک مرکزی خارج می شود پول پر قدرت می گویند این است که این پول، توانایی این که به چندین برابر خودش تبدیل شود را دارد. در واقع این پول می تواند از طریق ضریب فزایند بیشتر شود. به این معنا که زمانی که پول در بانک گذاشته می شود، نظام بانکی می تواند چند برابر سپرده ای که در اختیار قرار دارد، پول خلق کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین