دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 شمسی /5/13/2024 10:47:05 PM
چرا فقط می‌گوییم "متاورس چیست؟"

می‌گویند متاورس دریچه‌ای رو به فرا جهانیست که تخیل صنعت فناوری جهان را در ذهن‌ها بیدار می‌کند. اما این تخیل بی‌انتهایی که می‌گویند قرار است ما را به کدام نقطه برساند و صنایع ایران از این دنیای مجازی چه سهمی دارند؟
نخبه‌کشی و حسرت سیلیکون ولی

کافیست یکبار واژه تازه نفس "متاورس" را در موتور جست‌وجوی گوگل بنویسید و کاووش را آغاز کنید. مطمئنا بیش از ۱۰ تیتر متاورس چیست یا چرا متاورس برایتان نشان داده می‌شود.

اما حال که متاورس قرار است فرصت‌های بیشتری برای مردم سراسر جهان خلق کند و آینده فناوری کشور را دگرگون کند، چرا وب‌سایت‌های ایرانی تنها برای تعریف تخیلی بودن آن در زندگی روزمره تولید محتوا کنند و مدیران و سیاستگذاران آینده صنایع کشور را دور از این فرا جهان بنگارند؟ از متاورس سخنی نگویند و همراه با این موج جهانی برنامه‌ای نداشته باشند؟

شاید پیدا کردن پاسخی برای این چراها آسان باشد. زیرا ما همچنان از انقلاب صنعتی چهارم فاصله داریم و همچنان باورپذیری اکوسیستم نوآوری و فناوری از نگاه سیاستگذاران و مدیران بنگاه‌های صنعتی و معدنی کشور سخت است.

مفهوم نوآوری و ارزش تحولات ایده‌های استارتاپی در حرف می‌ماند و به نخبگان ایده‌پرداز اعتماد نمی‌شود. بدنه کارشناسی سازمان‌های استراتژیک دچار فقر نیروی متخصص شده و نسل جدید نخبه و نوآور کشور در فکر مهاجرت است.
شرایط اقتصادی ناپایدار و تصمیمات ناگهانی و پیچ و خم بروکراسی نیز دست‌اندازی پیش روی جریان نوآوری کشور شده است.
سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های دانش‌بنیان نیز به دلیل نبود نظارت و کارشناسی‌های لازم گاهی نیز دچار خطا می‌شود و به هدررفت منابع مالی ختم می‌شود. حال با این اوصاف آیا می‌توان برای ورود به دروازه مجازی فرا جهانی متاورس خوشبین بود؟ مدیران و سیاستگذاران کشور که در رسانه‌ها از گفتن برنامه‌هایشان برای متاورسی شدن هراس دارند و داشتن سیلیکون ولی برایشان آرزو نیست چه برسد به برنامه بلندمدت، چطور می‌توانند زیرساخت‌های صنایع و مجراهای نوآوری مانند مراکز نوآوری، شتابدهنده و دانشگاه‌ها را برای تحولات زندگی برخط یا همان زندگی آنلاین آماده کنند؟

با این حال اگر قرار است برنامه‌های جامع صنایع استراتژیک کشور طبق هدفگذاری محقق شود، سیاستگذاران بهتر است بدانند و آگاه باشند که مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک که اخیرا نام این شرکت را به «متا» تغییر داده، متاورس را نسل بعدی اینترنت اعلام کرده و قرار است با افزایش مشارکت شرکت‌ها، بخش بزرگی از اقتصاد دیجیتال صنایع جهان به این سمت حرکت کنند. آیا وقت آن نرسیده که کسب و کارهای نوپا و مشاغل مبتنی بر هوش مصنوعی ایران نیز مشکلات حقوقی و تامین مالی‌شان حل شود و برای افزایش سهمشان در اقتصاد برنامه‌ریزی شود تا هر چه زودتر نوبت به زندگی متاورسی برسد؟


فریبا رسولی

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین