جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 4:49:57 PM
اقتصادنامه گزارش می دهد:

انتخاب محمد نهاوندیان به عنوان معاونت اقتصادی رئیس جمهور، این پرسش را به وجود آورده که در کنار دستیار ویژه رئیس جمهور و ستاد هماهنگی اقتصادی دولتی این معاون چه ظرح وظایفی خواهد داشت.
معاونت اقتصادی از کجا آمد؟/ آیا رئیس جمهور نامه انجمن اقتصاددانان را اجرایی کرد

به گزارش اقتصادنامه، محمد نهاوندیان در حالی به این پست گمارده شده که برخی از کارشناسان بر این باورند، رئیس جمهور قصد داشت با فعالسازی این معاونت فقط پست مورد علاقه محمد نهاوندیان را در دولت به وجود آورد.
با نگاهی به آنچه که پیش از مراسم تفیذ و تحلیف ریاست جمهوری گذشت متوجه خواهیم شد که انجمن اقتصاددانان ایران در دهم مرداد ماه نامه ای سرگشاده به حسن روحانی نوشته و از او درخواست کرده معاونت اقتصادی را احیا کند.

هیات اجرایی انجمن اقتصاددانان ایران در این نامه به رئیس جمهور پیشنهاد داد تا با ایجاد معاونت اقتصادی، هماهنگی بیشتری بین نهادهای مختلف اقتصادی صورت گیرد. 

انجمن اقتصاددانان ایران در این نامه خطاب به رئیس جمهور نوشته بود: همانطور که مسبوق هستید دستگاههای متعددی در امور و تصمیمات اقتصادی کشور دخالت دارند که به همین دلیل در برخی موارد تصمیمات و اقدامات آنها با سایر دستگاههای مرتبط و سیاستهای کلی کشور دارای هماهنگی لازم نیست که این امر مشکلاتی را برای کشور و دولت ایجاد می کند. 

این انجمن ادامه داد: با توجه به اهمیت امور اقتصادی در اداره امور کشور و مشکلات و معضلات ایجاد هماهنگی در امور و تصمیم گیری های دستگاههای مختلف اقتصادی، انجمن اقتصاددانان ایران پیشنهاد می نماید که معاونت جدیدی در نهاد ریاست جمهوری تحت عنوان معاونت اقتصادی ایجاد شود تا بتواند عهده دار ایجاد هماهنگی دستگاههای مختلف اقتصادی کشور گردد.

انجمن اقتصاددانان ایران نوشت: این معاونت می تواند علاوه بر ایجادهماهنگی در بین دستگاهها و تصمیمات اقتصادی و تمرکز مشاورین اقتصادی ریاست جمهوری،  نقش اتاق فکر دولت در زمینه امور اقتصادی را نیز عهده دار شود. انجمن اقتصاددانان ایران در مورد تدوین شرح وظایف، نمودار سازمانی و روش کاری این معاونت، آماده همه نوع همکاری است.

حال که معاونت اقتصادی ایجاد شده است این سوال پیش می آید که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، شورای اقتصاد، ستاد هماهنگی امور اقتصادی، معاونت اقتصادی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی و وزیر اقتصاد در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری ها چه نقشی دارند و قرار است با چه تفکری اقتصاد ایران را در سال هایی که جذب سرمایه گذاری خارجی سخت است، فضای کسب و کار نا مساعد است و دخالت سیاست در اقتصاد ادامه دارد، اداره کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین