سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 9:44:35 PM
  • گروه مطلب:| خبر| انرژی| فارسی|
  • کد مطلب:3428
  • زمان انتشار:سه شنبه 10 دی 1398-15:30
  • کاربر:
وزیر نفت از فشار علیه مدیران صنعت پتروشیمی پرده برداشت

وزیر نفت می گوید: مدیران پتروشیمی را به بهانه های مختلف مورد بازجویی قرار داده اند و می خواسته اند آنها را بازداشت کنند. بیژن زنگنه در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت پتروشیمی در حضور رئیس جمهوری گفت که عده ای در کشور قصد دارند چوب لای چرخ این صنعت بگذارند و فکر می کنند چون این صنعت پول دارد باید سهم آنان را بدهد.
باج خواهی می کنند

به گزارش اقتصادنامه، وزیر نفت با بیان اینکه تلاشگران صنعت پتروشیمی سالانه حدود ۱۸ میلیارد دلار محصول نهایی در کشور تولید کرده و ۸ میلیارد دلار صادرات دارند، گفت: صنعت پتروشیمی شاخص‌ترین نقش را در صادرات غیرنفتی کشور و توسعه آینده ایفا می‌کند.

بیژن نامدار زنگنه در مراسم روز ملی پتروشیمی که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد با بیان اینکه هیچ صنعتی در کشور نیست که ۵.۵ میلیارد دلار خوراک برای صنایع پایین دستی خود ایجاد کند، گفت: امروز صنعت پتروشیمی هیچ محدودیتی برای افزایش این میزان نداشته و اگر محدودیتی وجود دارد از سوی صنایع پایین دستی است که به دلیل برخی مسایل توان دریافت خوراک بیش از این را ندارند.

مهندس زنگنه افزود: متأسفانه برخی اوقات مطرح می‌شود که صنعت پتروشیمی خوراک را صادر کرده و به تولیدکننده داخلی نمی‌دهد که این کاملاً اشتباه است.

وزیر نفت با بیان اینکه دولت در ۵ الی ۶ سال گذشته در توسعه پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی اقدام کم‌نظیری انجام داده است، اظهار داشت: این موضوع در جهش دوم صنعت پتروشیمی منعکس شده که بتوانیم تولیدات را به ۱۰۰ میلیون تن برسانیم و این در طول ۷ الی ۸ سال کاری بزرگ است.

زنگنه با اشاره به اینکه دولت ریل‌گذاری مطمئنی برای برداشتن جهش سوم صنعت پتروشیمی انجام داده است، خاطر نشان کرد: جهش سوم کاشتن بذر امید برای آینده نه تنها در صنعت پتروشیمی، بلکه اقتصاد غیرنفتی ایران و جلوگیری از خام‌فروشی است.

وزیر نفت ادامه داد: پتروشیمی‌ها در سال‌های اخیر به برکت توسعه پارس جنوبی و دیگر طرح‌ها و دریافت خوراک بیشتر همگی تولیدات‌شان را افزایش داده و علیرغم تحریم‌ها در وضعیت قابل قبولی هستند.

وی با بیان اینکه با توسعه پارس جنوبی و اجرای طرح‌های جمع‌آوری گاز مشعل علاوه بر تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها در بخش گاز طبیعی نیز مشکلی نداشتیم، افزود: هر سال در فصل زمستان برای تأمین گاز مورد نیاز در مصارف خانگی اول گاز پتروشیمی‌ها را قطع می‌کردیم، اما امسال علیرغم سرمایی که وجود دارد این کار انجام نشده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در توسعه پتروشیمی‌ها به تنوع محصولات و استفاده بیشتر از خوراک مایع و آمایش سرزمینی با توجه به مسأله کم‌آبی در کشور توجه داریم، افزود: در زمینه بومی‌سازی فناوری‌ها و پیوند با دانشگاه‌ها اقدامات بسیار خوبی شکل گرفته که به واسطه آن چندین انستیتو تأسیس شده که مسئولیت آنها ساماندهی فناوری تولید محصولات پتروشیمی در مسایل اساسی است.

مهندس زنگنه با اشاره به اجازه رئیس جمهور به وزیر نفت برای بررسی تخلف در صنایع پتروشیمی و عزل مدیران متخلف پتروشیمی که ارز حاصل شده از فروش محصولات را ارایه نکردند، گفت: حتی یک مورد هم نیاز نشد که از این اجازه رئیس جمهور بخواهیم استفاده کنیم، اما هر روز به بهانه‌های گوناگون مدیران پتروشیمی را برای سوال و جواب می‌بردند و حتی می‌خواستند آنها را بازداشت کنند؛ گویا عده‌ای بودند که می‌خواستند چرخ پتروشیمی را از کار بیندازند.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه امروز توسعه پتروشیمی در کشور بیش از هر چیز نیاز به ثبات دارد، گفت: نباید اجازه دهیم تا بخش‌های مختلف به بهانه‌های گوناگون در این مسیر مانع ایجاد کرده و هر روز یک موضوع جدید را عنوان کنند.

مهندس زنگنه با بیان اینکه متأسفانه برخی امروز عنوان رانت‌خوار را به فعالان صنعت پتروشیمی می‌دهند، خاطر نشان کرد: پتروشیمی‌ها پول هر متر مکعب گاز را به بالاترین نرخ پرداخت می‌کنند و نسبت به انجام طرح‌های جهش دوم و سوم متعهد هستند.

وزیر نفت افزود: برخی فکر می‌کنند چون صنایع پتروشیمی سود دارند باید از آنها بگیرند، اما این در حالی است که اکثر پتروشیمی‌ها امروز سود خود را در توسعه این صنعت هزینه می‌کنند.

زنگنه با بیان اینکه فعالان صنعت پتروشیمی، سربازان کشورند و بهترین خدمات را در راستای اجرای سیاست‌های اصلی نظام برای جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه و اشتغال انجام داده‌اند، گفت: پتروشیمی‌ها می‌توانند تحول و امید در کشور ایجاد کنند، به گونه‌ای که با بهره‌ّبرداری از هر واحد پتروشیمی در کشور بلافاصله صنایع پایین‌دستی متناسب با آن توسط مردم ایجاد و اشتغال بوجود می‌آید.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین