چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 6:17:18 AM
  • گروه مطلب:| خبر| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:3409
  • زمان انتشار:يکشنبه 24 آذر 1398-9:11
  • کاربر:
سازمان محیط زیست پیش فروش های اخیر خودرو را نافی قانون هوای پاک اعلام کرد

سازمان حفاظت محیط زیست و خودروسازان کشور بار دیگر و این بار بر سر مسئله استاندارد آلایندگی یورو5 با یکدیگر وارد چالش شده اند. سازمان محیط زیست می گوید پیش فروش هایی که موعد تحویل محصولات یورو4 در آنها سال آینده است، با قانون هوای پاک در تضاد قرار دارد.
فروش ناپاک خودروسازان

به گزارش اقتصادنامه، در حالی که خودروسازان و سازمان حفاظت محیط زیست توافق کرده بودند فروش خودرو از سال 99 منوط به رعایت استاندارد آلایندگی یورو5 باشد، این توافق عملا در پیش فروش های اخیر رعایت نشده است.

صبح امروز نامه ای از سوی رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به مدیرعامل ایران خودرو منتشر شد نشان از عدم رعایت قانون و البته توافقی دیگر از سوی شرکت های خودروساز کشور بود.

ماجرا به پیش فروش امروز صبح ایران خودرو برمی گردد که طبق آن چهار محصول شامل سمند ال ایکس EF7 (پایه گازسوز)، دنا پلاس، پژو 207 دنده ای و پژو ارس سال با موعد تحویل سال آینده در معرض فروش قرار گرفتند. مشکل دقیقا همین موعد تحویل است که محل اختلاف ایران خودرو (در حال حاضر) و احتمالا سایپا (به زودی) با سازمان حفاظت محیط زیست شده و خواهد شد.

طبق ماده 4 قانون هوای پاک، فروش خودرو با استاندارد زیر یورو5، از ابتدای سال آینده ممنوع است و بنابراین خودروسازان باید طی مدت باقیمانده تا پایان سال، اقدامات لازم را برای ارتقای محصولات خود به این استاندارد انجام دهند. این در حالی است که خودروسازان (به ویژه ایران خودرو که امروز پیش فروش در نظر گرفته و با نامه هشدارآمیز سازمان محیط زیست مواجه شده)، این موضوع را نادیده گرفته اند.

آن طور که در نامه محمد مهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو آمده، فروش خودرو با استاندارد یورو4 از سال آینده ممنوع است و این شرکت و دیگر خودروسازان باید قبل از هرگونه فروش و پیش فروش، مجوزهای لازم را از سازمان محیط زیست دریافت کنند.

وی این هشدار را نیز داده که در صورت عدم رعایت این الزام، سازمان حفاظت محیط زیست مطابق با قانون اقدام به پیگیری (در مورد پیش فروش های انجام شده) خواهد کرد.

در واقع حرف محیط زیست این است که چون پیش فروش اخیر ایران خودرو (یا سایر خودروسازان) با موعد تحویل سال آینده انجام و خودروهای در نظر گرفته شده نیز یورو4 هستند، اقدامی خلاف قانون (ماده 4 قانون هوای پاک) صورت گرفته است.

گویا در جمع محصولات ایران خودرو، فقط پژو 2008، پژو 301 (مدل وارداتی)، هایما اس 5 و دانگ فنگ اچ سی کراس دارای استاندارد یورو5 هستند و باقی خودروها یورو4 را پاس می کنند.

با این حساب، پیش فروش خودروهایی که یورو4 هستند و موعد تحویل شان سال آینده است، با قانون هوای پاک در تضاد بوده و سازمان محیط زیست می تواند می تواند قانونا آن را مورد پیگرد قرار دهد.

حال باید منتظر ماند و دید خودروسازان به خصوص ایران خودرو چه واکنشی به نامه محیط زیستی ها انجام می دهد و آیا پیش فروش خود را لغو می کند یا آن را متناسب با استاندارد یورو5 تغییر خواهد داد.

خودروسازان پیش تر یک بار بابت تعویق استاندارد آلایندگی یورو5 از محیط زیست مهلت گرفته اند (این استاندارد قرار بود از ابتدای امسال اجرایی شود)، بنابراین شاید درخواست دوباره برای تعویق آن با موافقت نهادهای مسوول همراه نشود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین