شنبه 22 ارديبهشت 1403 شمسی /5/11/2024 8:52:23 AM
رمز گشایی اقتصادنامه از سخنرانی مدیر عامل گل‌گهر در دیدار با رهبر انقلاب

دیدار چندی پیش جمعی از تولیدکنندگان و مدیران اقتصادی و صنعتی کشور به فرصتی تبدیل شد تا دغدغه ملی فعالان بخش معدن در حضور رهبر انقلاب مطرح و به گوش سیاست‌گذاران اقتصادی کشور برسد.
تمنای اکتشاف
به گزارش "اقتصادنامه"، ایمان عتیقی به عنوان نماینده بخش معدن و صنایع معدنی در این مراسم از مهم‌ترین چالش بخش معدن سخن به میان آورد و مقام رهبری را در جریان این چالش قرار داد.
"اکتشاف و باز هم اکتشاف"، این کلید واژه از سوی مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مطرح شد و او در حضور رهبر انقلاب درخواست کرد که مدیران و سیاست‌گذاران کشور موانع پیش روی اکتشافات معدنی را از پیش روی فعالان این بخش بردارند تا بخش معدن بتواند در کنار نفت، درآمد ارزی را افزایش دهد و اشتغال پایدار و توسعه را در مناطق گوناگون کشور بوجود آورد.
عتیقی در ابتدای سخنان خود در محضر رهبر انقلاب نه به عنوان مدیر یک بنگاه اقتصادی بلکه به مانند یک فعال معدنی دغدغه‌مند نسبت به آینده کشور به پاشنه آشیل کمرنگ شدن نقش بخش معدن در رشد اقتصادی اشتغالزا پرداخت و نداشتن سیستم جامع اکتشافات معدنی کشور را به عنوان این پاشنه آشیل معرفی کرد.
او در محضر مقام رهبری درباره اهمیت اکتشافات معدنی گفت که باید "فکری کرد"، "راهی ساخت" و "سیاستی نوشت" تا اکتشافات معدنی در کشور سیستماتیک شده و زنجیره تولید در بخش معدن از زمین شناسی، پی جویی و اکتشافات تا تولید محصول نهایی، شکل گیرد.
به نظر می‌رسد که اگر اظهارات عتیقی از سوی دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی جدی گرفته شده و ستادی برای آن شکل گیرد، مشکل کمبود مواد معدنی و اتمام ذخایر برای چند ده سال برطرف شده و با ورود تکنولوژی‌های نوین و دانش فنی موجود در کشور، جغرافیای ایران زیر چتر اکتشافات گسترده مواد معدنی قرار گیرد.
در این میان شاید شکل‌گیری یک کنسرسیوم اکتشافی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور بتواند راهگشا بوده و سند جامع اکتشافات کشور تدوین و در برنامه هفتم توسعه به قانون تبدیل شود.
احیای شورای عالی زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به ریاست رئیس جمهوری می‌تواند چالش‌های اکتشافات‌ معدنی و زمین‌شناسی را در بالاترین سطح اجرای حل و فصل کرده و دغدغه کمبود مواد معدنی را تا حد زیادی مرتفع کند.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین