شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 5:00:43 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:31501
  • زمان انتشار:دوشنبه 27 دی 1400-17:45
  • کاربر:
مدیر نهادهای مالی فرابورس خبر داد

عارف علیقلی‌پور، مدیر نهاد‌های مالی فرابورس ایران در برنامه یکشنبه‌های فرابورسی به بررسی «انواع روش‌های تامین مالی جمعی و ساز و کارهای آن» پرداخت. در این برنامه که مدیرعامل سه سکوی تامین مالی جمعی نیز حضور داشتند، چالش‌های کرادفاندینگ از منظور پلتفرم‌های فعال در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
پیشرفت ۱۹ طرح اقتصادی با کمک تامین مالی جمعی

عارف علیقلی‌پور، مدیر نهاد‌های مالی فرابورس ایران در برنامه زنده اینستاگرامی یکشنبه‌های فرابورسی به بررسی «انواع روش‌های تامین مالی جمعی و ساز و کارهای آن» پرداخت. «چیستی تامین مالی جمعی»، «تاثیر تامین مالی جمعی بر تجهیز منابع مالی استارتاپ‌ها»، «نحوه اطلاع سرمایه‌گذاران از جزئیات طرح‌های روی سکوهای تامین مالی» برخی از سرفصل‌های مورد بحث در این برنامه بود.

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در این برنامه که مدیرعامل سه سکوی تامین مالی جمعی نیز حضور داشتند، چالش‌های کرادفاندینگ از منظور پلتفرم‌های فعال در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علیقلی‌پور در بخش نخست از این برنامه با اشاره به تاریخچه تامین مالی جمعی در اقتصاد ایران در قالب خیریه‌ها عنوان کرد: دلیل استفاده از واژه جمعیت در تامین مالی جمعی و آنچه که این روش را از روش‌هایی که صرفا به دنبال مدیریت ثروت هستند متمایز می‌کند، دغدغه این روش برای حل معضلات اجتماعی و اقتصادی است.

علیقلی‌پور به دیگر مفهوم کلیدی در زمینه تامین مالی جمعی پرداخته و با تاکید بر وجود ریسک در این زمینه گفت: فرابورس هیچ طرحی را تضمین یا تایید نمی‌کند. این به اعتماد خود مردم برمی‌گردد. در این قالب مردم با اعتماد به پلتفرم و کسب و کار وارد سرمایه گذاری می شوند، فرابورس نیز مستندات طرح را برای بررسی در اختیار مردم قرار می دهد.

مدیر نهادهای مالی فرابورس در خصوص ارائه مجوز به سکوهای تامین مالی جمعی نیز عنوان کرد: تاکنون شش پلتفرم توانسته‌اند مجوزها را اخذ کنند و درصدد افزایش شمار این پلتفرم‌ها هستیم. به زودی خبرهایی در این زمینه خواهید شنید.

در ادامه این برنامه جعفر محمدی مدیرعامل پلتفرم دونگی از برخی چالش‌های این حوزه به ویژه در زمینه پیچیدگی‌های بروکراتیک سخن گفت.

علیقلی‌پور در پاسخ به چالش‌ مطرح شده عنوان کرد: این موضوع چندین بار در سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شده است، تلاش‌های زیادی برای آن شده و امیدواریم این بار به نتیجه برسد. مصوبه مربوط به این مسئله در سازمان بورس در نوبت تصمیم‌گیری است.

وی اضافه کرد: در مقایسه با سال گذشته اکنون ۱۹ طرح از طریق تامین مالی جمعی در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند که این موضوع پیشرفت در فعالیت‌ کسب‌و‌کارهای کوچک را به کمک تجهیز منابع مالی برای طرح‌های مختلف این کسب‌و‌کارها نشان می‌دهد.

علی عمیدی مدیرعامل پلتفرم کارن کراد در ادامه به عنوان مهمان بعدی با ابراز خرسندی از پرداختن فرابورس به موضوع تامین مالی جمعی، به شماری از چالش‌های این پلتفرم از جمله ابهام در جمع‌بندی مسئله نهاد مالی ناظر و عامل پرداخت.

مدیر نهادهای مالی فرابورس با تایید چالش مطرح شده عنوان کرد: اگر تلاش‌هایی که برای قرار دادن سکوها در قالب سرمایه‌گذاری جدید شده رخ دهد خیلی از مشکلات مرتفع خواهد شد. از جمله سکوها خواهند توانست از دسترسی‌ها به سجام استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت بعضی دستورالعمل‌ها در مسیر تامین مالی جمعی گفت: تا خرداد امسال درگیر ابلاغ گواهی شراکت به عنوان ابزار تامین مالی از سوی سازمان امور مالیاتی بودیم. در واقع می‌شود گفت بعد از این دستاورد بزرگ بود که تامین مالی جمعی شروع به حرکت کرد.

او موضوع «معرفی و تبیین ابزار تامین مالی جمعی» را یکی از ماموریت‌هایی معرفی کرد که فرابورس برای خود در نظر گرفته است.

مهدی فرازمند مدیرعامل پلتفرم هم‌آفرین نیز به عنوان آخرین مهمان به این برنامه پیوست. او تمرکز صحبت‌هایش را بر جنبه‌های مثبت تامین مالی جمعی از جمله جذابیت تنوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تامین مالی جمعی گذاشت. فرازمند همچنین به ۵ دسته چالش از جمله لزوم ایجاد بازار ثانویه برای نقل و انتقال گواهی شراکت‌ها پرداخت.

علیقلی‌پور نیز با تایید وجود این چالش‌ها عنوان کرد: بعضی از این موارد از دست نهاد ناظر نیز خارج است. مثلا معافیت مالیاتی به ۶ یا ۷ اقدام سیاست‌گذار احتیاج دارد.

او صحبت‌هایش را با خوشبینی نسبت به آینده تامین مالی جمعی به پایان رساند و گفت: طی یک سال اخیر رشد دانش در این زمینه بسیار خوب بوده است و می‌توان گفت اکنون تامین مالی جمعی یکی از تنها ابزارهایی است که شعار اقتصاد مردمی را محقق می‌کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین