پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 10:08:07 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:31440
  • زمان انتشار:جمعه 24 دی 1400-17:27
  • کاربر:

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزات خلیج فارس به ۲۴ سالگی رسید.
منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ۲۴ ساله شد

به گزارش اقتصادنامه، مقدمات تاسیس این منطقه ۵ هزار هکتاری که در دولت سازندگی با با ایجاد کارخانه آلومینیوم المهدی شکل گرفت در دولت اصلاحات همزمان با رونق عسلویه و حضور سرمایه‌گذاران خارجی با مدیریت محمدتقی بانکی به اوج خود رسید.

در آن زمان قرار شد صنایع معدنی انرژی بر با توجه به ساحلی بودن منطقه در آن ایجاد شود و سرمایه‌گذاران خارجی برای بنیانگذاری صنایعی نظیر آلومینیوم و فولاد به قطب اصلی تولید این فلزات تبدیل شود.

زمین‌های این منطقه پیش از انقلاب برای ایجاد فولاد گازی آماده سازی شد اما پس انقلاب این کارخانه با توجه به شرایط اول انقلاب و جنگ تحمیلی به اصفهان منتقل و فولاد مبارکه بوجود آمد.

در دولت سازندگی این منطقه مورد توجه مدیران ارشد وزارت معادن و فلزات قرار گرفت و اولین سرمایه‌گذاری تاریخ انقلاب با تاسیس فولاد المهدی جذب شد.

منطقه ابتدا با مصوبه هیات دولت به نام منطقه ویژه معادن و فلزات نامگذاری و پس از آن به منطقه اقتصادی صنایع معدنی و فلزات تغییر نام یافت.

در حال حاضر در این منطقه بیش از ۵۰۰ هزار تن آلومینیوم و ۴.۵ میلیون تن فولاد تولید شده و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کارخانه گندله سازی ظرفیت ۵ میلیون تن ایجاد شده است.

هم اکنون ۱۶ کارخانه در زمینه فولاد، آلومینیوم، گندله، روی و صنایع پایین دستی صنعت نفت مشغول به‌کار بوده و هر کدام از این واحدها برای رفع نیاز خود به آب واحدهای آب شیرین کن ایجاد کرده‌اند.

همچنین در دولت اصلاحات با توجه به حضور سرمایه‌گذاران خارجی هتلی ۵ ستاره در آن تاسیس شد.

در حال حاضر ۱۳ هزار نفر بطور مستقیم در کارخانه‌های فولاد هرمزگان، صبا فولاد، فولاد کاوه جنوب، گندله‌سازی مادکوش و . . . در آن مشغول بکار بوده و به قطب اصلی تولید صنایع معدنی تبدیل شده است.

اسکله منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نیز با ظرفیت ۱۲ میلیون تن در دو پست اسکله ۶ میلیون تنی عملیات تخلیه و بارگیری کشتی های با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن فعالیت می کند.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با وسعت تقریبی ۵ هزار هکتار در ۴ سایت جنوبی، میانی، شمالی و توسعه به لحاظ جغرافیایی تقسیم که ۲ هزار هکتار آن عملیاتی و شرکت‌های سرمایه گذار در حال اجرا یا بهره برداری طرح های مورد نظر بوده و ۳ هزار هکتار دیگر در حال آماده سازی زیرساخت‌ها هستند.

این منطقه در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد که با توجه استقرار صنایع بزرگ در این مجموعه عظیم اقتصادی، به قطب صنعت فولاد، آلومینیوم، تخلیه و بارگیری مواد معدنی، نفتی و انرژی برق با مدیریت حسن خلج‌طهرانی از مدیران ارشد ایمیدرو تبدیل شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین