جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 4:27:15 PM
نایب‎رئیس اتاق ایران و چین خبر داد:

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین از سختگیری دولت چین در صدور ویزا برای تجار ایرانی خبر داد.
سخت‎ گیری چین در صدور ویزای ایرانیان/ بانک‎های چینی دلار ایرانی‎ها را به یوان تبدیل نمی‎کنند

مجیدرضا حریری در گفت‎وگو با اقتصادنامه با اشاره به سخت شدن صدور ویزا برای ایرانیان از سوی دولت چین گفت: از دو سال و نیم پیش دولت چین صدور ویزای تجاری را منوط به ارسال دعوتنامه از سوی طرف چینی کرده بود که فرآیند صدور روادید به این صورت برای فعالان اقتصادی کشور بسیار زمان بر بود از این رو آنان با استفاده از ویزای مسافرتی به این کشور سفر می کردند.

او افزود: چند هفته ای است که دولت چین صدور رواید مسافرتی را برای ایرانیان سخت کرده به طوری که برخی از تجار صاحبنام ما در روزهای اخیر نتوانسته اند به این کشور سفر کنند.

حریری افزود: به غیر سختگیری در ورود ایرانیان به چین، برای هموطنانی که در این کشور زندگی می کنند نیز مشکلاتی به وجود آمده به طوری که بانک های چینی به راحتی دلار ایرانی ها را به یوان تبدیل نمی کنند و با رویت پاسپورت ایرانی سختگیری‎های زیادی در این خصوص به عمل می آورند که زندگی روزانه تجار و دانشجویان ایرانی را در این کشور سخت کرده است.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین افزود: بانک های چینی به راحتی امور بانکی ایران را انجام نمی دهند و حتی شرکت هایی ایرانی که در چین ثبت شده اند با چنین مشکلاتی روبرو هستند.

او گفت: بر اساس پیگیری های به عمل آمده متوجه شده ایم که دولت چین به بانک های خود ابلاغ کرده تا همکاری لازم را با ایرانی ها نداشته باشند و در تبادل پولی با آنان محدودیت هایی را اعمال کنند.

حریری افزود: اتاق ایران و چین با وزارت خارجه در این رابطه نامه نگاری هایی انجام داده است که امیدواریم مسولان وزارت خارجه این موضوع را پیگیری کنند و مشلات موجود رفع شود چرا که در سفر رئیس جمهوری ایران به چین در کمیسیون مشترک اقتصادی تفاهم نامه هایی به امضا رسیده تا این مشکلات برداشته شود.

او با اشاره به اینکه چینی ها به راحتی وارد ایران می شوند گفت: چینی ها توانند در فرودگاه ایران ویزای سه ماهه بگیرند و بدون هیچ مشکلی در کشورمان اقامت داشته باشند حال آنکه طرف مقابل چنین تعهدی را درقبال ایرانیان ندارد.

حریری با اشاره به کم شدن مبادلات تجاری ایران و چین افزود: مبادلات تجاری بین دو کشور از 52 میلیارد دلاردرسال 2014 به  34 میلیارد دلار در سال 2015 و  31 میلیارد دلار در سال 2016 رسیده است که عمده صادرات ما به چین نفت و مشتقات و پتروشیمی است.



منبع: اقتصادنامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین