جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 10:00:44 AM

رئیس‌جمهور گفت: ما در مذاکرات جدی هستیم و اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد یک توافق خوب حاصل می‌شود.
شرط توافق خوب از نظر رئیسی

به گزارش اقتصادنامه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در نشست سفرای ایران در کشورهای همسایه که در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: رمز موفقیتی که قرآن معرفی می‌کند صبر، بردباری و ایستادگی برای رسیدن به هدف است و بهترین مدالی که خداوند به بشر می‌دهد، شرح صدر است.وی افزود: بزرگانی که به جایی رسیدند و منشأ تحولات شدند، رمز موفقیتشان در صبر و بردباری برای خدا بوده است و این رسالتی برای شخصیت‌های است که قصد دارند اثر گذار و مصلح باشند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنها می‌دانند که باید بردبار بود و با صبر امور را تحلیل و رصد کرد تا به نتیجه برسد، در غیر این صورت با سستی و وادادگی تحول پیش نمی رود.  رئیسی با بیان اینکه ما نیازمند آن هستیم که در ورود به گام دوم شاهد تحول در کشور باشیم، اظهار داشت بسیاری از تحولات مثبت در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و ... رقم خورده است. بررسی بیانیه گام دوم نشان می دهد کجا هستیم و به کجا که در شأن جمهوری اسلامی است باید برسیم.  وی افزود: آنچه در این بیانیه مورد توجه است، این است که ما چگونه به پیشرفت برسیم. باید وضع موجود و مطلوب را بررسی کنیم و فاصله موجود میان وضع موجود و وضع مطلوب را کاهش دهیم. ما نیازمند تغییر نگاه و رویکردها هستی تا تحول شناختی رقم بخورد.  

رئیس‌جمهور بیان کرد: تحول دیگر، تحول در فرآیندها است. فرآیندهای ما در نظام اداری، مشکلات بسیاری ایجاد کرده است؛ در پیگیری مسائل اگر به پیگیری اداری بسنده شود کار پیش نخواهد رفت.  رئیسی بیان کرد: اگر قرار است کار انجام شود با ضمایمی مانند «پیرو» و ... امکان پذیر نیست. باید کار را جدی پیگیری کرد تا ما ببینیم نحوه این فرآیند به چه شکل است. در بخش هایی که مربوط به وزارت خارجه است می توان تحول را اجرا کرد.  

وی با بیان اینکه تحول باید در نهادها و ادارات ما ایجاد شود، اظهار داشت: برخی نهادها تحول و چابکی ندارند و باید سازو کار تحولی ایجاد شود.  رئیس‌جمهور با بیان اینکه سفرا هویت انقلاب اسلامی و منافع کشور را در خارج از کشور نمایندگی می کنند، افزود: در مواجهه با سختی ها و کاستی ها نباید خسته شد و باید کار را با جدیت پیگیری کرد. شهید سلیمانی مصداق بارز مبارزه با سختی ها بود.  رئیسی تصریح کرد: هر کشوری که به پیشرفت رسیده است، نقش سیاست خارجی در آن انکارناپذیر است و نمی شود مشکلی در کشور وجود داشته باشد و وزارت خارجه بگوید به داخل کشور بستگی دارد. برای مثال در بحث مبارزه با کرونا اگر آقای امیر عبداللهیان ستاد تشکیل نمی‌دادند و چین هم وارد عمل نمی‌شد به موفقیت در واکسن نمی رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه راهبرد دشمن این است که تحریم‌ها را همواره نگه دارد و آنها را بیشتر کند، بیان کرد: راهبرد ما این است که تحریم‌ها را بشکنیم، تحریم‌ها باید خنثی شود و اقدام جدی برای رفع تحریم ها انجام گیرد.رئیس‌جمهور اضافه کرد: دولت دنبال تحقق هر دو مورد است. برخی گفتند مذاکره نمی‌کنند، برنامه ندارند و جدی نیستند؛ اما اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوب بدست می آید. ما در صنایع هسته‌ای، نظامی و فضایی، بیشتر تحریم بودیم اما موفق‌تر هستیم، اما در صنعت خودروسازی مشکل داریم. معلوم می‌شود همتی که در این بخش‌ها بوده در سایر بخش‌ها نبوده است.رگئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش وزارت خارجه در توسعه کشورها، گفت: رمز موفقیت کشور در موضوع کرونا این بود که وزیر خارجه و سفرای چین و روسیه پیگیری‌های لازم را انجام دادند. البته نباید به کارهای پیشینیان بی‌توجه بود.

وی اظهار داشت: در واقع کرونا در داخل کشور بود، اما وزارت خارجه سهم مهمی در مدیریت آن داشت. اکنون به آمار تزریق ۷۴ درصدی دو دوز واکسن رسیده‌ایم و به سمت تزریق دوز سوم حرکت کرده‌ایم.رئیس‌جمهور در خصوص نقش وزارت خارجه در پیشرفت و موفقیت کشور در مسائل اقتصادی، تاکید کرد: وزارت خارجه در موفقیت کشور در مسائل اقتصادی سهم مهمی دارد. بخش مهمی از ایرانیان، خارج از کشور هستند و سفرا باید به میان آنها بروند. اگر آنها به سفرا مراجعه نکردند، سفرا به آنها مراجعه کنند. ما نسبت به آنها وظیفه داریم و آنها مثل ایرانیان داخل کشور حقوقی دارند و حتما مایل به سرمایه‌گذاری در کشور هستند.رئیسی با بیان اینکه در زمینه گردشگری هم مشتاقان زیادی برای دیدن ایران وجود دارد، گفت: ما اگر اقتصاد گردشگری، دیجیتال و دریا را فعال کنیم می‌توانیم با بیکاری مقابله کنیم. وزارت خارجه در این زمینه هم سهم مهمی دارد.

وی با اشاره به ارتباطات حضوری و تلفنی خود با ۱۰۰ کشور خارجی از آغاز دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: بدون استثنا همه آنها به برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران تمایل دارند و البته اذعان دارند که میزان ارتباطات در حال حاضر قانع‌کننده نیست.  رئیس‌جمهور بیان کرد: باید توجه داشت که تعاملات خارجی یکی از مولفه‌های قدرت کشور بوده که وزارت خارجه در این باره نقش‌آفرین است. در واقع باید ظرفیت‌های کشور را به سایرین شناساند و البته سفرا باید ظرفیت‌های کشورهای دیگر را نیز شناسایی کنند.  

رئیسی ادامه داد: می‌شود سفرا سوار ماشین‌های مدل پایین‌تر شوند اما با کشورهای محل ماموریت خود ارتباطات برقرار کنند. احساس می‌کنم گشایش‌هایی در حال ایجاد است. سفرا باید نهایت استفاده را از این شرایط کنند. در این زمینه به یک حرکت فعال و جدی از سوی سفرا نیاز است و باید کار جدی در ارتباط با همسایگان انجام دهند.وی با بیان اینکه باید همسایگان را به چشم فرصت‌های بسیار خوب نگاه کنیم، تاکید کرد: مرزها برای ما تهدید نیست بلکه فرصت است؛ روابط اقتصادی با همسایگان باید پایدار شود. البته در کنار آن باید روابط فرهنگی هم وجود داشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی کشورهای همسایه به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، اما این عادی‌سازی برای آنها و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه امنیت‌ساز نیست، گفت: ما باید در عمل اثبات کنیم که ارتباط با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به امنیت، آرامش و صلح در منطقه کمک کند. ما هر چه در منطقه سختی کشیده‌ایم از وجود بیگانگان بوده است.رئیسی اظهار کرد: وضعیت فلاکت بار افغانستان و تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعتی در این کشور حاصل حضور آمریکایی‌ها در افغانستان است، در عراق و سایر کشورهای منطقه هم همین گونه است. این در حالی است که ایران خیرخواه کشورهای همسایه است.وی با اشاره به سهم کم کشور در تجارت منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: سهم ما در تجارت منطقه خیلی پایین است. میزان تبادلات ما با عراق، سوریه و کشورهای همسایه باید تحول یافته و دو برابر شود. در گام اول رقم ۲۰ میلیارد دلار باید به ۴۰ میلیارد دلار برسد و در گام‌های بعدی هم بیشتر شود. در همین ایام میزان ارتباطات ما با تاجیکستان سه برابر شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مسئله ترانزیت و گاز نیز در سفر به ترکمنستان حل شد، گفت: این چنین ارتباطات باید با سایر کشورهای همسایه دنبال شود. در این زمینه باید با روحیه تحول‌خواهی و انقلابی کار کرد، زیرا با کار سازمانی و اداری مشکلات حل نمی‌شود.رئیسی با بیان اینکه زمینه‌های تحول و ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه وجود دارد، افزود: رویکرد ما در منطقه برون‌نگر و درون‌زا است و سفرا باید گزارش دهند که در زمینه انتقال علم و تکنولوژی به داخل کشور چه کرده‌اند.  

وی با بیان اینکه از سویی تسهیل امور تجاری ایرانیان خارج از کشور و تجار داخلی و خارجی هم باید فراهم شود، اظهار داشت: من آینده را بسیار روشن می‌بینم، آنچه را عرض می‌کنم دست یافتنی است اما باید همه با هم همدل، همراه و هماهنگ باشیم.رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه وضع موجود در ارتباط با همسایگان حداقلی بوده و مطلوب نیست، گفت: نباید به این وضعیت راضی شوید، ارتباط فعلی با همسایگان ما را قانع نمی‌کند بلکه باید برای ارتقای این ارتباطات تلاش بیشتری کرد.

منبع: مهر



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین