جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 5:08:40 PM
بانک آمریکایی پیش بینی کرد

بانک آمریکایی جی پی مورگان پیش بینی کرد اوضاع برای اقتصاد جهانی در سال میلادی آینده به سمت بهبود پیش می رود و مصرف در سالهای پیش رو قوی خواهد ماند.
پایان کرونا و نفت 125 دلاری در 2022

به گزارش اقتصادنامه، استراتژیست های بانک جی پی مورگان در گزارشی نوشتند: سال آینده می تواند زمینه را برای فضای اقتصادی پرجنب و جوش پی ریزی کند و کووید از یک پاندمی به یک بیماری محلی تبدیل شود.

به گفته استراتژیستهای این بانک سرمایه گذاری آمریکایی، در بحبوحه شرایط کاملا مطلوب بازار کار و ظرفیت استقراض بیشتر، مصرف در سالهای آینده احتمالا قوی خواهد بود. اقتصاد پرجنب و جوش به معنای تقاضای قوی برای نفت است و حتی جی پی مورگان هفته پیش اعلام کرد قیمت نفت به دلیل ظرفیت محدود اوپک برای افزایش تولید، می تواند در سال ۲۰۲۲ به ۱۵۰ دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۰ دلار صعود کند.

مارکو کولانوویچ و برام کاپلان، استراتژیستهای جی پی مورگان در یادداشت اخیرشان نوشتند: واریانت اُمیکرون که طی دو هفته گذشته بازارها را به وحشت انداخت، می تواند آغاز پایان پاندمی باشد. اگر شدت بیماری زایی و مرگ و میر ناشی از اُمیکرون کمتر باشد، بخشی از الگوی تاریخی تحول ویروس خواهد بود. این امر برای بازارهای پرریسک مثبت خواهد بود زیرا نشان می دهد که پایان پاندمی نزدیک است. بر اساس گزارش اویل پرایس، بیل گیتس هم ابراز خوش بینی کرده که پایان پاندمی ممکن است در مقطعی در سال میلادی آینده اتفاق بیافتد.

اما قیمتهای نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی به دلیل نگرانیها نسبت به دورنمای اقتصادی چین در پی تنزل رتبه اعتباری دو سازنده املاک چینی و در پی اقدامات بعضی از دولتها برای مقابله با شیوع واریانت اُمیکرون، نزول پیدا کردند. بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۴۰ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش یافت و در ۷۴ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۴۲ سنت معادل دو درصد کاهش، در ۷۰ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه بسته شد. شیوع اُمیکرون باعث افت ۱۶ درصدی قیمت نفت برنت از ۲۵ نوامبر تا اول دسامبر شد. بیش از نیمی از این کاهش، هفته جاری جبران شد اما تحلیلگران می گویند احیای بیشتر تا زمان روشن شدن بیشتر تاثیر اُمیکرون، ممکن است محدود باشد.

منبع:ایسنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین