جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 1:40:02 AM
سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد در گفت‌وگو با اقتصادنامه خبر داد

سعید محمد، دبیر شورایعالی مناطق آزاد، در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه و خصوصی‌سازی در جزیره کیش، به پرسش‌های اقتصادنامه درباره جام میزبانی ایران از مسافران جهانی قطر و خبرنگاران دیگر در خصوص ممنوعیت واردات لوازم خانگی و بانک آف شور پاسخ داد. 
میزبانی کیش و قشم از مسافران جام جهانی قطر

*قرار است سال آینده جام جهانی فوتبال در قطر برگزار شود، کشوری که به جزایر کیش و قشم ما نزدیک است.به هر حال یک امکاناتی در مناطق آزاد کیش و قشم داریم. با توجه به امکانات موجود در این جزایر، آیا طرح و برنامه ای برای بهره بردن از رویداد در نظر گرفته شده است؟ مثلا در حد میزبانی از تماشاگران و یا حتی تیم های فوتبال.

ما جلسات خوبی را با فدراسیون فوتبال خودمان برگزار کردیم و یک بررسی میدانی انجام دادیم راجع به اینکه آیا می توانیم امکانات گردشگری در زمان برگزاری جام جهانی قطر ارائه بدهیم. بررسی های ما در حوزه های هتلینگ و ایرلاین ها بود.  خیلی دوست داشتیم که سایر مناطق را هم درگیر این ماجرا کنیم، مثلا اروند؛ منتها با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم را نداشتند، امکان اینکه بخواهیم تیم‌های خارجی را در آنجا مستقر کنیم، وجود ندارد. بنابراین با توجه به اینکه فعلا کیش و قشم آمادگی دارند، ما در حال مهیا کردن امکانات لازم در این دو جزیره هستیم.

*آیا توافقی هم در این مورد صورت گرفته است؟

در حال امضای توافقی با فدراسیون فوتبال خودمان هستیم تا آنها نیز در این موضوع مشارکت کنند. برنامه این است که ما زمین در اختیار بگذاریم، وزارت ورزش هم تامین مالی بکند. علاوه‌بر زمین‌های موجود باید چند زمین دیگر را نیز آماده کنیم تا بتوانیم به تیم های شرکت کننده در جام جهانی قطر خدمات لازم را ارائه بدهیم. البته زمان از دست رفته، ولی طی برنامه‌ ای فشرده سعی می‌کنیم مقدمات لازم برای استفاده حداکثری از جام جهانی را در راستای میزبانی از تماشاگران و تیم های شرکت کننده فراهم بیاوریم.  مسوولان فدراسیون فوتبال آخر همین هفته یک سفری به قطر دارند. قرار گذاشتیم که رئیس فدراسیون فوتبال قطر هم به‌زودی به ایران بیاید و هماهنگی‌های لازم را انجام بدهیم. فرصت، فرصت خوبی است و سعی می‌کنیم استفاده حداکثری را از جام جهانی قطر ببریم.

*راستی از بانک آف شور چه خبر؟ با کدام کشورها در این مورد صحبت کردید؟

بانک آف شور مربوط به کشور خاصی نیست. ، سرمایه‌گذاران (اشخاص حقیقی و حقوقی) می‌توانند با سهامی حداقلی تشکیل بانک آف‌شور را تشکیل بدهند. این بانک مستقل از بانک مرکزی ایران هست و ایرانیان خارج از کشور یا حتی کشورهای خارجی اگر علاقه‌مند باشند، می‌توانند منابعشان را در این بانک سرمایه گذاری کنند. کشورها هم می‌توانند منابع شان را بیاورند منتها ما بنا  را بر کشورها نگذاشتیم. فعلا مذاکره انجام می دهیم و اهلیت‌سنجی می‌کنیم؛ تقاضای زیادی از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی بانک‌های خارجی آمده است و فعلا در حال اهلیت‌سنجی هستیم.

* حداقل سرمایه چقدر چقدر در نظر گرفته شده است؟

حداقل سرمایه را قبلا بانک ‌مرکزی 150 میلیون دلار اعلام کرده بود، منتها با رایزنی‌هایی که ما کردیم این عدد را به 5 میلیون دلار تقلیل دادیم.

*چرا اینقدر کم؟

در دیگر کشورها مانند سوئیس که مهد بانکداری هست، با 15 هزار دلار امکان ثبت بانک‌های آف‌شور وجود دارد.  فکر می‌کنم 150 میلیون دلار سنگی بزرگ پیش پای سرمایه گذاران بود و ما با تقلیل آن، مسیر را برای بانک آف شور باز نگه داشتیم.

* دولت درباره رمزارزها هشدارهایی جدی می دهد؛ فکر نمی کنید نوع مواجهه با این پدیده، ریسک سرمایه گذاری را بالا می برد؟

در حال حاضر منابع عمده‌ای از کشور در حال وارد شدن به این فضا است که اتفاقا خیلی هم ریسک دارد. چرا؟ چون مدیریت آن دست ما نیست. ما بحث ساماندهی را مطرح کردیم. البته بانک مرکزی با جدیت پیگیر است.

* ساماندهی به چه معنا؟ منظورتان صیانت است؟

ما به دنبال ساماندهی مسائلی مانند صرافی ها در حوزه رمزارز هستیم تا ریسک کار را کاهش دهیم. در کنار این، بانک مرکزی در حل طراحی رمزارز ملی است که اگر به نتیجه برسد، ریسک در این بازار کاهش می یابد.

*به عنوان مشاور رئیس جمهور، نظرتان درباره ماجرای لوازم خانگی و ممنوعیت ورود برندهای کره ای چیست؟ آیا لازم بود مناطق آزاد هم درگیر این ماجرا شوند؟

همه‌ کشورها از ابزارهای اقتصادی‌شان در جهت مسائل سیاسی‌ استفاده می‌کنند. وقتی کره منابع ایران را قفل و بلوکه کرده، یک جا وقتی ما می‌توانیم در مقابلشان مقابله‌به‌مثل کنیم،باید انجام دهیم. جای آن هم همین‌جا بود، یعنی کالاهای کره‌ای به وفور وارد کشور می‌شود و از آن طرف منابع فروش نفت ما در آنجا سال هاست که بلوکه شده است. این در شرایطی است که کشور نیاز به ارز دارد. خب تدبیر مقام معظم رهبری به‌نظرم بسیار تدبیر درستی بود که در این جنگ اقتصادی، یکجور مقابله‌به‌مثل بشود. به هر حال  مناطق آزاد هم جزوی از کشور هستند، منتها ما فقط سعی کردیم که کمک کنیم تجار آسیب نبینند. یکسری تجار بودند که از قبل سفارش‌گذاری کرده بودند. ما فضا را باز گذاشتیم و گفتیم اگر کسی قبل از ابلاغیه اقدام به خرید  و سفارش‌گذاری کرده، تا هر وقت که جنسش آمد، ما راه را باز می گذاریم تا وارد بشود. اخیرا هم صدا و سیما برنامه‌ای پخش کرد که کالای کره‌ای در حال وارد شدن به کشور است. اینها همه سفارش‌گذاری‌های قبل از ممنوعیت بوده است. باز هم اگر سفارش‌گذاری قبل از ممنوعیت بیاید، ما اجازه می‌دهیم وارد شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین