پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 10:32:28 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:30597
  • زمان انتشار:جمعه 5 آذر 1400-23:29
  • کاربر:
مدیرعامل «فملی» از دلایل افزایش سرمایه گفت:

«اردشیر سعدمحمدی» در مجمع عمومی فوق‌العاده با تشریح دلایل بنیادی برای افزایش سرمایه گفت: این صنعت بزرگ با توجه به طرح‌های توسعه در دست اجرا و رشد ذخایر معدنی دستیابی به درآمد ۵/۵ میلیارد دلاری را تا ۴ سال آینده هدف‌گذاری کرده است.
مطمئن‌ترین صنعت برای سرمایه‌گذاری هستیم/ رشد ۴ برابری ذخایر معدنی مس طی ۹ سال

به گزارش اقتصادنامه، اطمینان خاطر از وجود ماده اولیه، وجود بازار مصرف، داشتن دانش توسعه، کیفیت بالای محصولات، وجود منابع مالی، داشتن حداقل ریسک‌های بنیادی و سرمایه‌گذاری منطبق بر الگوی‌ عرضه و تقاضای جهانی، تغییر چهره انرژی دنیا از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌‌های تجدیدپذیر و انرژی الکتریکی همه و همه شاخص‌های اقتصادی‌ هستند که بنگاه‌های معدنی مس در دنیا برای سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر در این صنعت ویژه در نظر می‌گیرند. در همین زمینه روز گذشته ۲ آذرماه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف دستور کار افزایش سرمایه از ۲۰ هزار به ۴۰ هزار میلیارد تومان و تامین مالی بخش بزرگی از طرح‌های توسعه معدنی مس در کشور برگزار شد. در این مراسم، دکتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به تشریح عوامل و دلایل بنیادی برای افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری روی طرح‌های توسعه برای سهامداران پرداخت. در نهایت و با رأی سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه «فملی» به عنوان بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس از محل سود انباشته به تصویب رسید تا نماد فملی صاحب سرمایه ۴۰ هزار میلیارد تومانی‌ شود.

کاهش عیار معادن و افزایش میزان تقاضا
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ابتدای مجمع با اشاره به شرایط جهانی تولید در حوزه صنعت مس گفت: بر پایه تحلیل موسسه ICSG از وضعیت تولید و مصرف مس دنیا در هفت‌ماهه سال ۲۰۲۱، مس محتوای معدنی ۳.۶ درصد در هفت‌ ماه اضافه ‌تولید داشته است، این رقم در کنسانتره مس ۵.۵ درصد، اما در کاتد روش لیچینگ ۴.۳- درصد است.
سعدمحمدی به دلیل این امر اشاره کرد و افزود: میزان خاک‌های اکسیدی دنیا تقریباً در حال کاهش است و این روند کاهشی در کشورهای متفاوت که بررسی کردیم؛ قابل رصد و ارزیابی است. در مجموع در دنیا با توجه به قیمت‌ها و کاهش میزان عیار معادن و افزایش میزان تقاضا، روند تولید مثبت است و به همین دلیل هم قیمت‌های مس فزونی پیدا کرده و افزایش مناسبی را شاهد آن هستیم.
وی اظهار داشت: در سال ۲۰۳۰ یعنی کمتر از ۹ سال آینده چین به‌عنوان رتبه اول در دنیا در اقتصاد جایگزین آمریکا خواهد شد. ژاپن رتبه سوم شد که در سال ۲۰۳۰ به رتبه چهارم تنزل پیدا می‌کند و هندوستان رتبه سوم را به دست خواهد آورد. این بیانگر رفتار اقتصادی است که تا سال ۲۰۵۰ برای دنیا شکل خواهد گرفت و شاید یکی از جذاب‌ترین نقاطی که بتوان به آن توجه کرد؛ کشور اندونزی است که در سال ۲۰۵۰ رتبه هفتم دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. این نگرش از آن لحاظ قابل ارزیابی است که بتوانیم روند توسعه را در کشورهای در حال توسعه و گرفتن جایگاه بین‌المللی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.
وی بر اساس نمودار به تأثیرپذیری اقتصاد جهانی از کووید ۱۹ اشاره کرد و با بیان اینکه موقعیت کشورها طی سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۲۵ با رنگ‌های متفاوت نشان داده شده، گفت: هندوستان بیشترین ضرر را در این سال‌ها خواهد داشت و بیش از ۱۵ درصد از اقتصادش منفی خواهد بود. دومین کشور اندونزی است که به رنگ بنفش نشان داده شده است. سرانجام برزیل، اروپای غربی، روسیه، آمریکای شمالی و نهایتاً چین قرار دارند.
سعدمحمدی گفت: بین سال ۲۰۳۰ و ۲۰۳۵ ما همچنان شاهد تأثیر کووید ۱۹ خواهیم بود که نشان‌دهنده این است کووید به این زودی‌ها از مجموعه زندگی بشریت خارج نمی‌شود. البته تأثیر آن در حال کنترل است و تأثیر منفی آن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند تا جایی که دیگر تقریباً از بین می‌رود.
روند افزایشی قیمت مس خبری خوب برای سهامداران
مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه یکی از نکاتی که توسط سهامداران سؤال می‌شود که «اگر قرار است افزایش سرمایه دهید آینده قیمتی مس چه روندی را دنبال می‌کند؟» افزود: موسسات بزرگ دنیا که در پیش‌بینی قیمت‌ها نظریه دارند به استناد معادلات ریاضی مثل CRU، IMF، WORLD BANK و GOLDMAN SACHS و ... متوسط قیمتی که برای سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده‌اند ۹۳۱۸ دلار است.
به گفته مدیرعامل شرکت مس میانگین واقعی سالانه ۲۰۲۱ برابر با ۹۱۸۸ دلار بر هر تن، است که ۴۹ درصد بیشتر از میانگین سال ۲۰۲۰ است.
وی ادامه داد: برای سال ۲۰۲۲ به دلیل اینکه ۱۳۸ هزار تن تقاضا بیشتر از تولید خواهد بود؛ قیمت افزایش پیدا خواهد کرد و به ۹۹۱۳ دلار خواهد رسید و برای سال ۲۰۲۳ به ۱۰۴۰۵ دلار می‌رسد و در سال ۲۰۲۴ به دلیل اینکه یکسری از پروژه‌ها در دنیا وارد مدار تولید خواهد شد؛ به ۹۶۸۶ ‌دلار رسیده و مجدداً در سال ۲۰۲۵ به ۱۰۰۶۲ دلار خواهد رسید.
سعدمحمدی گفت: میزان جمعیت جهان تقریباً در سال ۲۰۳۵ بالغ بر ۸ میلیارد و ۵۰۰ نفر خواهد شد و مصرف سرانه از ۳.۲ کیلوگرم فعلی به ۴.۲ کیلوگرم می‌رسد. در خصوص تقاضای مس برای خودروهای برقی تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۵۰ درصد خودروهای دنیا ظرف ۳۰ سال آینده برقی خواهند شد. این موارد همه بیانگر افزایش تقاضاست.
مدیرعامل شرکت مس افزود: با توجه به روندی که در سرمایه‌گذاری‌های دنیا اتفاق می‌افتد؛ قیمت مس بین ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار دلار قرار می‌گیرد؛ این انگیزه‌ای برای سهامداران خواهد بود که سرمایه‌گذاری در بخش مس قطعاً یک سرمایه‌گذاری سودده، اقتصادی و کاملاً قابل توجیه است.
جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا در تولید مس قرار می‌گیریم
سعدمحمدی در ادامه به وضعیت تولید مس تصفیه‌شده در آسیا اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۲۰ سه کشور برتر همچنان چین، شیلی و ژاپن با ۲۳ هزار ۳۱۵ تن تولید بودند و پیش‌بینی‌ می‌شود در سال ۲۰۲۵ این سه کشور با ۲۵هزار و ۳۴۲ تن کشورهای برتر تولید کننده مس تصفیه‌شده باشند.
وی اظهار داشت: در سال ۲۰۲۱ میزان تولید بالغ بر ۲۴۵۰۰ میلیون تن شده که حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از تولید ناشی از تولیدات معدنی است و نزدیک به ۴ میلیون تن از قراضه‌ها در دنیا تولید می‌شود که مجموع آن مورد مصرف بین‌المللی قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت مس به میزان مصرف مس پالایش ‌شده در آسیا اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون سه کشور چین، ژاپن و کره جنوبی برترین کشورها در مصرف مس پالایش‌شده هستند و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ هند جایگزین کره جنوبی خواهد شد. همچنین چین، آمریکا و آلمان سه کشور هستند که مصرف مس بالایی دارند و در سال ۲۰۲۵ همچنان مصرف بالایی خواهند داشت. چین بیش از ۵۳ درصد مصرف مس دنیا را داراست و این سهم در سال ۲۰۲۵ به ۵۱.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند، اما میزان مصرف از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ۱۳ میلیون و ۳۵۲ هزار تن ارتقا پیدا می‌کند.
وی اظهار داشت: در مصرف مس پالایش‌شده ایران رتبه ۱۳ در آسیا و رتبه ۲۴ را در دنیا دارد. با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام ‌شده؛ جایگاه ما در حال تغییر است. هدف ما این است که در این سرمایه‌گذاری‌ها جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا در تولید مس قرار بگیریم.
سعدمحمدی در خصوص تولیدات معدنی مس گفت: در مس محتوی رتبه ۱۵ دنیا و رتبه ۴ در آسیا را داریم. در تولید آند رتبه ۱۲ دنیا و رتبه ۵ آسیا و در تولیدات پالایش‌شده مس رتبه ۱۹ دنیا و رتبه ۷ آسیا داریم و امیدواریم در سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد؛ انشاا... این رتبه‌ها به زیر ۱۰ کاهش پیدا کند.
«دنیا در حوزه توسعه صنعت مس چه کار می‌کند؟»
مدیرعامل شرکت مس با طرح این نکته که قطعاً سهامداران خواهند پرسید «دنیا در حوزه توسعه صنعت مس چه کار می‌کند؟» و «آیا دنیا هم همین مسیر را طی می‌کند یا خیر؟» افزود: در آمریکا ۱۱۳ هزار تن مس محتوی در سال ۲۰۲۵ شکل می‌گیرد. در آمریکای جنوبی و مرکزی از جمله شیلی، پرو و برزیل مجموعاً ۶۴۴ هزار تن در پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ مس محتوی معدنی به تولیدات جهانی اضافه خواهد شد. در آسیا ۵۹۱ هزار تن مس محتوی معدنی است که در چین، هند و ایران قرار دارند.
وی با اشاره به گزارش‌های بین‌المللی و حضور ایران در این گزارش‌ها افزود: در آسیا ۵۹۱ هزار تن به مس محتوی تا سال ۲۰۲۶ اضافه خواهد شد که سهم ایران در فاز نخست آن ۲۹۵ هزار تن مس محتوی است. در قاره اقیانوسیه ۶۵ هزار تن به ظرفیت مس محتوای اضافه خواهد شد. اروپا ۵۶۱ هزار تن و آفریقا ۸۷ هزار تن اضافه خواهد شد.
وی اضافه کرد: خوشحال هستیم که نزدیک به ۲۹۵ هزار تن از این ۲ میلیون و ۱۰۰ تن را ایران بر عهده می‌گیرد و جایگزین قسمتی از این بازارهای بین‌المللی می‌شویم.
آیا پتانسیل معدنی برای سرمایه‌گذاری داریم؟
سعدمحمدی با بیان اینکه ممکن است این سؤال برای یک سهامدار مطرح شود که «آیا الان که می‌خواهید افزایش سرمایه دهید؛ از ذخیره کافی هم برخوردارید؟» «آیا ماده اولیه برای این حجم از سرمایه‌گذاری در دسترس دارید؟»، ادامه داد: با توجه به تخصص و توان و شایستگی که همکاران ما در شرکت ملی صنایع مس ایران در این مدت به کار بردند؛ ما ذخایر خود را به طور چشمگیری افزایش دادیم.
وی افزود: تقریباً چند سال گذشته ذخایر ایران حدود ۳۰ میلیون تن مس خالص بود الان در جدول مس خالص ما به ۴۲ میلیون تن رسیده است. در واقع ۴.۸ درصد از ذخایر جهان مربوط به ایران است و رتبه هفتم را داریم. میزان ذخایر مس دنیا طی چند سال گذشته ۸۵۰ میلیون تن مس خالص بود که الان این میزان ذخیره دنیا با اکتشافات انجام‌شده به ۸۷۰ میلیون تن مس محتوای خالص ارتقا پیدا کرده است.
«سریدون» معدنی در کلاس جهانی
مدیرعامل شرکت مس به اقدامات سال ۹۸ تا ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ در خصوص اکتشافات پرداخت و گفت: خوشحالم بگویم که کشف معدن جدید «سریدون» توسط همکاران شرکت مس ذخیره‌ای که تا الان به آن رسیده‌ایم بیش از ۲ میلیارد تن با عیار ۴۷ صدم درصد متوسط است که این ذخیره ارتقا پیدا کرده است و به‌شدت بالاتر می‌رود.
وی اظهار داشت: این افتخار بزرگی است و ما یک معدن بسیار بزرگ در اندازه‌های مس سرچشمه پیدا کرده‌ایم و روی آن کار می‌کنیم و قطعاً سرمایه‌گذاری اتفاق می‌افتد.
سعد محمدی ادامه داد: در مس سونگون ۲۶۳ میلیون تن با عیار ۶۲ صدم درصد و در اکتشاف جدید غرب معدن سونگون نزدیک یک میلیارد تن اکتشاف جدید با عیار ۶ دهم درصد داشتیم. غرب میدوک در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون با عیار ۶۸ صدم درصد اکتشاف شده است. مجموعه این موارد که به قطعیت رسیدیم بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره جدید با عیار ۵۳ صدم یعنی ۲۰ میلیون تن مس محتوی خالص است و این اکتشافات ادامه دارد.
وی گفت: هفته گذشته منطقه جدیدی را به غیر از این موارد پیدا کردیم که در حال بررسی هستیم. این منطقه بسیار مستعد است و از لحاظ ذخیره خبرهای خوبی برای اکتشافات خواهیم داشت.
مدیر عامل شرکت مس تصریح کرد: میزان ارزش برجای ذخایری که در حال انجام است؛ بسیار زیاد است که اگر به عدد و رقم تبدیل کنیم؛ ارزش دارایی‌های مس به‌شدت افزایش می‌یابد و بیانگر این نکته است که مس یک شرکت ارزشمند به لحاظ تکیه‌گاه سرمایه‌گذاری است.
سعدمحمدی در توضیح دلایل وجود شاخص‌های بسیار خوب اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در صنعت مس ایران گفت: داشتن پتانسیل معدنی و اطمینان خاطر از داشتن مواد اولیه مهمترین آیتم است و با عنایت به ذخایر جدید مواد اولیه برای بیش از ۱۰۰ سال موجود است. بنابراین سرمایه‌گذاری جهت تبدیل کردن این پتانسیل بالقوه به درآمد بالفعل وظیفه قطعی عملیاتی این شرکت است؛ بنابراین دلیل افزایش سرمایه کاملاً واضح است.
رشد ۴ برابری دخایر معدنی شرکت ملی مس
وی در خصوص منابع و ذخایر زمین‌شناسی معادن فعال و تازه کشف شده گفت: در سال ۹۱ حدود ۲ میلیارد و ۴۳۶ میلیون تن منابع و ذخایر داشتیم و در پایان ۶ ماهه ۱۴۰۰ به حدود ۹ میلیارد و ۱۲ میلیون تن رسیده است.
وی یادآور شد: این منابع در سال گذشته ۷.۵ میلیارد تن بود امسال ۹ میلیارد تن مطرح می‌شود تمام این‌ها با عیار حد ۲ دهم درصد ارزیابی شده است، الان دنیا عیار حد اقتصادیش ۱۱ صدم درصد است؛ یعنی اگر عیار حد را روی ۱۱ صدم قرار دهیم ذخایر ما به طور چشمگیری فزونی پیدا می‌کند.
۹۰ هزار متر حفاری اکتشافی در ۸ ماه
سعدمحمدی افزود: در خصوص کارهای اکتشافی در سیستم به تفکیک و در استان‌های مختلف کارهایی انجام‌ شده است. مثلاً در ماهور، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، آذربایجان، کرمان و نقاط مختلف این اتفاق در حال شکل‌گیری است. یکی از شاخصه‌های اکتشاف، حفاری است. حفاری طی دو سه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. سال ۹۸ حدود ۷۰ هزار متر بوده و سال ۹۹ به ۱۰۰ هزار متر رسیده و امسال به ۱۵۰ هزار متر می‌رسد که الان از ۹۰ هزار متر عبور کرده‌ایم و این نشان‌دهنده این است که ما به اکتشاف بها می‌دهیم.
مدیرعامل شرکت مس گفت: در سال ۲۰۲۰ استرالیا ۱۱ میلیون متر کار حفاری عمقی برای شناسایی پتانسیل‌های معدنی انجام داده است. ما تقریباً در یک دوره ۶۰ ساله کلاً ۷.۵ میلیون متر کار اکتشاف انجام داده‌ایم و نیازمندیم که در حوزه اکتشاف سرمایه‌گذاری کنیم. برای این که ارزش‌افزوده و ایجاد اشتغال را فراهم کنیم؛ ۱۵ دستگاه حفاری جدید خریداری کردیم که ۲ دستگاه ظرف ماه آینده به ایران می‌آید و ۴ تا دستگاه تا شب عید وارد کشور می‌شود و تا فروردین سال آینده ۱۵ دستگاه به ایران وارد می‌شود.
وی افزود: تکنیک و تجهیزات جدید را در کشور به کار می‌بریم همکارانمان در شرکت مس با آخرین دستاوردهای علمی دنیا این اکتشافات را انجام می‌دهند و نتیجه آن هم خروجی است که می‌بینید ما با استفاده از ماهواره‌های جدید و نرم‌افزارهای جدید و آخرین دستاوردهای معدنی به لحاظ نرم‌افزاری کار می‌کنیم. سیستم هوشمند ابرالکترونیکی در دستور کار عملیات اکتشافی ما قرار دارد و به‌عنوان یک سیستم پیشرو از نظر علمی بین‌المللی مسیری را طی می‌کنیم تا ذخایر جدید معدنی را به کشور تقدیم کنیم.

تولید ۱۹۱ هزار تن کاتد در ۸ ماه
وی به عملکرد سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: در کل استخراج نسبت به برنامه ۸ درصد رشد داریم. در سنگ سولفوری و برداشت ماده معدنی ۳ درصد رشد و در کنسانتره مس با ۸۱۹ هزار تن تولید ۵ درصد رشد داریم. در مس محتوی کنسانتره نیز با ۱۹۱ هزار و ۵۶۳ تن ۴ درصد رشد را به ثبت رساندیم.
سعدمحمدی افزود: در آند تولیدی با ۲۳۷ هزار تن ۷ درصد رشد و در مس محتوی ۴ درصد رشد داشته‌ایم و تا پایان ماه آبان با ۱۹۱ هزار و ۷۸۵ تن، ۵ درصد رشد داریم. سال گذشته همین موقع ما ۱۸۳ هزار تن تولید داشتیم که امسال به ۱۹۱ هزار تن افزایش یافته است ضمن اینکه این نکته را نباید فراموش کرد که تیرماه و مردادماه فشار زیادی روی شبکه برق کشور به دلیل افزایش دمای بی‌سابقه وجود داشت.
مدیر عامل شرکت مس گفت: می‌توانید جاهای دیگر را هم ارزیابی کنید به‌رغم اینکه این موضوع و مشکلات برق؛ اما تولیدمان حدود ۵ درصد جلوتر است و مسیر خوبی را واقعاً داریم طی می‌کنیم و وظیفه خود می‌دانم که از تک‌تک کارکنان و مدیران کمال تشکر را داشته باشم که در این شرایط کار را جلو می‌برند.
وی گفت: در تمام این موارد مس توانسته رکوردهای خود را بشکند. آخرین رکوردمان در تغلیظ سرچشمه در سال ۹۹ بوده است که در سال ۱۴۰۰ رکورد آن را شکسته‌ایم. در تغلیظ میدوک آخرین رکورد مربوط به سال ۹۷ بود که در سال ۱۴۰۰ با ۱۰۴ هزار و ۸۵۱ تن رکورد شکسته شده است. در آند تولیدی رکورد در سال ۹۹ با ۷۹ هزار تن بوده که الان به ۸۳ هزار تن اضافه شده و رکورد شکسته شده است. مجموعه آند تولیدی با ۲۳۵ هزار تن در سال ۹۹ امسال به ۲۳۷ رسیدیم در هشت‌ماهه رکورد زدیم. کاتد تولیدی در سال ۹۹ حدود ۶۴ هزار و ۱۴ تن در پالایش خاتون‌آباد بود که به ۶۵ هزار تن رسیدیم و رکورد زده شده است.
سعدمحمدی با بیان اینکه در کل شرکت نیز مجموعاً باز هم رکورد زده شده ادامه داد: تولید در پالایشگاه سرچشمه ۳۵۹ تن در سال ۹۳ بوده که با ۳۶۳ تن رکورد زده شده است. در پالایشگاه خاتون‌آباد در خصوص لجن الکترولیز و لجن آندی که داریم با ۲۰۳ تن در سال ۹۹ با ۲۱۱ تن رکورد زده شده است و در کل شرکت هم با ۵۷۴ هزار تن رکورد زده شده است. این موارد همگی به‌رغم قطعی برق است.
رشد ۱۱۲ درصدی در فروش با ثبت ۵۰ هزار میلیاردتومان درآمد
مدیر عامل شرکت مس با بیان اینکه در فروش خوشحالم بگویم که واقعاً امسال شرایط بسیار خوبی را دنبال می‌کنیم گفت: ما سال گذشته با توجه به اینکه رکورد بسیار خوبی داشتیم ۴۲ هزار میلیارد تومان فروش داشتیم و آخرین عدد منتشر شده در کدال در هفت ماهه ۴۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود. در ۸ ماهه که در این لحظه آمار آن روی کدال نرفته است آنچه که اتفاق افتاده بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان است. این عدد رشد چشمگیری داشته و ما در ۸ ماهه از کل سال گذشته جلو زدیم.
وی اضافه کرد: ۴ ماهه دیگر تا پایان سال داریم و امسال رکورد بسیار خوبی را به ثبت خواهیم رساند. در همه سطوح چه شرایط خارجی و چه شرایط داخلی از لحاظ تناژی، ریالی و ارزی عبور کردیم و سیستم وظیفه خود را در این بخش هم به خوبی انجام داده است.
وی به تناژ فروش اشاره کرد و گفت: ما در پایان آبان ماه بیش از ۲۰۲ هزار و ۵۶۲ تن فروش را به ثبت رساندیم که این یک رکورد است و تا پایان سال این رکورد خوب را به جا می‌گذاریم. آخرین رکورد مربوط به سال ۹۹ بود با ۲۷۲ هزار تن که امسال از این رقم به امید خدا و تلاش کارکنان عبور خواهیم کرد.
سعدمحمدی گفت: ارزش فروش محصولات شرکت مس را که طبق برنامه‌ای که به کدال دادیم در سال ۹۹ حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بود که در کدال اعلام کردیم ۶۴ هزار میلیارد تومان و فکر می‌کنم با توجه به شرایط شرایط بهتری خواهیم داشت.
وی به مقایسه سود و زیان شرکت‌ مس با شرکت‌های مختلف پرداخت و افزود: این بررسی نشان می‌دهد خوشبختانه مس از یک روند قابل قبول رفتاری به لحاظ عملیاتی در همه بخش‌ها جایگاه خود را نشان داده است.
ورود ۳۴۰ هزار تن کنسانتره جدید به چرخه تولید در سه ماهه اول ۱۴۰۱
سعدمحمدی به توسعه‌های شرکت مس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در فاز اول بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو به اضافه ۴۵ هزار میلیارد تومان که تقریباً نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم توسعه‌هایمان را شکل دهیم اما آنچه که در معاونت توسعه ارزیابی کردیم که بتوانیم در همه زمینه‌ها رشد را بالا ببریم مبلغی نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار است. شرکت مس با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد امیدوار است که بتواند طرح‌های توسعه جدید و بزرگی را برنامه ریزی کند و برای توسعه‌ها بتواند شرایط مساعدی را داشته باشد.
مدیرعامل شرکت مس افزود: در سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ معدن و کارخانه درآلو افتتاح ‌شده همچنین در نیمه اول سال ۱۴۰۱ معدن و کارخانه کنسانتره دره‌زار افتتاح می‌شود.
وی گفت: فلوتاسیون سرچشمه( تولید کنسانتره از سرباره‌های مس) برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد و ۵۰ سال از عمر مس می‌گذرد و سرباره‌ها روی زمین ‌مانده است و هیچ اتفاقی نیفتاده بود الان برای اولین بار می‌خواهیم سرباره‌ها را به کنسانتره تبدیل کنیم که سودآوری بالایی به دلیل نداشتن هزینه حمل‌ونقل و باطله‌برداری و خاکبرداری دارد. این طرح افتخار بزرگی برای شرکت مس خواهد بود
وی افزود: طرح‌های آذربایجان همان‌گونه که روی کدال رفته است؛ برای آذربایجان طرح کاتد قطعی و نهایی و قرارداد آن امضا و ابلاغ شد. قرارداد فاز ۳ کنسانتره سونگون با ۱۵۰ هزار تن امضا و ابلاغ شد که انشاالله به زودی شروع به عملیات خواهد کرد و ظرف سه سال به نتیجه و بهره‌برداری خواهد رسید. کنسانتره فاز دو میدوک قطعی شده و پیمانکار آن مشخص شده و به زودی شروع عملیات خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: اما اتفاقات بزرگ ما فاز ۳ سرچشمه است که به زودی عملیات انتخاب پیمانکار نهایی و ابلاغ خواهد شد. دو کارخانه ۳۰۰ هزار تنی یعنی ۶۰۰ هزار تن کنسانتره در سریدون در برنامه داریم و باید برنامه‌ریزی کنیم و بتوانیم کارخانه کنسانتره جدید و محدوده‌های جدید را به مدار بیاوریم. ۶ پروژه کوچک معدنی داریم که می‌خواهیم کارخانه بزنیم به‌صورت شرکت‌های اس بی بی شرکت‌های سهامی عام پروژه برنامه‌ریزی شده که مسیر را طی کند.
وی با بیان اینکه یکسری مشکلات هم داریم که سرعت ما را کند کرده گفت: یکسری قوانین مثل الزام استفاده از تجهیزات داخلی و موضوعات بین‌المللی روند کار را کند کرده است که باید تلاش کنیم با حل این مسائل با سرعت بیشتری طرح‌های توسعه را به پیش ببریم.
دستیابی به درآمد ۵/۵ میلیارد دلاری تا ۴ سال آینده
مدیرعامل شرکت مس گفت: می‌خواهیم در فاز اول ظرف سه تا ۴ سال آینده درآمدمان به بیش از ۵/۵ میلیارد دلار برسد و این اتفاق باعث می‌شود که ما جزو ده شرکت برتر دنیا در تولید مس قرار بگیریم. این اتفاق استراتژیک برای کشور، اقتصاد ملی و شرکت ملی صنایع مس ایران است که این مسیر را به طور محکم، مقتدرانه و علمی پیش ببرد.
مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: سال آینده با اضافه شدن درآلو حداقل ۱۲۰ هزار تن کنسانتره، معدن دره‌زار ۱۵۰ هزار تن و فلوتاسیون سرباره ۷۰ هزار تن به تولیدات شرکت اضافه می‌شود که با قیمت کنسانتره با ۲۲۰۰ دلار حداقل بالغ بر ۶۵۰ میلیون دلار سالانه از سال آینده به درآمدهای شرکت مس اضافه می‌شود. به‌راحتی می‌توان ارزیابی کرد که مس مسیر مثبت را طی می‌کند و قطعاً آینده خوبی را در کشور رقم خواهد زد.
وی گفت: در سال آینده درآلو، دره‌زار و فاز ۳ تغلیظ سرچشمه را راه‌اندازی خواهیم کرد. فاز ۳ سونگون شروع شده و فاز ۲ میدوک تا دو ماه دیگر عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.
سعدمحمدی به قیمت اسید سولفوریک اشاره کرد و افزود: الان قیمت آن در دنیا ۱۶۵ دلار است. اسید گران و کم تناژ جابجا می‌شود و در حال حاضر تقاضای آن در کشور بالاست. اسید سولفوریک را به اسید فسفریک در آینده نزدیک تبدیل می‌کنیم. محل و زمین آن خریداری و مشخص شده است. میزان قیمت اسید فسفریک ۱۲۵۰ دلار است و ارزش ۷ برابری اتفاق می‌افتد. این‌ها اتفاقاتی است که در آینده برای شرکت ملی مس ارزش‌افزوده بالایی را ایجاد خواهد کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین