جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 2:52:22 PM
مدیرامور سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی خبر داد:

مدیرامور سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی از سرمایه‌گذاری این شرکت در 7 معدن خبر داد و برنامه‌های این شرکت را برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های معدنی اعلام کرد.  
ورود خوارزمی به سرمایه‌گذاری در معادن طلای ایران/ برنامه تولید 15 تن طلا در معدن شادان

به گزارش اقتصادنامه، سید رضا موسوی با بیان اینکه تا پایان سال جاری خبرهای خوشی در حوزه معدن اعلام خواهیم کرد، اظهار کرد: در بخش صنعت و معدن کشور مزیت‌های بسیار برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که در راستای شکوفایی این ظرفیت‌ها شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی برنامه‌ای هفت ساله ای تنظیم کرده و قرار است طبق برنامه راهبردی هفت ساله‌ای گروه سرمایه گذاری خوارزمی در زمینه‌های بازار سرمایه، فناوری اطلاعات، معدن و صنایع معدنی، بازرگانی، ساختمان و مسکن، بانکداری و انرژی متمرکز شود.

او درباره سرمایه‌گذاری‌های اخیر خوارزمی در بخش معدن گفت: در بخش معدن توانسته‌ایم سرمایه‌گذاری‌های خوب و نتیجه بخشی داشته باشیم و فقط دنبال سرمایه‌گذاری در معدن سنگ آهن و سرب و روی نبودیم و وارد سرمایه‌گذاری در معادن فلزات گرانبها شدیم. تا کنون 7 معدن طلا را تامین مالی کردیم و برای استحصال طلا برنامه داریم.

موسوی با اشاره به عقب ماندگی های بخش معدن ایران در زمینه زیرساخت‌ها اظهار کرد: به همین دلیل گروه خوارزمی وارد سرمایه‌گذاری های معدنی شد چرا که برای توسعه معادن کشور راهی جز افزایش سرمایه‌گذاری نیست. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه معدن آداب خاصی دارد و در راستای توسعه اقتصاد معدنی باید برنامه منسجمی داشت.

او افزود: هلدینگ معدنی خوارزمی با همین اهداف تاسیس شد  ضمن اینکه پیش از تاسیس تمام مطالعات لازم در حوزه معادن مخصوصا در ذخایر پلی متال انجام شد و بعد سرمایه‌گذاری ها انجام شد.

موسوی با بیان اینکه هدف بعدی مان برای توسعه سرمایه‌گذاری حوزه آی تی است، گفت: تا پایان امسال خبرهای خوشی در حوزه معدن اعلام خواهیم کرد و سرمایه‌گذاری های امیدوارکننده ای خواهیم داشت.

موسوی افزود: خوارزمی تا کنون جزو 50 شرکت برتر بوده اما در نظر داریم با توسعه فعالیت‌هایمان یکی از 5 شرکت اول باشیم. خوشبختانه جایگاه شرکت خوارزمی پس از اینکه وارد بورس و فرابورس شده بهتر شده به طوری که هم اکنون نام شرکت بر تابلوی اصلی قرار گرفته است.

او در ادامه با اشاره به تکمیل فرایند اکتشاف معدن طلای شادان که شرکت صدر جهان یکی از شرکت های وابسته به گروه سرمایه گذاری خوارزمی استخراج طلا از آن را در برنامه دارد، گفت: برآورد اولیه وجود 7/4 تن طلا در این معدن بود، اما با توسعه اکتشافات توانستیم گواهی اکتشاف بالغ بر 15 تن طلا در معدن شادان را اخذ کنیم که توفیقی چشمگیر در عرصه اقتصادی به شمار می رود.

موسوی با اعلام اینکه 5 معدن دیگر در مالکیت شرکت معدنی صدر جهان است، گفت: از نیمه دوم سال آینده شاهد تولید و استخراج انبوه طلا از این معدن خواهیم بود. اگرچه گواهی کشف ذخایر طلا در معدن شادان 15.6 تن است، اما حفاری های جدید از وجود بیش از دو برابر این مقدار طلا در این معدن حکایت دارد؛ از همین رو، شرکت توسعه معادن صدرجهان درصدد است تا در آینده نزدیک مدارک و مستندات جدید را برای دریافت گواهی جدید به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه کند.

 مدیر سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی افزود: حفاری های اولیه معدن شادان جنوبی واقع در اطراف شهرستان بیرجند به میزان 7 هزار متر منجر به صدور گواهی کشف 15.6 تنی طلای خالص از سوی وزارت صمت شده است. اما با افزایش حفاری ها به 15 هزار متر مربع در سال 1395، شواهد تازه نشان می دهد برای وجود حداقل 2 برابر این مقدار طلای خالص به دست آمده که به زودی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صدور گواهی اکتشاف جدید ارائه خواهد شد.

موسوی یادآور شد: کارشناسان خبره داخلی و خارجی که از این معدن بازدید و خاک آن را بررسی و آزمایش کرده اند، ذخایر این معدن را بیش از ارقام ذکر شده تخمین زده اند.

او گفت: هم اکنون مراحل طراحی و احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی طلا و مس برای تولید با ورودی سالانه 2 میلیون تن ماده معدنی در سال و مقدمات برگزاری مناقصه برای ساخت کارخانه در دست اقدام است.

موسوی با اشاره به 3 دستاورد دیگر شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در سال 95، مطرح کرد: تحولات مثبت در شرکت صدر جهان در سال 1395، به معدن شادان محدود نمی شود. اصلاح ساختار مالی این شرکت، استفاده از ظرفیت مازاد سایر کارخانه های معدنی در استان زنجان و همچنین فروش ماده معدنی به عنوان محصول میانی به ارزش 8.5 میلیارد تومان از دیگر دستاوردهای شرکت توسعه معادن صدر جهان به شمار می رود. دستاوردهایی که منجر به سوددهی و ثمردهی شرکت توسعه معادن صدر جهان پس از دو سال صرف سرمایه گذاری برای مطالعه، حفاری، آزمایش خاک و... شده است.

او ادامه داد: شرکت توسعه معادن صدر جهان در سال 1395 توانسته زیان انباشته خود را جبران کند و به سوددهی برسد.

فعالیت های معدنی مستلزم صرف زمان طولانی است و در مراحل گوناگونی همچون اکتشاف، مطالعات ژئو فیزیکی و... از کارشناسان و خبرگان متعدد استفاده می شود. افزون بر این، تولید مواد معدنی نیازمند طراحی کارخانه مبدل ماده معدنی به کنستانتره مس، کنستانتره مس و طلا، و به عبارتی شمش طلا است.

او ادامه داد: سعی کردیم با هدف کاهش هزینه های خود و عدم صرف هزینه های سرسام آور برای خرید دستگاه و طراحی کارخانه مربوطه در معدن رشید آباد از ظرفیت کارخانه های معدنی این استان با هدف تبدیل ماده معدنی به کنستانتره استفاده کنیم و در سال گذشته مقدار 17 هزار تن سنگ معدنی طلا و مس به ارزش 8.5 میلیارد تومان به فروش برسانیم. معدن طلا و مس رشیدآباد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر زنجان قرار دارد و براساس مطالعات انجام شده دارای 1/7 تن ذخیره طلا و 22 هزار تن ذخیره مس است.

موسوی یادآور شد: در معدن طلا- مس هندو آباد، محدوده های معدنی طلای ورگهان، قاضی ولی و قاپاق تپه، و پروژه فروآلیاژ هم سرمایه گذاری کرده ایم.

او ادامه داد: معدن طلا _ مس هندوآباد اردستان در استان اصفهان قرار دارد و براساس برآوردهای انجام شده دارای 2/5 تن ذخیره طلا و 11 هزار تن ذخیره مس است. در سال 1395 تست فرآوری در این معدن انجام پذیرفته و ترمیم جاده دسترسی در دست اقدام است.

 موسوی افزود: در سال 1396 مطالعات اکتشافی در این معادن پیگیری خواهد شد. ضمن اینکه برای اجرایی شدن طرح احداث یک واحد پایلوت به منظورفرآوری مواد و تولید و کسب درآمد در کوتاه مدت در این محدوده معدنی نیز برنامه ریزی شده است.

او گفت: پروانه اکتشاف محدوده معدنی ورگهان نیز در سال 1394 صادر شده و در اختیار شرکت توسعه معادن صدر جهان قرار گرفته است و در مزایده انجام شده برای انتقال مالکیت دو محدوده معدنی قاضی ولی و قاپاق تپه که در سال 1394 انجام پذیرفت، شرکت توسعه معادن صدر جهان برنده شد. در خرداد ماه 1396 پروانه اکتشاف دو محدوده معدنی قاضی ولی و قاپاق تپه دریافت شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین