سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 11:14:34 AM
روحانی در جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی حضور یافت

روحانی: آقای کرباسیان سابقه مدیریتی طولانی در وزارت اقتصاد دارند و یکی از موفقیت های خوب کرباسیان، ساماندهی گمرک کشور با سامانه الکترونیک گمرک است که با کار جدی وی از فساد در گمرک جلوگیری شد.
تقدیر از طیب نیا/ دفاع از کرباسیان

 اقتصادنامه: رئیس جمهور در دفاع از گزینه پیشنهادی وزارت اقتصادی و دارایی، با تقدیر از زحمات علی طیب نیا در دوران تصدی مسئولیت این وزارت خانه، گفت: آقای کرباسیان سابقه مدیریتی طولانی در وزارت اقتصاد دارند و یکی از موفقیت های خوب کرباسیان، ساماندهی گمرک کشور با سامانه الکترونیک گمرک است که با کار جدی وی از فساد در گمرک جلوگیری شد.

به گزارش خبرگزار اقتصاد ایران، دکتر روحانی افزود: اولین خواسته من از ایشان مبارزه با پولشویی است. نباید به گونه ای باشد که کشور دیگری برای مبارزه با پولشویی به ما سفارش کند. ما قربانی تروریسم هستیم و لذا باید با قاطعیت و جدی تر با فعالیت های اقتصادی تروریسم مبارزه کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اولویت دوم مسائل بانکی است که نیاز به اصلاحات و تحول در نظام بانکی داریم. بانک امروز منحرف شده است و باعث شده نتواند وظیفه خود را انجام دهد. وظیفه بانک بنگاه داری نیست و اگر ما تولید، اشتغال میخواهیم باید بانک تاثیر گذار در این زمینه باشد.

وی با بیان اینکه بانک ما باید بتواند با جهان ارتباط خوبی برقرار کند، گفت: در کنار آن ساماندهی به نظام مالیاتی نیز مورد نیاز است. باید از کسانی که تاکنون مالیات نداده اند و نمی دهند باید بتوانیم مالیات بگیریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: وزارت اقتصاد باید در صنعت بیمه و افزایش سهم بیمه تاثیرگذار باشد. سالم سازی مسیر خصوصی سازی که موجب جلب سرمایه گذاری خارجی خواهد شد نیز باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه نیز سخنان روحانی در حمایت از سایر وزرای پیشنهادی مربوط به حوزه اقتصاد را بایکدیگر مرور می کنیم:[1]

وزارت راه و شهرسازی:

رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی  راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی را برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب کردم، ایشان وزیر فعالی بود، ما در مسکن نتوانستیم به توافقی نهایی برسیم، در دولت دوازدهم مسئله مسکن را از او به جد می‌خواهم مسئله مسکن با بخش خصوصی قابل حل است، مهمترین موضوع حل مشکل مسکن توجه به بافت فرسوده است.ان شاءالله در مسکن شاهد یک حرکت بسیار گسترده خواهیم بود،

وزیر پیشنهادی  صنعت، معدن و تجارت:

شریعتمداری را برای وزارت صنعت انتخاب کردم این‌که می‌گویند نعمت زاده پدر صنعت است درست است. او در دولت یازدهم شیخ الوزرای ما بود و همواره فعال بود و در شهرستان‌ها حضور فعال داشت. ساخت خودرو با مشارکت و سرمایه خارجی اتفاق بی‌نظیری در کشورمان بود. الان ما به‌روز هستیم و همان خودرویی را تولید می‌کنیم که در اروپا  و در خیابان‌هایش حرکت می‌کند. در سرمایه‌گذاری و فناوری اقدام مهمی انجام شده است.امروز محمد شریعمتداری مسئولیت وزارت صنعت را بر عهده می‌گیرد و در دولت یازدهم معاون اجرایی من بود و همواره عنصر خالصی بوده است این وزارتخانه مهمی است و امیدوارم شاهد تحرک چشمگیری در این وزارتخانه باشیم

وزارت کشاورزی:

 ایشان برای دومین بار ما را در گندم خودکفا کرد وظیفه ایشان در دوره جدید این است که بهره وری و مصرف آب و کود و سموم شیمیایی را کنترل کند. سیاست های کشاورزی باید توجیه اقتصادی داشته باشد، و انتظار داریم کشت فرا سرزمینی را که شروع کرده اند، پیگیری کنند.

وزارت  نفت:

آقای زنگنه کار  بسیار مهمی را در حوزه نفت انجام دادندکاری که در میادین مشترک و در خودکفایی انجام دادیم، بسیار مهم بود ما امسال برای اولین بار توانستیم مشکلات قطع گاز را حل کنیم. تقریبا گاز به همه روستا ها رفته است اقتصاد ما نباید منحصر به خلیج فارس باشد. حفظ سهم گاز ایران در اوپک کار مهم آقای زنگنه بود.

وزیر پیشنهادی نیرو:

برای وزارت نیرو بیطرف انتخاب شده است، بیطرف سالها در این زمینه فعالیت داشته و در این حوزه کارکشته است. در زمینه انتقال برق مشکلات زیادی داریم، هم‌چنین در حوزه آب هم با مشکلاتی مواجهیم. مسئله حق آبه‌ها را نباید فراموش کرد، چرا که برای کشورمان مشکل‌زا خواهند بود. بازنگری در میزان  سدها و ایجاد تعادل بخشی سدها به‌عنوان وظایف آقای بیطرف در وزارت نیرو است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

وزیر پیشنهادی وزارت رفاه، در جلسه رای اعتماد امروز مجلس حضور نداشت که طبق اخبار اعلامی، ایشان در یک تماس تلفنی عدم حضور درصحن را، تصادف اعلام نموده اند.

 

 

1. سایت جماران



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین