جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 4:05:45 AM

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «نگاه یک» از تفویض مدیریت فرهنگی کشور به وزارت ارشاد توسط رئیس جمهور خبر داد و گفت: نظارت بر هزینه‌کرد و عملکرد فرهنگی کلی فرهنگی ه دستگاه‌ها به وزارت ارشاد محول خواهد شد.
تفویض مدیریت فرهنگی کشور به وزارت ارشاد از سوی رئیس جمهور

به گزارش اقتصادنامه، مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب شنبه 15 آبان ماه در برنامه نگاه یک شبک اول سیما حضور پیدا کرد.اسماعیلی در این برنامه که از شبکه اول سیما پخش شد‌، در سخنانی با اشاره به نگاه دولت سیزدهم به جایگاه فرهنگ گفت: در چهار دهه اخیر ما شاهد نگاه‌های متفاوت دولت‌ها به حوزه فرهنگ بودیم، اما آیا دولت‌ها باید به صورت متمرکز در حوزه فرهنگ تصدی‌گری کنند؟ با چه نگاهی؟. دولت مردمی که شعار مرکزی دولت سیزدهم است به این معناست که تلاش دولت مردمی بر این است که همه امورات مختلف در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به نوعی به مردم باز گردانده شود. این بازگشت به مردم به معنای سلب اختیار دولت نیست، دولت مسئله هدایت، نظارت و تسهیل‌گری را بر عهده دارد.وی ادامه داد:‌ اما اگر بخواهیم که دولت مردمی که نقطه کانونی حرکت دولت آقای رئیسی است، اتفاق بیافتد، باید مردم عهده‌دار مسئولیت اصلی شوند. در این دولت ریل‌گذاری به این سمت است که دولت با اعتقاد به آرمان‌های اصلی انقلاب با بیان صریح و بی‌لکنت اهداف متعالی انقلاب که در اصل دوم و سوم قانون اساسی به راحتی بیان شده است،‌ فعالیت‌های فرهنگی را به جریان‌های مردمی واگذار کند. این نقطه کلیدی و کانونی حرکت دولت جدید است.وزیر ارشاد تصریح کرد:‌ دولت مردمی حرکتش را بر پایه اتکای به حضور مردم در صحنه انجام می‌دهد، ما در دولت سیزدهم نسبت به گذشته چندان عادت به معترض شدن نداریم،‌ اما این بر کسی پوشیده نیست که در دولت قبل با پدیده‌ای بنام بی اعتمادی مردم به دولت مواجه شدیم، آمارهای دستگاه‌های رسمی حکایت از این دارد که اعتماد به دولت به عددهای بسیار پایینی رسیده است، قصه آبان 98 در این پارادایم قابل تحلیل است. سرمایه اجتماعی به دلیل فاصله‌ای که بین دولت و مردم ایجاد شده پایین آمده است،‌ اساس این فاصله شخص رئیس جمهور فعلی را مجبور کرد به دلیل سرمایه اجتماعی و اعتمادی که از مردم در دوره مدیریت قوه قضاییه گرفته بود و برای کاستن این شکاف وارد این عرصه شود و این اعتماد و سرمایه اجتماعی از دست رفته نظام اسلامی در حوزه اجتماعی را بازگرداند.

وی ادامه داد:‌ وقتی می‌خواستیم در بحث‌های انتخاباتی شعاری انتخاب کنیم، جمع‌بندی ما «دولت مردمی برای ایران قوی بود». مردم حس می‌کردند کارها جلو نمی‌رود. کرونا امده و قرار نیست برود، اعتماد به مدل مدیریت دولتی از بین رفته بود. این تغییر دولت صورت گرفت و در همین چند ماه از عمر دولت ما این تغییر را می‌بینم که اعتماد مردم به دولت بازگشته است، اتفاقات چند روز اخیر در خصوص سامانه‌های سوخت نشان داد که این اعتماد بازگشته است،‌ مردم چندین ساعت معطل شدند، اما در هیچ جای کشور حرکت اعتراضی خشونت بار رخ نداد. این کار مهمی بود و دولت سیزدهم توانست اعتماد و سرمایه اجتماعی را دوباره بدست آورد.

اسماعیلی با اشاره به تقلیل اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد به فعالیت‌های سلبی و عدم فرهنگ‌سازی در این وزارتخانه و برنامه دولت برای این وزارتخانه گفت:‌ من در برنامه اصلی خود که به مجلس ارائه کردم، اولویت راهبردی کلان را احیای مرجعیت وزارت فرهنگ در مدیریت فرهنگی کشور قرار دادم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه‌های متمادی تقلیل پیدا کرده به اعطای مجوزها در حوزه سینما، موسیقی، تئاتر، کتاب و... ما معتقدیم وزارت ارشاد حوزه سیاست‌گذاری اصلی در مدیریت فرهنگی دولت است. من کار نخستم این است که در داخل دولت این مسئله را حل کنم.

وی ادامه داد:‌ ما متعدد دستگاه‌های غیر فرهنگی در دولت داریم که بیشترین دخالت را در عرصه مدیریت فرهنگی دارند. هولدینگ‌های رسانه‌ای تشکیل شده که به دو شرکت بزرگ خصولتی متصل است‌، در دولت سیزدهم رئیس جمهور دستور داده همه دستگاه‌های دولتی دارای بودجه با نقطه چین به وزارت فرهنگ و ارشاد وصل شوند. مصوبه این موضوع در دولت در حال آماده‌سازی است، رئیس جمهور از حوزه اختیارات خود مدیریت فرهنگی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض می‌کنند و این کار بسیار بزرگی است.

عالیترین مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت بر هزینه‌کردهای فرهنگی در دستکاه‌‌های دیگر دولت ایجاد خواهد شد،‌ مثلا وزارت نفت، وزارت صمت و... امتیازی که دولت سیزدهم دارد، این است که وزرای مختلف تقریبا همه در این مسئله اشتراک نظر دارند، من وقتی با وزیر صمت صحبت می‌کنم در عین حال که مدیر درجه یک اقتصادی است همان انداره نسبت به مسائل فرهنگی دقیق است این یکی از امتیازات دولت است. وی ادامه داد:‌ شخص رئیس جمهور معتقد است همان‌گونه که در حوزه اقتصادی تکلیف کار مشخص است، در مدیریت فرهنگی نیز علی‌رغم وجود ساختارهای متفاوت وزارت ارشاد به دلیل اینکه مسئول اصلی حوزه فرهنگ است، باید بتواند بر عملکرد و هزینه‌کرد فرهنگی کشور نظارت کند. 

اسماعیلی گفت:‌ اگر فرهنگ را پایه اصلی تحولات جامعه بدانیم و انقلاب اسلامی خود را انقلاب فرهنگی بدانیم و بپذیریم که مجموعه مخالفت‌های با انقلاب در خارج از مرزها وجود دارد که بیشتر از اینکه جنبه اقتصادی و سیاسی داشته باشند، در بعد فرهنگی و فکری نمود یافته‌‌اند و اگر به کلیدواژه‌های رهبر انقلاب برای ترسیم وضعیت فرهنگی در خارج از کشور نگاه کنیم، متوجه دشواری وضعیت خواهیم شد و می‌پذیریم که باید حوزه فرهنگی را تقویت کنیم. 

وی با اشاره به لزوم تقویت نظامات فرهنگی در کشور گفت:‌ امروز نظامات فرهنگی بیش از هر حوزه دیگر دچار آسیب شده است،‌ شبکه‌های فارسی زبانی که در یک دهه اخیر بیشترین رشد را داشته‌اند‌، بیشتر از اینکه سیاسی باشند، در سبک زندگی ما تاثیر دارند،‌ نظام خانواده را مورد هجمه قرار می‌دهند، چرا که نظام خانواده حلقه اصلی در ساخت جامعه است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در برنامه نگاه یک صحبت می‌کرد‌، ادامه داد:‌ ما در سیستم مدیریت کشور ساختارهایی درست کردیم. مثلا شواری فرهنگ عمومی مهمترین شورای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در همه استان‌ها با حضور امام جمعه تشکیل می‌شود و وظیفه سیاست‌گذاری و مدیرتی حوزه فرهنگی را متناسب با تهدیدها انجام می‌ دهد‌، این سیاست‌ها وقتی شناسایی شد، باید در مجموعه‌های و ابزارهای فرهنگی در اختیار وزارت اجرایی شود. در وزارت ارشاد ما معاونت فرهنگی، معاونت هنری، سازمان سینمایی و... داریم که باید چرخه روشنی بین این سیاست‌ها و این حوزه‌ها تعریف کنیم. وی با اشاره به بودجه حوزه فرهنگی نیز گفت:‌ باید هم فرصت‌ها و هم تهدیدها را بشناسیم تا برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم. وقتی این اتفاق رخ داد این چرخه اگر درست به هم وصل شود متناسب با نظام محیطی اطراف باید در حوزه بودجه برنامه‌ریزی کنیم. ما در حوزه سیاست‌گذاری دچار مشکل هستیم در همین اندازه در حوزه تخصیص و بودجه. اگر در حوزه سیاست‌گذاری دچار مشکل باشیم در بودجه بیشتر هزینه کنیم به چرخه معیوب کمک کرده‌ایم.این عضو هیئت دولت تصریح کرد:‌ ما در دولت مردمی باید مغز متفکر را مبتنی بر نظام آرمانی آماده کنیم که اکنون آماده است، وقتی ساختار درست چیده شد، آنوقت باید به حوزه ثبت و مدیریت تولید وصل شود. ما در حال ترمیم این زمینه هستیم. پس از آن ولو بودجه کمی داشته باشیم، به خروجی خوب منجر می‌شود.وی با اشاره به حضور در پشت صحنه یک فیلم سینمایی و با اشاره به شهادت دانشمندان هسته‌ای گفت: تا امروز به جز فیلم بادیگارد یک فیلم درباره شهدای هسته‌ای ساخته نشده است،‌ چه زمانی قرار است ساخته شود؟ رهبر انقلاب بیش از 30 تا 40 مجموعه از شهدای شاخص انقلاب نام بردند که باید درباره آن‌ها فیلم و سریال ساخته شود، اما در حوزه‌ای که قرار است مدیریت کنیم چند تا ساخته شده است؟ مگر پول نبوده؟ من مشکل حوزه فرهنگ را اولاً بودجه نمی‌بینم،‌ معتقدم به اندازه کافی بودجه وجود دارد. ما این‌ها را درست ریل‌گذاری نکردیم که این ریل‌گذاری حالا در حال انجام است.

اسماعیلی گفت: در حوزه فرهنگ عمومی وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش چه نقشی دارند؟ وزارت کار ما معاونت فرهنگی دارد، روزنامه دارند،‌ کتاب تولید می‌کندو ....،‌ این‌ها که هست باید در مسیر دقیق سیاست‌گذاری شده اتفاق بیافتد، ما باید اول چرخه را درست کنیم. امروز ما به این نتیجه رسیدیم که در سال 20 فیلم خوب متناسب با نظام آرمانی ساخته شود که در سال تنها 5 فیلم ساخته می‌شود،‌ من اگر همین امسال بتوانم ریل‌گذاری خوبی انجام دهم، سال آینده بالای 20 فیلم متناسب با جریان کشور در حوزه های مختلف در فیلم فجر خواهیم داشت.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع عدالت فرهنگی و تمرکز فعالیت‌های فرهنگی و امکانات در تهران نیز گفت:‌ من در برنامه 4 ساله‌ خود ذکر کردم که 80 تا 90 درصد فیلم‌های سینمایی در تهران در حوزه مناطق بالاشهر تهران ساخته می‌شود . سایر بخش‌های فرهنگی هم چنین است، آیا در کشور ما ظرفیت‌های توزیع در همه بخش‌ها وجود ندارد,؟ یک مشکل ساختار است. ما در بسیاری از نقاط کشور مشکل زیرساختی داریم.

وی با اشاره به تلاش دولت برای رفع این مشکلات زیرساختی گفت:‌ در استان فارس دولت 200 میلیارد برای تکمیل تالار مرکزی شیراز بودجه گذاشت. خبرش را که برای انتشار آماده کردیم،‌ مسئول دفترم آمد و گفت که جلوی این خبر را گرفته چون تصورش این بوده که اعتبار 2 میلیاردی به اشتباه 200 میلیارد درج شده است من گفتم خیر همان 200 میلیارد درست است،‌ اما برایش باورپذیر نبود.

اسماعیلی گفت:‌ در استان اردبیل 300 میلیارد تومان بودجه برای تکمیل همه مجتمع‌های فرهنگی استان تخصیص داده شد‌، در استان سمنان 250 تا 300 میلیارد برای تکیمل پروژه‌هایی که بعضا 18 تا 20 سال نیمه‌کاره مانده‌اند‌، تخصیص داده شد. سیاست اصلی دولت تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی است. معاون اول رئیس جمهور هم این موضوعات را به جد پیگیری می‌کند. در یک دور سفر 31 استانی که رئیس جمهور خواهد داشت همه زیرساخت های فرهنگی موجود را تکمیل می‌کنیم. بسیاری از این پروژه‌ها را تا یکسال آینده افتتاح خواهیم کرد.وی با بیان این مطلب که معتقد است تولید فرهنگی حتماً به زیرساخت گره نمی‌خورد،‌گفت:‌ بیش از یک ماه است ستاد مناطق محروم را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی کرده‌ایم. نقاط مختلف دچار مشکل شناسایی شده و 11 استان را مشخص کردیم که در بخش نخست واجب است روی آن‌ها متمرکز شویم. گام اول در دولت سیزدهم این است که زیرساخت های مهمی که نیمه‌کاره هستند را تکمیل کنیم.وزیر ارشاد با بیان این مطلب که مهمترین اقدام تولید است و تولید الزامی به زیرساخت ندارد‌، به تجربیات فرهنگی خود در دوران کودکی که مسجد محور بوده اشاره کرد و گفت: 26 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد داریم که فعال هستند. در ستاد مناطق محروم بار اصلی را روی کانون‌های مساجد گذاشتیم، برنامه مدونی برای مشارکت کانو‌نهای مساجد آماده شده است.ما زیرساخت های خوبی داریم دولت مردمی مهمترین کارش بازگرداندن مدیریت به مردم است. بنای ما این است که زیرساخت‌های مدرن را تکمیل کنیم ولی در کنار زیر ساخت‌های مدرن ساختار فرهنگی عظیمی داریم که به حاشیه رفته‌اند و ما باید آن‌ها را احیا کنیم. وی گفت:‌ در ستاد مناطق محروم ستاد رسیدگی به کانو‌ن‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز راه‌اندازی شده است که با بودجه مشخص در یک دوره 3 تا 6 ماهه آموزش آن‌ها به پایان خواهد رسید.


منبع: تسنیم



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین