شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 3:17:27 AM

رئیس اتاق مشترک ایران ‌‌و افغانستان از بهبود شرایط تجارت ایران با افغانستان بعد از استقرار طالبان و اعزام هیات‌‌های تجاری خبرداده و نسبت به پیش‌افتادن رقبای چینی و ترک در این کشور هشدار داد.
آرامش به تجارت ایران و افغانستان بازگشت

به گزارش اقتصادنامه، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت بعد از استقرار طالبان رفت و آمد کامیون‌ها در مرزهای این کشور تسهیل شده و دیگر خبری از دریافت مبلغ رشوه از رانندگان نیست. همچنین طالبان در اولین اقدام خود اتاق مشترک متقابل را در افغانستان تشکیل داده که با وجود پیگیری‌های ما در دوره قبل میسر نشده بود.حسین سلیمی گفت: اگرچه بعد از جنگ داخلی افغانستان، بسته‌شدن مرزها و توقف رفت‌‌وآمد کامیون‌‌ها ما را نگران کرده بود ولی بعد از گذشت یکی دو هفته ارتباط‌ها برقرار شده و تقریبا می‌توان گفت حجم تجارت ما با افغانستان در دوهفته اخیر بعد از توقف یک‌ماهه دوباره به حالت قبل بازگشته است.

وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌های امورخارجه و صنعت از اتاق مشترک خواسته‌‌اند حضور تجاری ایران در افغانستان پررنگ‌‌تر شود، بیان کرد: این خواست ما هم هست اما تحقق آن نیاز به حمایت بیشتر دولت دارد. فعلا در این راستا قرار است هیاتی از افغانستان به ایران بیاید و ایران هم هیاتی را به آنجا اعزام کند. از آنجا که وزیر بازرگانی افغانستان مستقر‌شده ما هفته آینده قرار است برای انجام این سفرها برنامه‌‌ریزی کنیم.

سلیمی با اعلام این خبر که رئیس اتاق مشترک متقابل هم در افغانستان تعیین شده است، گفت: این پالس مثبتی برای ما است. در دوره قبل با وجود پیگیری‌‌ها اما اتاق مشترک در افغانستان نداشتیم، اما یکی از اقدامات نخست طالبان برای از سرگیری تجارت با ایران تعیین رئیس اتاق مشترک افغانستان بود. هفته آینده قرار است برای بر‌گزاری یک نشست مشترک با هم مشورتهایی داشته باشیم. وی ادامه داد: ما امیدواریم مشکلات درون افغانستان کاهش یابد و اعتماد بیشتر شود تا این نقل‌‌وانتقل‌‌ها گسترش یابد و ما بتوانیم حداقل به پیش‌‌بینی سه میلیارد دلار صادرات در سال به افغانستان دست پیدا کنیم.سلیمی درباره امنیت راه‌های افغانستان و شرایط امور گمرکی در این کشور بعد از استقرار طالبان گفت: واقعیت این است که امنیت راه‌ها خیلی خوب شده است. اگرچه ما نگران گمرک افغانستان بودیم اما خوشبختانه کامیونهایی که به آنجا می‌‌روند خبر داده‌‌اند که حتی نسبت به زمان استقرار حکومت قبلی افغانستان کمتر با مشکل مواجه می‌شوند. در آن زمان از رانندگان تحت‌عنوان انعام و... مبالغی در گمرک این کشور دریافت می‌شد اما این موضوع در حال‌حاضر برچیده شده است. این خبر خوبی برای تجار است و امیدواریم استمرار داشته باشد. رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان درباره اولویت‌‌های هیات اعزامی ایران به افغانستان توضیح داد: اولویت ما در افغانستان یا به‌عبارتی مزیت ما در آنجا انجام کارهای فنی و ساختمانی است اما متاسفانه در حال‌حاضر حضور کمرنگی داریم. اولویت دیگر ما استخراج و بهره‌‌برداری از معادن غنی افغانستان است.سلیمی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر مسوولان وزارتخانه‌های صنعت و امورخارجه از من خواستند تا ارتباط بیشتری با طرف افغانستانی داشته و در پل‌‌سازی‌‌ها وجاده‌‌سازی‌‌های این کشور مشارکت کنیم، افزود: واقعیت این است که با وجود توانایی بالای ما در ارائه خدمات فنی اما رقبای ترک و چینی گوی سبقت را از ما ربوده‌‌اند. ما باید جایگاه خودمان را به‌دست بیاوریم. در حال‌حاضر ترکیه و چین به‌سرعت در حال عقد قراردادهای مختلف در آنجا و به‌دست گرفتن بازار افغانستان هستند. مثلا ترک‌‌ها ساخت فرودگاه افغانستان را آغاز کرده‌‌اند؛ در حالی‌که ما در خدمات فنی دست‌بالا را داریم اما متاسفانه حمایت‌‌های دولت را نداریم. برخلاف رقبایمان، در اینجا با اینکه در زبان از بخش‌خصوصی اعلام حمایت می‌شود اما در عمل چنین حمایتی نیست.وی گفت: به‌هر‌حال در افغانستان گروه جدیدی روی کار آمده‌‌اند و هنوز ریسک تجارت در آنجا بالاست و ما به حمایت دولت احتیاج داریم.


منبع: مهر

 

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین