سه شنبه 28 فروردين 1403 شمسی /4/16/2024 10:22:17 AM
دبیر کمیسیون مشترک طرح «صیانت» عنوان کرد

یک نماینده مجلس یازدهم اظهار داشت: «همین که مردم می‌بینند که در این حیطه دشمن می‌تواند به کشور ضربه بزند، نشان می‌دهد که ما باید به آن قسمت‌هایی که مربوط به دفاع سایبری و قوانینی که تضمین کننده آن باشد، اهمیت ویژه دهیم.»
اجرای آزمایشی طرح صیانت تا 7 سال

به گزارش اقتصادنامه، مهرداد ویس کرمی دبیر کمیسیون مشترک طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»  درمورد حمله سایبری اخیر اظهار داشت:  «وقتی شما صحبت از حمله سایبری می‌کنید، آن هم در فضای اینترنت، معلوم است قانونی که می‌خواهد این امر را سامان‌دهی کند، ضرورت پیدا می‌کند. اما در جزئیات باید دقت کرد تا این هدف محقق شود. همین که مردم می‌بینند که در این حیطه دشمن می‌تواند به کشور ضربه بزند، نشان می‌دهد که ما باید به آن قسمت‌هایی که مربوط به دفاع سایبری و قوانینی که تضمین کننده آن باشد، اهمیت ویژه دهیم و اینها موید ضرورت این طرح است.»

این نماینده مجلس عنوان کرد: «اگر بخواهیم درست تحلیل و فارغ از مسائل خیالی به کف جامعه نگاه کنیم، امروزه فضای مجازی به یک واقعیت جدی تبدیل شده است و همین هم حاکی از آن است که ما نیاز داریم که یک تدبیر اساسی در بحث شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری و اینترنتی‌مان داشته باشیم اما نه لزوما به بد‌ترین حالتش که برخی می‌گویند محدودیت دارد و به کسب و کار‌ها آسیب می‌زند بلکه حاکمیت باید یک اشرافی به این مسائل و مراقبت جدی داشته باشد.»

ویس‌کرمی ادامه داد: «در کل دنیا با توجه به اینکه دولت الکترونیک ایجاد شده، به همان اندازه هم امنیتش هم مهم است مثلا در بحث بانک‌ها، قوه قضاییه و اطلاعات شخصی مردم، همانطور که مزایایی دارد و سرعت را بیشتر می‌کند اما تهدید‌هایی را هم دارد یه این معنا که اگر در گذشته کسی می‌خواست بانکی را سرقت کند باید نقشه فیزیکی می‌کشید اما امروز یک گروه هکری کوچک که حتی پیدا کردن مکانشان هم سخت است، می‌آید و یک سیستم سوخته آمریکا را هک می‌کند. این نشان می‌دهد که این یک عرصه جدی است در عین حال که فرصت خیلی خوبی دارد تهدیدهایی هم وجود دارد که لازم است در ابتدا با دید کارشناسانه و درست بررسی کنیم و برایش راهکار ارائه دهیم.»

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه طرح صیانت هدف اصلی‌اش این است که بتواند در این ورطه از حقوق مردم محافظت کند، گفت: «این قانون اگر هم تصویب شود، چون 85 ای است حتما آزمایشی است و حدود 3 تا 7 سال اجرا می‌شود و آنگاه در موردش تصمیم گرفته می‌شود. بنابراین تمام کار در این کمیسیون و در مجلس فعلی نخواهد بود چرا که ممکن است مجلس بعدی که بخواهد درباره تمدید این تصمیم گیرد، سلیقه کاملا متفاوتی از مجلس فعلی داشته باشد.»

ویس‌کرمی در پاسخ به این پرسش که  باتوجه به اینکه خرابکاری‌ سایبری اخیر درحالی رخ داده که سیستم سوخت رسانی یک شبکه اختصاصی است و به اینترنت ارتباطی ندارد، آیا این نشان دهنده این نیست که طرح صیانت اساسا بی مورد است گفت: «بله زیرساخت‌ها به تکنولوژی ربط دارد و ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که از نظر تکنولوژی در حد مطلوبی هستیم. حتی در این مسائل قطعا آسیب‌پذیر هستیم همچنین ماهیت این کار، ماهیت پیچیده‌ای دارد یعنی شما وقتی می‌خواهید به یک پادگان نظامی حمله کنید، باید از قبل نقشه بکشید و بررسی کنید اما حمله سایبری به نحوی است که یک نوجوان 12 13 ساله هم می‌تواند یک مرکز خیلی مهمی را حتی درمکان‌هایی که حفاظت شده است را هک کند. اینها هیچکدام چیزی را اثبات نمی‌کند بلکه نشان می‌دهد که ما باید مراقبت‌هایمان را بیشتر کنیم.»

وی افزود: «حتی در کشورهای پیشرفته‌تر هم این اتفاقات می‌افتد اما این بدان معنا نیست که ما باید رها کنیم بلکه باید مدل کارمان به سمتی باشد که از حقوق مردم در این فضا حفاظت کنیم و این موید آن است که ما باید در این حیطه هم باید مقررات قابل اجرا و واقع بینانه داشته باشیم و هم باید زیرساخت‌های لازم را برای حفاظت فراهم کنیم. اما طبیعی است که ممکن است ضعفی وجود داشته باشد.»

ویس‌کرمی در ادامه عنوان کرد: «این ادعا مثل این است که بگوییم چون دشمن یک تانک ما را در جنگ زده است، پس دیگر نیاز به استفاده از تانک نداریم. در فضای مجازی هم جنگ مجازی است؛ گاهی پیروزی و گاهی شکست رخ می‌دهد. اینها تجربیاتی است که ما باید استفاده کنیم تا در آینده زیر ساخت هایمان را تقویت کنیم.»

منبع:انتخاب



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین