شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 11:19:13 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:29990
  • زمان انتشار:دوشنبه 3 آبان 1400-17:23
  • کاربر:
معاون پذیرش فرابورس ایران تشریح کرد

پذیره‌نویسی عمومی دو شرکت تأمین سرمایه خلیج‌فارس و بیمه اتکایی آوای پارس از طریق بازار سوم فرابورس ایران و به روش ثبت سفارش از ‌شنبه ۸ آبان ماه آغاز خواهد شد و تا ۳۰ روز ادامه خواهد داشت.
جزئیات دو پذیره‌نویسی ۳ هزار میلیارد ریالی در فرابورس

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، حجت اسماعیل‌زاده معاون پذیرش فرابورس ایران با بیان اینکه پذیره‌نویسی‌ یکی از روش‌های جذب سرمایه در بازار اولیه (primary market) است، گفت: یکی از اهداف اصلی بازار سرمایه جمع‌آوری سرمایه برای تأسیس شرکت‌های جدید است که در این روش مبالغ دریافتی از مردم در شرکت جدید سرمایه‌گذاری شده و منابع مالی از شرکت و بازار خارج نمی‌شود.

اسماعیل‌زاده با اشاره به پذیره‌نویسی دو شرکت تأمین سرمایه خلیج‌فارس و بیمه اتکایی آوای پارس طی هفته آینده درباره جزئیات این دو شرکت تازه تأسیس، گفت: سرمایه شرکت تأمین سرمایه خلیج ‌فارس ۵ هزار میلیارد ریال است که ۳ هزار میلیارد ریال آن توسط مؤسسین پرداخت‌شده و ۲ هزار میلیارد ریال نیز از طریق پذیره‌نویسی عمومی و با قیمت هر سهم هزار ریال تأمین خواهد شد.

وی در ادامه به جزئیات پذیره‌نویسی بیمه اتکایی آوای پارس نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه این شرکت بیمه‌ای نیز ۵ هزار میلیارد ریال است که مؤسسین ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد آن را تعهد و ۷۰ درصد آن معادل ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال را به‌صورت نقدی پرداخت کرده‌اند. همچنین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط پذیره‌نویسان تعهد شده که ۷۰ درصد مبلغ مذکور معادل یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال به ‌صورت نقدی در زمان پذیره‌نویسی تأمین خواهد شد.

معاون پذیرش فرابورس ایران در ادامه مبلغ قابل پرداخت به ازای هر سهم را در پذیره‌نویسی شرکت بیمه اتکایی آوای پارس ۷۰۰ ریال (معادل ۷۰ درصد ارزش اسمی سهم) اعلام کرد و ادامه داد: این رقم در زمان پذیره‌نویسی به‌ صورت نقد واریز خواهد شد و مابقی ارزش اسمی هر سهم به مبلغ ۳۰۰ ریال به ازای هر سهم نیز به ‌عنوان تعهد پذیره‌نویسان خواهد بود که مطابق ماده ۵ طرح اساسنامه حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها وصول خواهد شد.

اسماعیل‌زاده در خصوص حداکثر تعداد سهام قابل‌خرید در این دو پذیره‌نویسی، اظهار کرد: این تعداد در پذیره‌نویسی شرکت تأمین سرمایه خلیج‌فارس برای تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی ۴۰ هزار سهم در نظر گرفته شده و در پذیره‌نویسی شرکت بیمه اتکایی آوای پارس نیز توسط اشخاص حقوقی معادل یک‌میلیون سهم و برای سرمایه‌گذاران حقیقی ۱۰۰ هزار سهم است که با رعایت حدود مقرر در ماده ۳۳ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری تعیین‌شده است.

پذیره‌نویسی به روش ثبت سفارش چگونه انجام می‌شود؟

اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه پذیره‌نویسی سهام به روش ثبت سفارش مشابه با عرضه اولیه سهام به روش ثبت سفارش انجام می‌شود، تصریح کرد: سهمیه خرید سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برای پذیره‎نویسی این ‌دو شرکت به معنای تخصیص قطعی این سهمیه‌ها نیست بلکه مثل عرضه‌های اولیه، سهام منوط به تعداد مشارکت‌کنندگان در روز عرضه و طبق نحوه تخصیص در روش ثبت سفارش خواهد بود.

زمان انجام معاملات ثانویه

معاون پذیرش فرابورس ایران با اشاره به اینکه بعد از اتمام پذیره‌نویسی، نماد مورد نظر در بازار سوم متوقف خواهد شد، افزود: انجام معاملات ثانویه سهام شرکت‌های پذیره‌نویسی شده پس از صرف زمان لازم جهت انجام امور مربوط به ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین درج در بازار پایه فرابورس ایران، امکان‌پذیر خواهد شد.

معاون پذیرش فرابورس ایران در خاتمه با اشاره به اینکه در حال پیگیری و رایزنی برای تسریع در فرآیند ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها هستیم تا فاصله بین دوره پذیره‌نویسی و معامله‌پذیرشدن شرکت‌ها کاهش یابد، اعلام کرد: همچنین پذیره‌نویسی چند شرکت تازه تأسیس دیگر نیز به‌زودی از طریق بازار سوم فرابورس انجام خواهد شد.

شایان ذکر است، اطلاعیه پذیره‌نویسی و سایر اطلاعات شرکت‌های مورد پذیره‌نویسی در سایت فرابورس ایران، بخش بازارها و محصولات، بازار سوم، قسمت پذیره‌نویسی، فهرست اوراق در حال پذیره‌نویسی در دسترس عموم است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین