جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 4:35:06 AM
شاخص شامخ در شهریور 9 درصد رشد کرد

اتاق بازرگانی ایران جدیدترین آمار شامخ(شاخص مدیران خرید) در شهریور ماه را منتشر کرده که حاکی از رشد قابل توجه این شاخص نسبت به ماه قبل است.
گام بلند اقتصاد ایران برای گذر  از  رکود

به گزارش اقتصادنامه، شاخص مدیران خرید در طیفی میان اعداد یک تا ۱۰۰ تعریف می‌شود. هر چه این عدد از ۵۰ بالاتر باشد به معنی قرار گرفتن اقتصاد ایران در مسیر رونق و هر چه پایین‌تر از ۵۰ باشد به معنی قرارگیری در رکود است.

این شاخص که بر اساس نظر مدیران و فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف تعریف می‌شود، در ماه‌های ابتدایی سال جاری روندی مثبت به خود گرفته بود اما همزمان با آغاز موج پنجم کرونا، بار دیگر به زیر ۵۰ سقوط کرد.

با عبور نسبی کشور از موج پنجم شیوع کرونا و کاهش محدودیت‌های اقتصادی، شامخ بار دیگر صعودی شده و ۹ درصد رشد کرده است. براوردهای اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که عدد شامخ از حدود ۴۶ در مرداد ماه، در پایان تابستان به ۵۵ افزایش یافته است.

در شهریورماه عدد همه زیرشاخص‌های اصلی بالای ۵۰ ثبت شده‌اند. در این ماه شامخ بخش‌های خدمات، کشاورزی و صنعت نسبت به ماه قبل بهتر شده و فقط شامخ بخش ساختمان زیر ۵۰ ثبت شده‌ است.

شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در شهریورماه ۵۷.۶۴ بعد از دو ماه کاهش پیاپی به بیشترین مقدار خود طی ۴ ماه اخیر رسیده است. به‌خصوص که بازگشایی مجدد کسب‌وکارها بعد از پیک پنجم کووید ۱۹ در افزایش فعالیت‌ها تأثیرگذار بوده است بااین‌حال فعالیت‌ها در بخش ساختمان با رکود همراه بوده است.

شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (۵۷.۴۳) در شهریورماه افزایش داشته و به بیشترین مقدار خود از ابتدای شروع طرح رسیده است. افزایش این شاخص هم که در بخش صنعت و خدمات و کشاورزی بوده است بیشتر متأثر از شرایط بعد از رکود شدید دو ماه قبل و کمتر شدن تردید در تصمیم‌گیری مشتریان است.

شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی (۵۲.۶۵) نسبت به مردادماه افزایش داشته و شیب آن اندکی نسبت به ماه قبل بیشتر شده است. افزایش این شاخص علی‌رغم کاهش در بخش ساختمان ناشی از افزایش استخدام در بخش‌های خدمات، کشاورزی و صنعت است.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (۸۰.۱۳) همچنان با شدت زیاد در حال افزایش است. شاخص قیمت مصرف‌کننده در شهریورماه به ۳۵۱.۱ رسیده که نسبت به ماه قبل ۳.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه برای خانوارهای کشور به رقم ۴۵.۸ درصد رسیده است.

به‌طور کلی بر اساس نظرسنجی انجام شده از فعالان اقتصادی در شهریورماه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد شاخص مدیران خرید از حالت رکود شدید ۲ ماه اخیر خارج شده و اکثر فعالیت‌های کسب‌وکار، بعد از تعطیلات ناشی از پیک پنجم کووید ۱۹، فعالیت خود را مجدداً از سر گرفتند. هر چند بنا به گفته فعالان اقتصادی همچنان با مشکلات زیادی اعم از افزایش شدید قیمت‌های مواد اولیه و لوازم موردنیاز و مشکل تأمین آن، کمبود شدید نقدینگی و بی‌ثباتی شدید نرخ ارز و کاهش تقاضای مشتریان، دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

منبع:ایسنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین