پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 2:02:12 PM
مقامات آمریکایی خبر دادند

همزمان با جلسه مشترک هیات دیپلماتیک، امنیتی و نظامی اسرائیل و آمریکا بر سر برنامه اتمی ایران، یک مقام ارشد آمریکایی گفت امیدوار است که مذاکرات هسته‌ای با ایران "به زودی" از سر گرفته شود.
سیگنال مثبت ایران برای بازگشت به مذاکرات برجام

به گزارش اقتصادنامه، همزمان با جلسه مشترک هیات دیپلماتیک، امنیتی و نظامی اسرائیل و آمریکا بر سر برنامه اتمی ایران، یک مقام ارشد آمریکایی گفت امیدوار است که مذاکرات هسته‌ای با ایران "به زودی" از سر گرفته شود. به نقل از بی بی سی، تیم‌های از امنیت ملی آمریکا و اسرائیل سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته در واشنگتن جلسه‌ای مشترک برگزار خواهند کرد که دستور کار اصلی آن، فعالیت هسته‌ای ایران خواهد بود.

یک مقام ارشد آمریکایی درباره این جلسه به خبرگزاری رویترز گفته است که دولت بایدن به راه‌حل دیپلماتیک با ایران پایبند است اما در صورت لزوم آماده خواهد بود تا "راه‌های دیگری" را برای اطمینان از عدم دستیابی تهران به سلاح هسته بیازماید.

ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل و جیک سالیوان همتای او نیز در جلسه پیش رو به هیات مشورتی و راهبردی دو دولت ملحق خواهند شد. نمایندگان نهادهای دیپلماتیک، نظامی و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نیز در این جلسه حضور خواهند داشت.

"به اشتراک گذاشتن اطلاعات" و همچنین "ارزیابی اولیه" از میزان پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای تهران از جمله دستور کارهای این جلسه عنوان شده است.

در عین حال، یک مقام ارشد آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری فرانسه صحبت می‌کرد با وجود ابراز امیدواری در خصوص احتمال از سرگیری مذاکره با ایران در مدت زمانی کوتاه، متذکر شد که پیشرفت تهران در زمینه توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای "نگران کننده" است.

این مقام ارشد دولت که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: "ما امیدواریم در مدت کوتاهی (برای مذاکرات) بتوانیم به وین برگردیم."

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت دور جدید مذاکرات ممکن است اوایل نوامبر آغاز شود.

به گفته مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود "راه مذاکرات در وین همچنان باز است". او همچنین اضافه کرد که مقامات دولت بایدن راه حل دیپلماتیک را "بهترین مسیر" می‌دانند.

این مقام آمریکایی اضافه کرد که "ایرانی‌ها نشانه‌هایی را به تعدادی از طرفین ارسال می‌کنند که به نظر آنها را آمادگی بازگشت به وین نشان می‌دهد اما باید دید آیا آنها مجددا در این روند مشارکت خواهند کرد یا نه."

پیش از این، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به عربستان گفته بود امیدوار است که مذاکرات با ایران به زودی از سر گرفته شود.

قدرت‌های غربی از ایران خواسته‌اند که به مذاکرات هسته‌ای وین بازگردد و هشدار داده‌اند که با توجه به توسعه برنامه هسته‌ای تهران و نادیده گرفتن محدودیت‌های تعیین شده در برجام، زمان برای از سرگیری مذاکرات در حال اتمام است.

مذاکرات احیای برجام از فروردین ۱۴۰۰ در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد و در حالی که شش دور خود را سپری کرده و طرف های آن درباره به نتیجه رسیدنش ابراز خوشبینی می کردند، از ماه ژوئن با به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی متوقف شده است. متوقف شده است. ایران و آمریکا در این مذاکرات به طور غیر مستقیم و با حضور کشورهای گروه ۱+۴ گفت‌وگو می‌کردند.

منبع:انتخاب



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین