پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 7:32:01 PM
تذکر نظام سلامت به وزیر بهداشت

سخنان وزیر بهداشت مبنی بر برگزاری جشن پایان واکسیناسیون در کشور موجی از انتقادات را در پی داشت.
جشن واکسیناسیون به معنای پایان کرونا نیست

به گزارش اقتصادنامه، چند روز قبل بهران عین اللهی وزیر بهداشت در در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص وضعیت واکسیناسیون در کشور، اظهار کرد: میزان واکسن تزریق شده در این مدت در دنیا بی‌سابقه است . به زودی جشن پیروزی مردم را که به ما برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون کمک کردند برگزار خواهیم کرد. با اجرای طرح قرنطینه هوشمند، به دنبال برداشتن بسیاری از محدودیت‌ها هستیم. با شیوع کرونا مردم مجبور به ماندن در منازل خود هستند. شرایطی را ایجاد خواهیم کرد که افراد واکسینه شده دارای محدودیتی برای مسافرت و کسب‌وکار نباشند. شاهد شکوفایی کشور پس از اتمام واکسیناسیون خواهیم بود.

این اظهارات وزیر جدید بهداشت با انتقاد بسیاری از افراد در فضای مجازی مواجه شد، به طوری که سید موید علویان با انتشار توییتی نوشت: نمکی آسوده بخواب عین اللهی بیدار است! توییتی که این تصور را در اذهان عمومی ایجاد کرد که وزیر جدید بهداشت به القای عادی انگاری شرایط پرداخته است و با این سخنان ممکن است وضعیت شیوع بیماری تشدید شود.

*محدودیت‌های سفر با افزایش واکسیناسیون کرونا برداشته می‌شود

چندی پیش نیز عین اللهی در حاشیه نشست مشترک با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی ایران  گفته بود، دانشجویان برای حضور در دانشگاه‌ها باید واکسینه شوند و کارت واکسن داشته باشند. برنامه ما این است که محدودیت‌ها از جمله محدودیت‌های سفر و زیارت و... را با انجام واکسیناسیون به‌تدریج، برداریم البته همچنان باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت و از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده شود اما با واکسیناسیون اصناف، می‌توان محدودیت‌های مشاغل را برداشت تا شاهد شکوفایی وضعیت اقتصادی، رفاهی و اجتماعی مردم باشیم.

تکرار اظهارات عین اللهی واکنش سید علیرضا مرندی را در پی داشت و وی در نامه ای خطاب به عین اللهی نوشت « نظر به اهمیت مدیریت، کنترل و نظارت بر روند همه‌گیری کرونا و اطلاع‌رسانی عمومی در این خصوص، موارد زیر را به اطلاع می‌رساند: کلیه مستندات علمی بین‌المللی که به ایمنی جمعی (herd immunity) توصیه کرده‌اند، همزمان به حفاظت‌های فردی نیز  تاکید جدی ورزیده‌اند. در کشورهای متعدد به عنوان نمونه کانادا که دو نوبت واکسیناسیون در بیش از ۸۰ درصد از جمعیت صورت پذیرفته است، کماکان سخت‌گیری‌های جدی از جمله بستن مرز خود با امریکا و نیز قرنطینه دو هفته‌ای افرادی که وارد کشور می‌شوند را اعمال می‌کنند.

برخی کشورها که بیش از ۸۰ درصد از جمعیت خود را در دو نوبت واکسینه کرده‌اند، ولی حفاظت‌های فردی را جدی نگرفته و رها کرده‌اند، مجددا به پیک‌های بعدی کرونا دچار شده‌اند. تجربه نشان داده است که بیماری‌های با خطر کمتر و شیوع کمتر مانند سرخک و فلج اطفال حتی با بیش از ۹۰ درصد، ایمنی جمعی ایجاد نمی‌کند.

با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد توصیه‌ها و قول‌هایی از جمله آزادی مسافرت و موارد دیگر که پس از انجام ۷۰ درصد واکسیناسیون از طرف وزارت بهداشت به مردم داده می‌شود، این نگرانی را ایجاد می‌کند که با ساده انگاری در این خصوص و کاهش حفاظت‌های فردی مجددا شاهد پیک‌های بعدی بوده و زحمات و تلاش‌های اخیری که در حوزه سلامت تا کنون صورت گرفته، کم اثر شود. لذا پیشنهاد می‌شود در توصیه‌هایی که به مردم عزیزمان بعد از ایمنی جمعی می‌شود، ضمن مشورت با مجامع علمی داخلی و بین‌المللی و با احتیاطات لازم در اطلاع‌رسانی‌ها صورت گیرد، بنحوی که در آینده باعث بدبینی مردم نشود».

این اظهارات عین اللهی درحالی مطرح می شود که چندی پیش وزیر بهداشت آلمان با وجود اینکه بیش از ۶۱ درصد از جمعیت آلمان یا ۵۰.۹ میلیون نفر به طور کامل در برابر کروناویروس واکسینه شده اند نسبت به احتمال اوج گیری بیماری هشدار داد و از شهروندان کشورش درخواست کرد تا برای تزریق واکسن اقدام کنند و هشدار داد اگر تعداد واکسیناسیون افزایش نیابد ممکن است بیمارستانها و مراکز درمانی تا پایان سال با هجوم بیماران کووید-۱۹ مواجه شود.

*ایمنی جمعی حداقل با واکسیناسیون ۷۵ درصدی

به گفته وزیر بهداشت تاکنون ۵۴ میلیون دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده و ۶۲ درصد مردم واکسینه شده‌اند، در همین راستا .حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که چند درصد مردم باید واکسینه شوند تا بتوانیم اعلام کنیم ایمنی جمعی صورت گرفته است گفت: در واکسیناسیون جمعی که باعث به وجود آمدن ایمنی جمعی می شود، چنانچه حداقل ۷۵ درصد مردم در برابر ویروس کرونا، واکسن دریافت کنند، ایمنی جمعی می تواند ایجاد شود؛ اما ایمنی جمعی به این معنا نیست که بعداز به وجود آمدن آن، اقدامات بهداشتی فردی و جمعی را مانند زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و جلوگیری کردن از تجمع ها و دورهمی ها را فراموش کنیم.

جماعتی با بیان اینکه ایمنی جمعی با واکسیناسیون حداقل ۷۵ درصد جامعه میسر می شود، گفت: انجام واکسیناسیون یکی از اقدامات وزارت بهداشت است که در حال انجام است، اما لازم است مردم در کنار وزارت بهداشت باشند تا به کنترل گسترده پاندمی در کشورمان تمام و کمال، دست یابیم.

*جشن واکسیناسیون به معنای پایان کرونا نیست

حسین قناعتی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه جشن واکسیناسیون به معنای پایان کرونا نیست، گفت: حدود ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر پایان واکسیناسیون مرحله اول را اعلام می‌کنیم و جشن می‌گیریم.

وی تصریح کرد: پس از مرحله اول، برنامه‌های جدید مقابله با کرونا یعنی مرحله دوم واکسیناسیون و مقابله اصولی با ویروس حسب شرایط جدید را اجرا خواهیم کرد.

قناعتی در تشریح مقابله اصولی با کرونا، توضیح داد: این مرحله شامل فاصله گذاری اجتماعی، قرنطینه هوشمند و برخورد با افرادی که واکسن تزریق نکرده یا بیمار هستند، می‌شود. افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند از دریافت برخی خدمات اجتماعی محروم می‌شوند و برای اینکه از خدمات بهره مند شوند یا باید واکسن تزریق کنند و یا اینکه تست منفی پی سی آر که گذر موقت است، داشته باشند. این تست باید تکرار شود بنابراین معقول است کسانی که واکسن تزریق نکرده‌اند برای دریافت واکسن اقدام کنند چراکه در آینده خود دچار دردسر و گرفتاری می‌شوند.

منبع:فارس



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین