پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 2:16:16 PM

به دنبال برگزاری رزمایش فاتحان خیبر در پی تحرکات سیاسی - نظامی جمهوری آذربایجان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع واکنش نشان داده و آن را آخرین فرصت به دولت آذربایجان برای فهم قدرت ایران دانسته و مخاطب اصلی رزمایش را صهیونیست های کودک کش بیان کردند.
هشدار نمایندگان مجلس به دولت جمهوری آذربایجان

به گزارش اقتصادنامه،  در پی تحرکات سیاسی - نظامی جمهوری آذربایجان، ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته رزمایش فاتحان خیبر را با حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، ارزیابان ستاد کل نیروهای مسلح و مسئولان استانی در منطقه عمومی شمال غرب کشور برگزار کرد.امیر سرتیپ فرهاد آریان فر معاون عملیات نیروی زمینی ارتش هدف از برگزاری این رزمایش را نمایش آمادگی نیروی زمینی ارتش برای صیانت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران عنوان و اظهار کرد: پیام رزمایش فاتحان خیبر به کشورهای دوست و همسایه صلح و دوستی و برای دشمنان نظام پاسخی کوبنده خواهد بود.پیش از برگزاری این رزمایش، الهام علی‌اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در گفت‌‎وگویی با اتهام زنی علیه ایران به طرح ادعاهایی درباره ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ پرداخت.در واکنش، فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه رزمایش خیبر گفت: تردد کامیون‌ها از خاک آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و از آنجا به ترکیه یا به نخجوان و یا از جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان و ارمنستان باید در امنیت و آرامش کامل صورت بگیرد. انتظار می‌رود کشورها در این رابطه به مسئولیت خودشان که احترام به امنیت و مسیرهای اقتصادی و انتقال انرژی است توجه کنند و از بازی‌های رسانه‌ای خود را دور کنند.تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صفحات شخصی خود در توییتر به برگزاری رزمایش فاتحان خیبر و همچنین اظهارات و اقدامات مقامات دولت جمهوری آذربایجان واکنش نشان دادند که در زیر می خوانید:

سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز:

«جمهوری اسلامی ⁧‫ایران‬⁩ حسن همجواری و ⁧‫برادری‬⁩ خود با ⁧‫جمهوری آذربایجان‬⁩ را در ۳ دهه‌ گذشته در میدان عمل اثبات کرده و از این‌ رو ایجاد مانع در مسیر ترانزیتی کشورمان در ⁧‫قفقاز‬⁩ برخلاف حسن همجواری است. ایران هرگونه تغییر در ⁧‫ژئوپلیتیک‬⁩ منطقه و مرزها را نپذیرفته و آن را ⁧‫خط قرمز‬⁩ خود می‌داند.»

محسن علیزاده نماینده سپیدان:

«هیچ مادری از تنبیه فرزند خود لذت نمی‌برد

‏اما فرزندی که به نصیحت گوش نسپارد

‏ناچار به تنبیه تن خواهد سپرد. »

مهرداد گودرزوند چگینی نماینده رودبار:

«رزمایش خیبر، آخرین فرصت به دولت آذربایجان برای فهم قدرت ایران در خصوص مرزهای بین المللی بدون تعارف است. رزمایش خیبر، آذربایجان قدرت ایران.»

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«مخاطب اصلی رزمایش فرزندان رشید ملت ایران در ⁧‫ارتش‬⁩ حزب الله، نه جمهوری آذربایجان، بلکه صهیونیست های کودک کش و پیمانکار منطقه ایِ مزدوران ادلب است. آقای علی اف!‬⁩ دوستی ملت ایران را قدر بدانید.»

معصومه پاشایی بهرام نماینده جلفا:

«آقای ⁧‫الهام علی اف‬⁩ حیف از این همه دوستی و برادری، که معلوم نیست، داری فدای چی می کنی!!

‏ای مگس عرصهء سیمرغ نه جولانگه توست / عِرض خود می بری و زحمت ما می داری.»

سید علی موسوی نماینده ملکان:

«اقوام مختلف ایران بالاخص آذری زبان های غیور در زمان های حساس سیاسی و نظامی ثابت کرده اند از تمامیت ارضی کشورشان دفاع خواهند کرد آن هم نه با زبان بلکه با خون.»

سید محسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس:

«آمریکا و اسرائیل برای ایجاد تغییرات ژئوپلیتیک به ضرر ایران و روسیه، الهام علی‌اف را وارد سناریوی خطرناکی کرده‌اند. قلب ۶ میلیون شیعه در جمهوری آذربایجان متمایل به ⁧‫ایران‬⁩ است. مقامات این کشور کوچک و همسایه‌، به جای بازی با دم شیر، سر عقل بیایند وگرنه ما ناچار به اقدام می‌شویم.مقامات جمهوری آذربایجان باید معنای رزمایش ⁧‫فاتحان خیبر‬⁩ را بفهمند تا با طناب پوسیده اسرائیل به قعر چاه دشمنی با ⁧‫ایران‬⁩ نروند!خیبر برای اسرائیلی‌ها یادآور ضربِ‌شستی است که هنوز در خاطر دارند. برای صیانت از منافع ملی، رزمایش فاتحان خیبر می‌تواند به عملیات فتح خیبر تبدیل شود.»

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت:

«صبر استراتژیک نظام قدرتمند جمهوری اسلامی ایران حدی دارد! دشمنان خوار و زبون که در اذهان مشوش خود، خیالات موهم می‌پرورانند، بدانند، با شلیک هر گلوله به سمت ایران اسلامی یا متحدانش، یک موشک سهم آنها و موشک دوم سهم تل آویو، حیفا، عکا، اشدود و ... خواهد شد! شک نکنید.»

علیرضا ورناصری نماینده مسجد سلیمان:

«اتحاد ⁧‫آمریکایی‬⁩ اسراییلی جهت اقدامات نیابتی در مرزهای شمال غربی کشورمان با هدف بحران آفرینی و ایجاد تحولاتِ ژئوپلیتیک علیه نقش منطقه اییِ ⁧‫ایران‬⁩ شکل گرفته است. جمهوری اسلامی ایران‬⁩ ضمن التزام به حُسن همجواری، صیانت از امنیت مرزهای خود را حق مسلم و اولویتِ مداوم می داند.»

علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس:

«چرا دولت ⁧‫آذربایجان‬⁩ با آنکه وزن خود را می داند توسط دیگران تحریک می شود؟!

صهیونیستها‬⁩ خیر خواه شما نیستند آقای علی‌اف!! مراقب باشید پوست موزی که زیر پایتان انداخته‌اند موجبات ضربه مغزی شما را فراهم نیاورد!!»

آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور:

«در حدود یک سال اخیر دولت باکو پاسخ حسن نیت ایران را عمدتا با تنش آفرینی داده است اما تداوم توسعه طلبی قطعا به سود این کشور نخواهد بود و همانطور که رهبر انقلاب فرمودند جمهوری اسلامی نسبت به تغییر ژئوپلیتیک منطقه واکنش نشان خواهد داد.»

 

منبع: ایسنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین