شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 2:54:22 PM
سعید لیلاز در گفت‌وگو با اقتصادنامه عنوان کرد

سعید لیلاز گفت: تا آخر امسال عیار کابینه رئیسی مشخص می‌شود و بهتر است به آنها فرصت داد تا ببینیم برای حل مشکلات اقتصادی کشور چه برنامه‌ای دارند.
عیار کابینه رئیسی تا عید مشخص می‌شود/اقتصاد ایران به ۳ دلیل دچار فروپاشی نشد

این پژوهشگر اقتصاد سیاسی ایران در گفت‌وگو با اقتصادنامه افزود: اصولگرایان امروز تمام قدرت سیاستگذاری در کشور را در دست دارند و بهانه‌ای وجود ندارد که نتوانند مشکلات اقتصاد ایران را حل و فصل کنند.

او گفت: معتقدم تا ۶ ماه آینده نمی‌توان در خصوص عملکرد تیم اقتصادی دولت رئیسی نقدی وارد کرد چرا که آنان هنوز فرمان مدیریت کشور را بطور کامل در دست نگرفته و در حال ارزیابی شرایط و طراحی راه‌حل‌هایی هستند.

لیلاز افزود: شرایط کشور به گونه‌ای نیست که وارد دعواهای سیاسی شویم و بهتر است هر کمکی از دستمان برمی‌آید برای حل اولویت‌‌های کشور به مانند ریشه‌کنی کرونا، کاهش تورم، ایجاد رشد اقتصادی و غلبه بر فساد انجام دهیم.

او افزود: از ابتدای انقلاب تا کنون تولید غدا ۷ برابر و جمعیت دو برابر شده که این موضوع نشان می‌دهد ریشه فقر موجود در کشور مدیریت است نه تولید.

این پژوهشگر اقتصاد سیاسی ایران تصریح کرد: در همین دوره کوتاه روی کارآمدن دولت جدید می‌بینیم که قیمت لبنیات آزاد شد یا واردات خودرو در حال آزاد شدن است که اگر چنین اقداماتی در دولت قبل صورت می‌گرفت، انتقادات زیادی صورت می‌گرفت.

او گفت: در شرایط فعلی نیاز کشور برای حل امور جاری ماهانه رقمی در حدود ۵ میلیارد تومان است که این‌ مبلغ به‌راحتی از راه تبادل تجاری ایران با عراق و افغانستان قابل دسترسی است.

لیلاز افزود: حجم اقتصاد زیرزمینی در ایران بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی‌ست و این موضوع در تحلیل‌های اقتصادی نهادهای علمی و بین‌المللی دنیا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. بنابراین این آمارها و ارقامی که ذکر می‌شود تصویر واقعی اقتصاد ایران نیست.

او گفت: وقتی شما هر کالایی که نیاز داشته باشید را از طریق اقتصاد زیرزمینی، قاچاق و کولبری تامین خواهید کرد و قادرید سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی با استفاده از این روش داشته باشید، بدیهی‌است که اقتصاد به رغم تحریم‌های گسترده و شرایط کرونا دچار فروپاشی نخواهد شد.
لیلاز گفت: بخش تولید کشور با ۴۰ درصد بهره‌وری خود مشغول کار است و سیاست‌گذاران اقتصاد ایران می‌‌توانند بدون سرمایه‌گذاری، با افزایش بهره‌وری و استفاده از ظرفیت خالی تولید در کشور، رشد اقتصادی ایجاد کنند.

او افزود: ظرفیت‌های اقتصاد ایران فراتر از اعداد و ارقامی‌ست که در آمارهای رسمی داخلی و بین‌المللی به آن اشاره می‌شود.

لیلاز گفت: مردم به سبب کاهش رشد اقتصادی و تورم بالا دچار فقر اقتصادی شده‌اند اما معتقدم این فقر تا حدی بزرگنمایی می‌شود. به عنوان مثال وقتی بحث ثبت‌نام خودرو به‌وجود می‌آید ۲ میلیون نفر را در صف تقاضا می‌بینید که حاضرند ۵۰ میلیون تومان از دارایی خود را در اختیار خودروسازان قرار دهند.

او افزود: ایرانی‌ها سابقه‌ای سه هزار ساله در پنهان کردن ثروت خود دارند بنابراین از طرفی گفته می‌شود عموم مردم ایران فقیرند از طرف دیگر می‌بینیم با وجود تمام محدویت‌های بین‌المللی و محدویت‌های داخلی به مانند رجیستری شاهد هستیم که در سال گذشته ۳۱ میلیون دستگاه گوشی همراه وارد کشور شده بدن آنکه تولیدکنندگان موبایل در کشورمان نمایندگی رسمی داشته باشند.

او افزود: اقتصاد ایران در دوران تحریم‌های سخت و کرونا به سه دلیل قاچاق، ظرفیت خالی تولید و زیرساخت‌های مناسب در بخش صنعت و معدن دچار فروپاشی نشد و توانست بدون درآمدزایی کلان از منابع نفتی به حیات خود ادامه دهد.

لیلاز تصریح کرد: فساد مشکل اساسی اقتصاد ایران است و قیمت‌گذاری دستوری یکی از سرمنشا‌های فساد به‌شمار می‌رود. به عنوان‌مثال شما می‌بینید که رئیس انجمن گندم‌کاران کشور درهمین صدا و سیما به صراحت اعلام می‌کند که امسال به‌خاطر کمبود بارش با ۶ میلیون تن کمبود گندم مواجه هستیم و از طرف دیگر می‌گوید اگر دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد می‌توانیم این میزان گندم را از کشاورزان داخلی تامین کنیم! آیا این گفته معنی‌ای جز انبار گندم به دلیل قیمت‌گذاری دستوری می‌دهد؟



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین