پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 2:22:24 PM

مصوبه آزادسازی واردات خودرو که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، به تایید شورای نگهبان نرسید.
ایراد شورای نگهبان به مصوبه واردات خودرو

به گزارش اقتصادنامه، سخنگوی شورای نگهبان، با بیان اینکه مصوبه موردنظر دارای ابهاماتی است، گفت: ابهام نخست این است که در این مصوبه درباره واردات و نحوه انتقال ارز صحبتی نشده بود و از مجلس خواستیم که این موضوع دقیق‌تر و شفاف‌تر بیان شود. هادی طحان نظیف در مورد ابهام دوم نیز گفت:یکی دیگر از ابهامات، به برخی مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط می شود که از نظر اعضای شورای نگهبان دارای ایراد است و اگر دقیق تر بیان شود، امکان ارزیابی بهتری دارد.

با برگشت خوردن مصوبه واردات خودرو به مجلس، حالا نمایندگان باید نسبت به رفع ایرادات و ابهامات آن اقدام و مصوبه را دوباره به شورای نگهبان بفرستند. در باب آینده این مصوبه اما گمانه زنی های مختلفی صورت می گیرد، به نحوی که برخی معتقدند آزادسازی واردات خودرو به بن بست خورده و برخی نیز می گویند ایرادات قابل رفع است. در این بین، به نظر می رسد با توجه به نوع ایرادات شورای نگهبان، امکان رفع آنها وجود دارد و بنابراین، احتمال تایید مصوبه آزادسازی خودرو در بازگشت دوباره به شورای نگهبان، بیش از احتمال رد شدنش است.

با تصویب آزادسازی واردات خودرو، بازار متاثر از این مصوبه با افت قیمت مواجه شد، اما حالا ممکن است منحنی قیمت دوباره صعود کند. در واقع مالکان خودروهای وارداتی از فرصت ایجاد شده ناشی از بازگشت مصوبه آزادسازی واردات خودرو به مجلس استفاده و قیمت ها را بالا خواهند برد، اما اینکه بخش تقاضا نیز تحریک شود، با تردید روبرو است. مصوبه واردات خودرو هنوز به طور قطع رد نشده و این احتمال قوی هست که با رفع ایرادات، به تایید شورای نگهبان برسد، بنابراین احتمالا خیلی ها در مقطع فعلی دست به خرید نخواهند زد و تا زمان تعیین تکلیف مصوبه موردنظر صبر خواهند کرد.

پیش بینی کارشناسان این است که در صورت تایید نهایی مصوبه مجلس و ورود خودروهای جدید خارجی به کشور، قیمت های فعلی بالغ بر 50 درصد افت خواهند کرد. 

منبع:خودرونامه



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین