جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 12:36:18 PM
وزیر امور خارجه فردا به نیویورک می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: سازمان همکاری‌های شانگهای، یک سازمان چندبعدی است و ظرفیت‌های مختلفی دارد و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای پایان عملی شکست پروژه انزوای ایران توسط آمریکا بود.
مذاکره در آمریکا بدون آمریکا؟

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

خطیب‌زاده درباره ارسال سوخت از ایران به لبنان و اظهارات نخست‌وزیر این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به کمک به دوستان خود و دولت‎های دوست است و مسیر خرید تجار لبنانی یک مسیر عادی بوده است.  ما اظهار نظری در خصوص مسائل داخلی لبنان نمی‏‌کنیم. اما اطمینان می‌دهم اگر دولت لبنان هم بخواهد برای رفع مشکلات این کشور از ایران سوخت خریداری کند، در اختیارشان قرار خواهیم داد. صلح و ثبات و استقرار در لبنان برای ما از هرچیزی مهم تر است.

خطیب زاده در خصوص مواضع ایران در قبال افغانستان در نشست شانگهای گفت: در ملاقات‏ها و دیدارهای مقامات ایرانی بر چند نکته تأکید جدی شد:

-  تشکیل و شکل‎گیری دولت فراگیر بازتاب دهنده ترکیب قومیتی افغانستان باشد،
- افغانستان باید عاری از تروریسم و برای همسایگان امن باشد،
- دارای صلح و ثبات و توسعه برای مردم افغانستان باشد،
- خواست و اراده مردم در آینده افغانستان محقق شود و دخالت خارجی توسط هیچ کشوری قابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان فردا عازم نیویورک خواهد بود. در این سفر، 45 ملاقات دوجانبه با وزرای خارجه کشورهای مختلف و با رؤسای سازمان‌های بین‌المللی که درخواست داشتند تنظیم شده است. درباره نشست 1+4 در نیویورک، الآن تصمیمی اتخاذ نشده است؛ باید ببینیم که موضوع جلسه چیست، بعد تصمیم خواهیم گرفت. البته وزیر خارجه دیدارهای دوجانبه و جداگانه‌ای را با وزرای خارجه 1+4 خواهد داشت.

وی‌ در‌ پاسخ به این سؤال که تیم ایرانی در نیویورک برنامه‌ای برای دیدار با طرف آمریکایی دارد یا نه، گفت: خیر، چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

خطیب‌زاده در جمع خبرنگاران هم گفت: آقای رئیسی به صورت برخط سخنرانی خود را در مجمع عمومی و به دلیل شرایط ویژه کرونایی ایراد خواهند کرد. بسیاری از سران کشورهای دیگر هم به همین دلیل سخنرانی برخط خواهند داشت. بحث تغییرات در تیم مذاکره‌کننده در حال بررسی است. طبیعتاً تغییراتی صورت خواهد گرفت. شکل و شمایل آن نهایی نشده است. به محض نهایی شدن، اطلاع‌رسانی می‌شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین