پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 5:48:23 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:29199
  • زمان انتشار:سه شنبه 23 شهريور 1400-13:51
  • کاربر:
تشریح ویژگی‌های مهم شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز در آستانه عرضه اولیه سهام

صبح روز جاری شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز، در نشست خبری یک دیدار یک عرضه فرابورس ایران توسط مدیران این مجموعه معرفی و مهم‌ترین نقاط قوت و ویژگی‌های شکام برای سهامداران آینده این مجموعه تشریح شد.
صادرات محصولات شکام به ۲۰ کشور دنیا

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، سید محمدرضا موسوی اصفهانی مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز، صبح روز جاری در اولین نشست ویژه معرفی این شرکت به تاریخچه آن اشاره کرد و گفت: این شرکت در سال ۷۴ تاسیس شد و در سال ۷۶ به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز، پس از دو دهه فعالیت، تصمیم به ورود به بازار سرمایه گرفت و بخشی از سهام آن با نماد معاملاتی «شکام» به‌زودی در فرابورس عرضه می‌شود، اظهار داشت: در دهه ۸۰ از تولید مواد اولیه شیمیایی، وارد عرصه تولید مواد اولیه دارو شدیم.

رشد دو برابری تولید طی سه سال

موسوی اصفهانی به رشد دو برابری تولید طی سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: استراتژی رشدوتوسعه شرکت به سمت تولید مواد موثره دارو حرکت کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز با بیان اینکه اکثر داروهای شیمیایی بر پایه مواد نفتی ساخته می‌شود و تمام بحث ارزش‌افزوده کشور در همین بخش است که مواد نفتی به مواد با ارزش‌افزوده بالاتر تبدیل شوند، افزود: بیش از ۹۷ درصد داروهای موردنیاز در داخل کشور تولید می‌شود، اما صنعت دارو به مواد اولیه وارداتی وابسته است. به همین دلیل باید مواد موثره دارویی را در داخل کشور تولید کرده و در این زنجیره به صورت عمودی به سمت بالا حرکت و مواد اولیه تولید دارو را از پایه مواد نفتی تولید کنیم.

به گفته وی در اوایل امسال ماده اولیه آسپرین تولید و راهی بازار شد.

معافیت مالیاتی صادرات

موسوی اصفهانی خاطرنشان کرد: دارایی‌های نامشهود کیمیاگران امروز دارای ارزش بالایی است و در عین حال معافیت مالیاتی برای صادرات شکام وجود دارد که مزیت بزرگی برای این مجموعه محسوب می‌شود.

تراز مثبت صادراتی

مدیرعامل شکام با اشاره به اینکه یک‌سوم فروش شرکت، صادراتی است، عنوان کرد: با وجود تحریم‌ها محصولات تولیدی را به بیش از ۲۰ کشور از جمله هندوستان صادر می‌کنیم و رقابت‌پذیری بالایی داریم. همچنین تراز صادرات نسبت به واردات مثبت است و طی سه سال اخیر، از لحاظ حجمی، تولیدات مجموعه دو برابر شده و به سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه شرکت ۹۰ میلیارد تومان است و طی ۵ سال اخیر سرمایه آن ۵ برابر شده است، اظهار داشت: واحدهای تولیدی شرکت اتوکسیلات، مترونیدازول، پروپیلن گلایکول، اتیلن گلایکول و ضدیخ، استامینوفن و آسپرین است.

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در حوزه دارو

وی دلیل استراتژی سرمایه‌گذاری در حوزه دارو را تحریم‌ها و واردات کشور در حوزه مواد موثره دارو دانست و ادامه داد: بر همین اساس در حوزه داروهای پرمصرف، بیماری‌های مزمن و مرتبط با کهن‌سالی تولید مواد موثره دارویی را آغاز کردیم.

مدیرعامل شکام درباره جایگاه شرکت در صنعت نیز این‌گونه توضیح داد: در اختیار داشتن تکنولوژی و دانش فنی تولید محصولات شیمیایی پیشرفته، سهم بازاری بالا در عمده محصولات تولیدی، مزیت رقابتی در تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه مواد موثره دارویی جایگاه ویژه‌ای را در اختیار این مجموعه قرار داده است.

مهم‌ترین ویژگی‌های شکام

موسوی اصفهانی در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت اشاره کرد و گفت: شکام اولین واحد در کنار پتروشیمی شازند است که نشان از موقعیت استراتژیک شرکت دارد. همچنین یکی از ۴ تولیدکننده مترونیدازول در دنیا، تنها تولیدکننده PEG و MPG در ایران و دومین تولیدکننده استامینوفن و آسپرین در کشور است.

شکام، در رده سهام رشدی

در ادامه این مراسم غلامرضا گل‌گیر مدیرعامل شرکت کارگزاری امین آوید به عنوان مشاور پذیرش شرکت «شکام» در فرابورس، گفت: شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز، یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید مواد اولیه دارویی و همچنین پایین‌دستی مواد شیمیایی و بالادستی مواد دارویی است.

به گفته وی دانش قوی در این مجموعه باعث رشد بسیار خوب شرکت شده و از همین رو، سهام شرکت شکام در رده سهام رشدی قرار می‌گیرد.

وی به نقاط قوت این مجموعه اشاره کرد و افزود: در اختیار داشتن پروژه‌های توسعه‌ای متعدد، از نقاط قوت این شرکت است که با تامین مالی از طریق ورود به بازار سرمایه و عرضه سهام، سرعت اجرای طرح‌های توسعه‌ای آن افزایش می‌یابد.

گل‌گیر با اشاره به اینکه در صنعت دارو عمدتا ارز از کشور خارج می‌شود، افزود: اما در این شرکت، تراز ارزی مثبت است و با توجه به صادرات به بیش از ۲۰ کشور، نیاز به تامین ارز برای تامین مواد اولیه را هم برطرف کرده است.

وی ادامه داد: محصولات این شرکت از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج است. همچنین تنوع محصولات و ریسک پایین شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز، توان رقابتی را در شرایط مختلف بازار به خوبی مهیا کرده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین