چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 8:18:55 PM
امسال گاز چندانی اضافه نخواهد شد

در حالی که رئیس جمهوری در سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان وعده داد به زودی مشعل گاز در سیستان روشن خواهد شد، وزیر نفت می گوید امسال آن چنان به تولید و عرضه گاز اضافه نخواهد شد.
تشکیک وزیر نفت در وعده گازی دولت

به گزارش خبرنگار اقتصادنامه، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که چندی پیش به استان سیستان و بلوچستان رفته بود، درباره گازرسانی به استان گفت: با پیگیری که انجام شده، به زودی مشعل گاز در منطقه سیستان روشن خواهد شد. حالا اما آن‌طور که جواد اوجی وزیر نفت در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده، مقدار زیادی به تولید و عرضه گاز در زمستان سال جاری نسبت به زمستان سال گذشته اضافه نمی‌شود. با توجه به این گفته وزیر نفت، مشخص نیست که آیا وعده رِئیس جمهور مبنی بر روشن شدن مشعل گاز در سیستان، به این زودی ها محقق خواهد شد یا به بایگانی خواهد رفت.

سیستان و بلوچستان که دومین استان بزرگ کشور به شمار می رود، سال ها از نعمت گاز بی بهره بود، تا اینکه ابتدا در سال 88 مشعل گاز در ایرانشهر روشن شد و در دولت یازدهم نیز بزرگ‌ترین طرح توسعه گازرسانی کشور را اسفند ۱۳۹۵ با آغاز پروژه گازرسانی به زاهدان آغاز و گازرسانی به این شهر به‌عنوان آخرین مرکز استان بدون گاز، کلید خورد. سرانجام  نیز در ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ پروژه خط لوله انتقال گاز ایرانشهر- زاهدان با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید و شعله‌های گاز در این شهر روشن شد و زیرساخت‌های گازرسانی در دیگر مناطق استان سیستان و بلوچستان هم توسعه یافت.

با این حال به دلیل مسافت زیاد بخش شمالی استان سیستان و بلوچستان از پارس جنوبی، پروژه گازرسانی به این مناطق به کندی پیش می رود. پیش تر حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت دولت دوازدهم  هم گفته بود موضوع گازرسانی به سیستان و بلوچستان به‌دلیل فاصله طولانی آن از پارس جنوبی ابتدا با ناامیدی‌ها و اما و اگرهایی همراه بود، با این حال در دستور کار قرار گرفت و در مجموع به‌دلیل پهناوری، ۲ هزار کیلومتر خط لوله گاز طراحی و برنامه‌ریزی شد که مقدار زیادی است؛. به گفته وی، ۳۰۰ کیلومتر آن تا شهر زاهدان اجرا شده و ۷۷۰ کیلومتر خطوط لوله در حال اجراست و توسعه در سه محور شمال (زاهدان و زابل)، جنوب (ایرانشهر و چابهار) و شرق استان (پالیزان و میرجاوه) برنامه‌ریزی شده  و اجرایی می‌شود. وی تاکید کرده بود که گازرسانی در محور جنوبی استان به‌دلیل رونق صنعتی که در سواحل مکران ایجاد می‌کند بسیار راهبردی است.

هرچه هست، باید منتظر ماند و دید سرانجام وعده رئیس جمهور برای روشن شدن مشعل گاز در منطقه سیستان چه خواهد شد و مردم این خطه از کشور چه زمانی از نعمت گاز برخوردار می شوند. آیا روزی می رسد که سیستانی ها و بلوچستانی ها دیگر کپسول به دست در صف گاز نایستند؟



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین