پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 1:28:17 PM
بررسی تورم استانی در مرداد ۱۴۰۰؛

بر اساس آمار منتشر شده از مرکز آمار، کمترین تورم به ثبت رسیده در مرداد ماه ۱۴۰۰ در میان استان های کشور به استان های قم و تهران تعلق دارد.
مناطق قرمز تورمی در ایران؛ صدرنشین‌های گرانی در ایران

به گزارش اقتصادنامه، تورم ماهانه کل کشور در مرداد ماه امسال ۳.۲ درصد برآورد شده است. همچنین تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه کل کشور نیز در مرداد به ترتیب ۴۳.۲ درصد و ۴۵.۲ درصد به ثبت رسیده است. بررسی ها نشان می دهد در میان استان های کشور، استان ایلام در یکسال گذشته بالاترین تورم را تجربه کرده است، در آن سو نیز استان های تهران و قم در یکسال منتهی به مرداد ۱۴۰۰ پایین ترین افزایش قیمت ها را میان استان های کشور تجربه کرده اند. در این گزارش به بررسی دقیق تر تورم استان ها در مرداد امسال پرداخته شده است.

تورم ماهانه استان ها
در میان استان های کشور بالا ترین تورم ماهانه به ثبت رسیده در مرداد ۱۴۰۰ به استان کهگیلویه و بویراحمد با تورم ۴.۹ درصدی تعلق دارد. استان های فارس و مرکزی به ترتیب با به ثبت رساندن تورم ماهانه ۴.۶ و ۴.۵ درصدی در مرداد ، در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. بررسی ها نشان می دهد در سه استان مذکور تورم ماهانه در مناطق شهری و روستایی به هم نزدیک بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

استان قم با به ثبت رساندن تورم ۱.۸ درصدی، کمترین تورم ماهانه را در میان استان های کشور به نام خود به ثبت رسانده است. بر اساس آمار منتشر شده تورم مناطق روستایی استان قم از تورم مناطق شهری در این استان بیشتر بوده است. استان های کرمان و کردستان نیز به طور مشترک با تورم ماهانه ۲ درصدی در جایگاه دوم قرار دارند.
ایلام در صدر تورم سالانه
تورم سالانه استان ایلام در دوازده ماه منتهی به مرداد ۱۴۰۰، ۵۱.۴ درصد به ثبت رسیده است، این نرخ تورم بالاترین تورم سالانه به ثبت رسیده در کشور است. در جایگاه دوم نیز استان کردستان با تورم سالانه ۵۱ درصدی قرار دارد. در مرتبه بعدی نیز استان خراسان شمالی با تورم ۵۰.۷ درصد قرار دارد. به طور کلی می توان بیان کرد در سه استانی که بیشترین تورم سالانه را در مرداد امسال به ثبت رسانده اند، تورم سالانه در مناطق روستایی بیشتر از تورم در مناطق شهری بوده است.

کمترین تورم سالانه به کدام استان تعلق دارد؟
تورم سالانه استان قم در مرداد ماه امسال حدود ۴۰ درصد برآورد شده است، بر این اساس استان قم در بازه زمانی دوازده ماه منتهی به مرداد ۱۴۰۰ کمترین تورم را میان استان های کشور به ثبت رسانده است. استان های تهران و سمنان نیز به ترتیب با به ثبت رساندن ۴۱.۸ درصد و ۴۲.۷ درصد در جایگاه دوم و سوم کمترین تورم سالانه قرار دارند. بررسی ها نشان می دهد مناطق روستایی و شهری استان تهران حدودا به یک اندازه متحمل تورم در یک سال گذشته شده اند.

تهران پایین ترین تورم نقطه به نقطه را رقم زد
در شاخص تورم نقطه به نقطه استان تهران با به ثبت رساندن تورم ۳۷.۶ درصدی پایین ترین تورم را به ثبت رسانده اند، به بیان دیگر سطح عمومی قیمت ها در مرداد ماه ۱۴۰۰ نسبت به مرداد ۹۹ حدود ۳۷ درصد افزایش داشته است. این نرخ پایین ترین نرخ تورم نقطه ای در میان استان های کشور است. استان قم با تورم نقطه به نقطه ۳۸.۹ درصد در جایگاه دوم و استان سمنان با تورم ۳۹.۹ درصدی در جایگاه سوم کمترین تورم نقطه ای قرار دارند.

بالاترین تورم نقطه ای
بالاترین تورم نقطه به نقطه در میان استان های کشور با ۵۳.۴ درصد به استان ایلام تعلق دارد. استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با به ثبت رساندن تورم نقطه ای ۵۳.۲ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. استان آذربایجان غربی نیز با ۵۲.۳ درصد در جایگاه بعدی قرار دارد. بر اساس آمار منتشر شده، تورم برآورد شده در مناطق روستایی در استان ها ایلام و کهگیلویه و بویراحمد به شکل قابل توجهی بالاتر از تورم مناطق شهری در این استان ها بوده است. به عنوان مثال تورم نقطه ای مناطق روستایی استان ایلام بالغ بر ۵۸ درصد به ثبت رسیده است.

منبع: اقتصادنیوز



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین