جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 4:41:38 PM
فقط 16 درصد از برنامه تولید واکسن ایرانی محقق شد

در حالی که محمد مخبر رئیس پیشین ستاد اجرایی فرمان امام وعده تولید 50 میلیون دز واکسن کرونای برکت را داده بود، اعلام آمار تولید این واکسن تا به امروز، تحقق این وعده را با اما و اگر روبرو کرده است.
برکت بی برکت

به گزارش خبرنگار اقتصادنامه، طبق اعلام رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام، میزان تولید واکسن برکت به حدود هشت میلیون دز رسیده است. به گفته حجت ملکی، تعداد واکسن تحویلی به وزارت بهداشت نیز تا امروز حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دز بوده است. با توجه به آمارهای اعلامی، به نظر می رسد تحقق وعده تولید 50 میلیون دز واکسن کرونای برکت تا پایان شهریور، بسیار بعید خواهد بود. با در نظر گرفتن هشت میلیون دز تولیدی، تا به امروز تنها 16 درصد از برنامه ستاد اجرایی فرمان امام برای تولید واکسن برکت تحقق یافته است. بنابراین این ستاد برای تحقق وعده 50 میلیونی اش، باید 42 میلیون دز دیگر را تولید کند و برای این کار تنها 23 روز فرصت دارد. با این حساب، به طور متوسط باید روزی حدودا یک میلیون و 850 هزار دز واکسن برکت به تولید برسد تا وعده تولید 50 میلیونی ستاد اجرایی فرمان امام تحقق یابد. بنابراین فعلا نمی توان روی واکسن برکت برای تسریع واکسیناسیون عمومی حساب باز کرد.

پیش تر محمد مخبر رئیس پیشین ستاد اجرایی فرمان ا در واکنش به حواشی فضای مجازی در خصوص تولید واکسن برکت، گفته بود " خط تولید واکسن کوو ایران برکت به هیچ وجه مشکلی نداشته و به صورت شبانه‌ روزی درحال تولید است و شایعات در خصوص کمبود مواد اولیه‌ واکسن هم صحت ندارد". وی همچنین از آماده شدن خط دوم تولید واکسن در کارخانه شفافارمد خبر داده و تاکید کرده بود این خط در حال گذراندن تست‌های نهایی است و با راه‌اندازی آن از اوایل مرداد، هفته‌ای بیش از دو میلیون دوز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

مخبر با اعلام اینکه  خط سوم تولید واکسن برکت نیز تا پایان مرداد راه‌اندازی می شود، گفته بود تا پایان شهریور حداقل ۵۰ میلیون دز واکسن کوو ایران برکت تولید خواهد شد. حالا اما با توجه به روند کند تولید تا به امروز، به نظر می رسد تولید 50 میلیون دز واکسن برکت تا پایان شهریور، بسیار بعید خواهد بود و برای واکسیناسیون شهروندان فعلا باید روی واکسن های وارداتی حساب باز کرد. طبق اعلام هلال احمر قرار است در شهریور 20 میلیون دز واکسن وارد کشور شود.  



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین