سه شنبه 28 فروردين 1403 شمسی /4/16/2024 2:39:14 PM

در شرایطی که وزیر راه‌وشهرسازی از جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای مگاپروژه‌های حمل و نقل صحبت کرده و آزادراه تهران-شمال هم یکی از بزرگترین مشکلاتش سرمایه و اعتبار است، باید دید آیا رستم قاسمی می‌تواند خارجی‌ها و سرمایه‌های آن‌ها را به این آزادراه برگرداند تا هر چه سریعتر شاهد ساخت و تکمیل آن باشیم؟
خارجی ها به آزادراه تهران_شمال برمی گردند؟

به گزارش اقتصادنامه رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی صلاحیتش درباره پروژه‌های بزرگ در حوزه حمل و نقل و چگونگی اجرای آن‌ها به عنوان یکی از برنامه‌های خود اینگونه توضیح داد که برای توسعه زیرساخت‌های حمل و تقل نیازمند تلاش جهادی و شجاعانه هستیم با بودجه عمومی کشور حتی نمی توان یک آزادراه هم بسیازیم باید نگاهمان را در این حوزه تغییر دهیم و به سمت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی چه از داخل کشور و چه از کشورهای خارجی حرکت کنیم و از سوی دیگر از روشهای نظیر فایناس، بی او تی و روشهای تهاتر برای اجرای پروژه های بزرگ کشور استفاده کنیم. در برنامه پیشنهادی خود چندین راه حل برای حل مشکل حمل و نقل کشور از طریق مگاپروژه توضیح دادم که اجرای این روشها نیازمند همکاری و همدلی بین دولت و مجلس است. بنده با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم و با بسیاری از سران کشورهای بزرگ دنیا در ارتباط هستم.وی افزود: بسیاری از کشورها جهت سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند بنده قول می دهم تمام توانم را در این حوزه بکار گیرم تا بتوانیم مشکلات حوزه حمل و نقل کشور حل کنیم.

این اظهارات قاسمی در حالی مطرح شده که آزادراه تهران-شمال پروژه‌ای بیست و پنج ساله همچنان در گیر و دار تورم و سرمایه‌گذاری است و به گفته مسئولان و متولیان ساخت این محور آزادراهی، اگر اعتبار و بودجه به اندازه کافی برای آن تامین شود، می‌توان این آزادراه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخت و آماده بهره‌برداری کرد.

این در حالی است که ساخت ۵۰ درصد فاز دوم آزادراه تهران-شمال (یعنی یک باند رفت به همراه محور قدیم کرج-چالوس) که قرار بود تا بهار امسال با اعتبار حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی به بهره‌برداری برسد، با افزایش قیمت دلار و بالا رفتن هزینه ساخت، تا حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان گران‌تر و عملا اجرای این پروژه در بازه زمانی حدود یکساله غیر ممکن شد. نهایتا تنها تونل البرز از این فاز آن هم با تاخیر به بهره‌برداری رسید.

خیراله خادمی –معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل- در تیر ماه امسال درباره آخرین وضعیت فاز دوم آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در توسعه و پیشرفت فیزیکی این محور آزادراهی افزایش حدود دو برابری هزینه‌های ساخت طی سال گذشته بود؛ به گونه‌ای در تیر ماه سال گذشته حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و بهره‌برداری باند غربی آن پیش‌بینی شد اما در حال حاضر هزینه آن طی سال گذشته و ناشی از تورم به بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ساخت این محور آزادراهی تزریق شده که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت بوده است، افزود: در آخرین بازدیدی که فاز دوم آزادراه تهران-شمال داشتیم، حدود ۵۸ درصد باند غربی آن پیشرفت فیزیکی داشته اما مسئله افزایش هزینه‌ها کار را برای تکمیل و بهره‌برداری از این آزادراه ۲۲ کیلومتری سخت کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فاز دوم آزادراه تهران-شمال یکی از پیچیده‌ترین محورهای آزادراهی در کشور است، ادامه داد: بیش از ۲۰ کیلومتر از این محور تونل یا پل است و تقریبا ۱.۵ کیلومتر از این آزادراه جاده بدون ابنیه این چنینی است.

همین مساله سبب شد تا نهایتا افتتاح آزادراه تهران-شمال در فاز دوم به مراحل مختلفی تقسیم شده و هر یک از بخش‌های آن در فازهای جداگانه‌ای برای افتتاح مد نظر قرار گیرد. اما حالا با وجود برنامه‌ها و وعده‌های وزیر راه و شهرسازی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی باید دید آزادراه تهران-شمال شاهد سرمایه بیشتر و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواهد بود و مانند سال‌های نه چندان دور افتتاح و بهره‌برداری آن سرعت بیشتری خواهد گرفت.

 

منبع: ایسنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین